مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند:

توسعه گلخانه و آبیاری های نوین راهی برای مدیریت بهینه آب کشاورزی است

نشست مدیریت بحران آب در زرند با تاکید بر مدیریت آب در بخش کشاورزی با پیگیری های گروه حامیان محیط زیست زرند و هماهنگی فرمانداری با حضور مدیران مرتبط در اداره امور آبیاری شهرستان برگزار شد که توسعه کشت های گلخانه ای و استفاده از آبیاری های نوین به عنوان راهکارهایی عملی در مدیریت بهینه آب در این بخش مورد تاکید قرار گرفتند.

نشست مدیریت بحران آب در زرند با تاکید بر مدیریت آب در بخش کشاورزی با پیگیری های گروه حامیان محیط زیست زرند و هماهنگی فرمانداری با حضور مدیران مرتبط در اداره امور آبیاری شهرستان برگزار شد که توسعه کشت های گلخانه ای و استفاده از آبیاری های نوین به عنوان راهکارهایی عملی در مدیریت بهینه آب در این بخش مورد تاکید قرار گرفتند.

 

ali zarei modir jahad keshavarzi

به گزارش صدای زرند، “علی زارعی” با تاکید بر اهمیت بخش کشاورزی از لحاظ امنیت غذایی و اشتغالزایی، اظهارکرد: درست است که مصرف آب در بخش کشاورزی زیاد است اما باید بدانیم که اگر مدیریت درستی در زمینه آب مصرفی در این بخش داشته باشیم تا چندین سال و بدون مشکل این دوره خشکسالی را رد خواهیم کرد.

 

وی با اشاره به برخی راهکارهای اعمالی نظیر اجرای خاموشی چاه ها در زمان های مناسب و برگزاری برخی دوره های آموزشی، گفت: اشتغالزایی باغات پسته زرند در برخی روزها بیش از ۳۵۰ نفر در روز می باشد از طرفی جنگل مصنوعی که با باغات پسته در زرند ایجاد شده است اثرات زیست محیطی زیادی دارند و موجب تلطیف هوای منطقه می شود، بنابراین باید راهکارهای مناسب را در مدیریت بهینه آب در این بخش شناسایی کنیم تا با کمترین خسارت بتوانیم در این زمینه اعمال کنیم.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند با بیان اینکه متاسفانه جمع کثیری از کشاورزان ««هنوز باور ندارند که آب کم است»» خاطرنشان کرد: باید با آموزش ها و فرهنگ سازی لازم بتوانیم کشاورزان را برای توسعه آبیاری های نوین مانند آبیاری زیرسطحی ترغیب نماییم.

 

وی افزود: ما در مناطق کوهستانی از کشت های جایگزینی که نیاز آب کمتری دارند، نظیر زعفران، گل محمدی و زرشک، تا حدودی به مدیریت آب کشاورزی پرداخته ایم اما در دشت زرند هیچ جایگزینی برای پسته وجود ندارد اما با توسعه آبیاری های نوین و نیز تغییر ارقام و کشت ارقام مقاوم تر می توانیم به آینده امیدوار باشیم.

 

زارعی بیان کرد: اگر تمام پسته کاری های زرند به سیستم های آبیاری نوین مجهز شوند مقدار مصرف آب در این بخش یک سوم مقدار کنونی می شود؛ و می توان امیدوار بود که خروجی آب در این بخش از ۱۵۲ میلیون متر معکب در سال به حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون متر مکعب برسد که با این وجود می توان با ورودی ۷۰ میلیون مترمکعب در سال مقدار کسری آب را جبران کنیم.

 

وی با عنوان اینکه تاکنون حدود ۴ هزار هکتار از مزارع پسته زرند به سیستم آبیاری های تحت فشار مجهز شده اند، تصریح کرد: ۵۰۰ هکتار از این مزارع پسته مجهز به سیستم آبیاری زیرسطحی می باشند که این سیستم ها رضایت مالکین از لحاظ مدیریت آب و محصول دهی پسته را در پی داشته است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند ابرازکرد: خوشبختانه مشکل اعتباری برای اجرای طرح های آبیاری نوین نداریم و دولت کار را برای گرفتن اعتبارهای مربوطه آسان کرده است و مبلغ مناسبی را حتی به صورت بلاعوض به این بخش تخصیص داده است.

 

وی با تاکید بر مدیریت مناسب آب در کشت های گلخانه ای ادامه داد: در روستای بابتنگل با صحبت هایی که با اهالی داشتیم قرار است یکی از رشته های قنات این روستا در توسعه کشت های گلخانه ای در نظر گرفته شود که با وجود عملکرد بالا در سطح و سوددهی مناسب کشت های گلخانه ای اگر دیگر روستاها هم به این سمت حرکت کنند می تواند در زمینه مدیریت بهینه آب در بخش کشاورزی مفید و موثر باشد.

 

انتهای پیام/

خبرنگار: جواد زمانی /// انتشار: احمدرضا ملکی