یادداشت کوتاه - امیر علیزاده؛

مطالبه گری (قسمت دوم): مختصات مطالبه گری صحیح

مطالبه گری و اراده‌ی عمومی برای دستیابی به حقوق شهروندی از ویژگی‌های جوامع توسعه‌یافته‌ای است که معمولاً در قالب تشکل‌های قانونی خدمات مفیدی به نظام اجتماعی ارائه می‌دهند.

مطالبه گری و اراده‌ی عمومی برای دستیابی به حقوق شهروندی از ویژگی‌های جوامع توسعه‌یافته‌ای است که معمولاً در قالب تشکل‌های قانونی خدمات مفیدی به نظام اجتماعی ارائه می‌دهند.

صدای زرند – امیر (حسن) علیزاده؛ مطالبه داشتن و ابراز و پیگیری آن که مطالبه گری نامیده می شود از ویژگی های یک جامعه پویا و با انگیره است. مطالبه گری در درون خود نوعی آرمان گرایی را نمایندگی می کند، لذا جامعه بدون مطالبه، جامعه مرده و بدون آرمان است.

اما مطالبه گری صحیح مختصاتی دارد که بدون برخورداری از آنها به بیراهه می‌رود:

نخستین نکته، به ماهیت مطالبه بر می‌گردد. آیا هر نوع مطالبه‌ای ارزش پیگیری دارد؟ قطعاً نه!

مطالبه بخصوص در ابعاد اجتماعی باید متضمن ارزش‌های واقعی و آرمان‌های آن جامعه باشد و مغایرتی با قانون و عرف حاکم بر آن جامعه نداشته باشد.

دومین نکته، نحوه ابراز مطالبه و چگونگی پیگیری آن است. اگر بهترین مطالبات هم به شیوه ناصحیح و از راه‌های غیرقانونی دنبال شود، نه تنها به نتیجه مورد نظر نمی‌رسد چه بسا معکوس و به ضد خودش تبدیل می‌شود.

ابراز و پیگیری نامناسب مطالبات صحیح، مثل سخن حقی می‌ماند که با الفاظ و واژگان زشت و رکیک بیان شود.

سومین ویژگی برای مطالبه‌گری صحیح، تشخیص درست و صحیح مطالبه شونده است. یعنی اینکه بدانیم مطالبه خود را از چه شخصی یا مرجعی درخواست نمایم.

مثلاً اگر کسی که جویا و خواستار انشعاب برق است به جای وزارت نیرو به وزارت بهداشت و درمان مراجعه کند، بدون تردید به برق دست نخواهد یافت!

چهارمین و آخرین خصیصه مطالبه‌گری صحیح هم، انتخاب زمان مناسب است.

در همان مثال قبلی اگر کسی که خواستار انشعاب برق است نیمه شب یا روز تعطیل به اداره برق مراجعه کند به خواسته خود دست نخواهد یافت. هرچند سه ویژگی دیگر را رعایت کرده باشد.

در حوادث اخیر کشور، همه این نکات کاملاً موضوعیت دارند. اگر مطالبات، رفع مشکلات اقتصادی، اشتغال، مقابله با رکود، مبارزه با فساد و امثال آن است، مطالباتی هستند به حق، قانونی و در مسیر آرمان‌های نظام و اگر مطالبات سمت و سوی تحقق امیال بیگانگان را دارد که اساساً مطالبات باطل و مخالف منافع عمومی است و درخواست کنندگان نباید انتظار گوش شنوایی برای شنیدن چنین خواسته هایی را داشته باشند.

التماس دعای برای داشتن روزهای خوب با مطالبه‌گری منصفانه و بجا و به امید ایجاد روحیه مطالبه‌گری و انجام مطالبه صحیح برای داشتن شهری آباد.

انتهای پیام/