کیفیت زندگی در تهران؛ رتبه ۹۴ از ۹۵

مهم‌ترین عواملی که باعث کاهش کیفیت زندگی در این ۲شهر شده است را می‌توان آلودگی هوا و بیماری‌های ناشی از آن در کنار رشد تورم و فشارهای اقتصادی دانست که هر ۲ عامل مانع از افزایش ساعت فراغت و تفریح ساکنان این ۲ شهر شده است.

از مهم‌ترین موضوعاتی که همواره در میان مردم شنیده می‌شود، تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی است؛ ارتقای کیفیت زندگی در ضرب‌المثل‌های ایرانی هم جای دارد. حتما بارها شنیده‌اید که می‌گویند: «طول زندگی مهم نیست بلکه عرض زندگی مهم است» و عرض زندگی همان کیفیتی است که همه به دنبال آن هستند. ارتقای کیفیت زندگی در تعاریف اقتصادی مشخص است.

صدای زرند: به گزارش شهروند، استفاده از فضای آموزشی بهتر و بیشتر بودن آرامش و تفریح در زندگی، استفاده از هوای پاک، آب پاکیزه، مواد غذایی خوب، در کنار آن کم بودن استرس‌ها، فشارهای اقتصادی و تامین اجتماعی بالا، از طرف دیگر ترافیک و هدر رفتن فرصت‌های زیادی از زندگی در مسیرهای بین کار و منزل از مهم‌ترین مسائلی است که می‌تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. سازمان بهداشت جهانی، در گزارش تازه خود ۹۵ کشور دنیا را مورد مطالعه قرار داده و در این مطالعه کیفیت زندگی مردم را با هم مقایسه کرده است.

کانبرای استرالیا در صدر جدول کیفیت زندگی

در این مطالعه مشخص شد که بالاترین کیفیت زندگی در دنیا به ساکنان شهر کانبرای استرالیا تعلق دارد. شاخص کیفیت زندگی در این شهر برابر با ۹۸.۲۳۶ است که نسبت به تمامی دنیا بالاتر است. دومین شهر دنیا از نظر کیفیت زندگی شهر اوتاوای کانادا است که شاخص کیفیت زندگی در این کشور برابر با ۷۷.۲۱۸ اعلام شده. شهرهای فرانکفورت آلمان و زوریخ سوییس در این رده‌بندی در جایگاه سوم و چهارم قرار دارند.

اما قابل تأمل‌ترین بخش این گزارش در این‌جاست که نشان می‌دهد کیفیت زندگی مردم در تهران در میان تمامی ۹۵ کشور مورد مطالعه در جایگاه ۹۴ و تنها بالاتر از شهر کاراکاس ونزوئلا قرار دارد. در‌ سال گذشته میلادی شاخص کیفیت زندگی در تهران برابر با ۸۴.۲۸- و درکاراکاس معادل ۵۴.۳۵- گزارش شده است.

مهم‌ترین عواملی که باعث کاهش کیفیت زندگی در این ۲شهر شده است را می‌توان آلودگی هوا و بیماری‌های ناشی از آن در کنار رشد تورم و فشارهای اقتصادی دانست که هر ۲ عامل مانع از افزایش ساعت فراغت و تفریح ساکنان این ۲ شهر شده است.

در این رده‌بندی شهر دوبی واقع در امارات متحده عربی در جایگاه هفدهم قرار دارد و شاخص کیفیت زندگی در آن برابر با ۶۴.۱۷۴ بوده است. این در حالی‌ است که برلین آلمان در جایگاه هجدهم و بعد از دوبی قرار دارد.

در این رده‌بندی توکیوی ژاپن در جایگاه ۲۶ و مونترال کانادا در جایگاه بیست‌ونهم قرار دارند. شهر لندن در جایگاه ۴۹ و پاریس فرانسه در جایگاه ۵۱ قرار دارند و شاخص کیفیت زندگی در آنها به ترتیب برابر با ۹۴.۹۶ و ۵۱.۹۴ است.

انتهای پیام/