اجرای طرح کاهش نمک نان در شهر زرند

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان گفت: اجرای طرح کاهش مصرف نمک در نان نانوایی‌ها و اغذیه فروشی‌های شهر زرند آغاز شد.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان گفت: اجرای طرح کاهش مصرف نمک در نان نانوایی‌ها و اغذیه فروشی‌های شهر زرند آغاز شد.

 

 اجرای طرح کاهش نمک نان در شهر زرند

به گزارش صدای زرند به نقل از تسنیم،محمد جعفری با اشاره به اینکه طرح کاهش نمک نان وارد فاز اجرایی شده است،اظهارکرد:طرح کاهش نمک در استان کرمان از فاز مطالعاتی خارج و در شهرهای مختلف از جمله زرند وارد فاز اجرایی شده است.

 

وی با بیان اینکه شهر زرند به عنوان پایلوت علمی طرح کاهش نمک انتخاب شده است،گفت: در حال حاضر ستاد کاهش نمک در شهر زرند فعال شده و جلسه‌ای نیز با حضور فرماندار این شهر برگزار و از سه روز قبل نیز رسما کار خود را آغاز کرده است.

 

۵۰۰خانوار زرندی جامعه هدف کاهش نمک

 

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان با اشاره به اینکه اتحادیه نانوایان و اداره بهداشت شهرستان زرند نیز عضو ستاد کاهش نمک این شهرستان هستند،افزود: در روز اول اجرای کار  از ۵۰۰ خانوار این شهرستان آزمایش فشارخون و میزان سدیم در ادرار به عمل آمد که سه ماه بعد از اجرای کاهش نمک در نان نانوایی‌ها، این آزمایش‌ها تکرار می‌شوند.

 

وی با تاکید بر اینکه این آزمایش‌ها برای تائید و اثبات علمی کاهش مصرف نمک بر سلامت افراد انجام می‌شود،گفت: با آغاز اجرای این طرح بروشورهایی در مدارس و دانشگاه‌ها به منظور آموزش همگانی توزیع می‌شود تا از طریق مراکز مختلف به کاهش مصرف نمک نان و غذا کمک شود.

 

تعمیم نتایج طرح کاهش نمک به دیگر نقاط کشور 

 

جعفری با اشاره به تعمیم نتایج این طرح به دیگر نقاط کشور،اظهارکرد:بحث الزام تعدیل نمک در همه شهرستان‌های استان از اردیبهشت‌ماه سال آینده اجرا می‌شود.

 

وی گفت: با هماهنگی کارگروه اقتصادی استان، توزیع گندم مرغوب و یا ترکیب گندم مرغوب با گندم کرمان انجام می‌شود.

 

مجری طرح کاهش نمک نان نانوایی‌های استان،خاطرنشان کرد:با توجه به اینکه در حال حاضر گندم مرغوبی در استان وجود دارد، می‌توان نانوایی‌ها را نسبت به کاهش نمک در نان پخت شده تشویق کرد.

 

وی بیان کرد:در شهر زرند همزمان روی رستوران‌ها، مراکز تهیه غذا و دیگر اماکن مصرف کننده نمک برای تعدیل نمک در غذای تولیدی کار می‌شود.

 

مصرف نمک از دو کیلوگرم به ۸۰۰گرم می‌رسد

 

مدیرکل بیمه سلامت استان تصریح کرد: در این مرحله از طرح باید مصرف نمک استان از دو کیلوگرم در هر ۱۰۰کیلو به ۸۰۰گرم در هر ۱۰۰کیلو برسد.

 

وی از برگزاری جلسات مشترک با اداره استاندارد استان خبر داد و افزود: در این جلسات به دنبال اصلاح شاخص استاندارد مصرف نمک در استان کرمان هستیم که خوشبختانه گام‌های خوبی نیز در این حوزه برداشته شده است.

 

جعفری خاطرنشان کرد:مرکز بهداشت و اداره غله استان کرمان با بیمه سلامت همکاری خوبی دارند و آموزش نانواها در قالب اتحادیه نانوایی‌ها،در حال انجام است.

انتهای پیام/