شیوه سهمیه‌بندی سوخت شفاف شود/هر فرد در جامعه دارای سهمیه می‌شود یا هر خودرو؟

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه شیوه سهمیه‌بندی سوخت شفاف شود، گفت: مسائلی همچون اینکه قرار است سهمیه‌بندی سوخت برای هر فرد از جامعه اعمال شود یا برای هر خانواده یا برای هر فرد دارای خودرو در طرح سهمیه بندی مشخص و شفاف شود.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه شیوه سهمیه‌بندی سوخت شفاف شود، گفت: مسائلی همچون اینکه قرار است سهمیه‌بندی سوخت برای هر فرد از جامعه اعمال شود یا برای هر خانواده یا برای هر فرد دارای خودرو در طرح سهمیه بندی مشخص و شفاف شود.

به گزارش صدای زرند، “حسین امیری خامکانی” با اشاره به اعلام وصول طرح سهمیه بندی بنزین در صحن علنی، گفت: اکنون کشور در اوج مصرف فرآورده‌های نفتی خود به سر می‌برد چراکه ۸۸ میلیون لیتر بنزین و ۸۰میلیون لیتر گازوئیل در روز مصرف می‌شود که از این مقدار حدود ۵۰ میلیون لیتر در حمل و نقل و ۳۰میلیون لیتر نیز در کشاورزی و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، این درحالی که سال ۹۳ حدود ۷۰ میلیون لیتر بنزین مصرف شده لذا اگر مصرف بنزین با همین روند ادامه پیدا کند به‌زودی به عددی حدود ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده و دیگر تکمیل فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس پاسخگو نخواهد بود.

قاچاق ۱۲میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی در روز

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ضرورت کنترل مصرف و قاچاق فرآورده‌های نفتی شکی وارد نیست، افزود: دستگاه‌های مسئول از قاچاق ۱۲میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی در روز خبر می‌دهند به همین دلیل باید از چند اهرم بازدارنده استفاده کرد افزایش قیمت‌ها یکی از این اهرم‌ها به شمار می‌آید اما جامعه کشش آن را ندارد و مجلس نیز موافق آن نیست.

ضرورت استفاده از اهرم‌های غیرقیمتی برای کنترل مصرف فرآورده‌های نفتی

وی به ضرورت استفاده از اهرم‌های غیرقیمتی برای کنترل مصرف فرآورده‌های نفتی اشاره کرد و گفت: در این بخش باید اقداماتی همچون استفاده از کارت سوخت، مدیریت استاندارد و کیفیت خودروسازها جدی گرفت.

میانگین مصرف سوخت در دنیا ۷ لیتر در ۱۰۰کیلیومتر و در ایران ۱۱لیتر در کیلومتر

این نمیانده مجلس با یادآوری اینکه میانگین مصرف سرخت در دنیا ۷ لیتر در ۱۰۰کیلیومتر و در ایران ۱۱لیتر در کیلومتر است که اگر به ۸ لیتر برسد مصرف سوخت بسیار کاهش پیدا خواهد لذا باید افزایش کیفیت خودروها را جدی گرفت، اضافه کرد: استفاده از کارت سوخت نیز قاچاق را کنترل خواهد کرد البته به شرط آنکه این کارت هوشمند طراحی شود و کارشناسان به میزان مصرف هر کارت واقف باشند تا در صورت مصرف غیرمجاز کارت را بسوزانند.

امیری خامکانی یکی دیگر از راه‌های مدیریت مصرف را سهمیه‌بندی سوخت برشمرد و افزود: اگر فردی بخواهد بیش از سهمیه خود استفاده کند باید قیمت بنزین را دو نرخی کرد در حالی این کار مورد تایید نیست چراکه کارت سوخت دیگر نمی‌تواند اهرمی برای کنترل مصرف سوخت باشد لذا باید این مشکل در طرح سهمیه بندی سوخت حل شود.

شیوه سهمیه‌بندی سوخت باید شفاف شود/هر فرد در جامعه دارای سهمیه می‌شود یا هر خودرو؟

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: باید مسائلی همچون اینکه قرار است سهمیه‌بندی سوخت برای هر فرد از جامعه اعمال شود یا برای هر خانواده، برای هر فرد دارای خودرو یا در هر خانواده فقط به یک خودرو در طرح سهمیه بندی مشخص و شفاف شود.

انتهای پیام/

منبع : فصل تجارت *** انتشار دهنده : میثم رضازاده