نماینده کنگره: دولت اوباما متن کامل توافق هسته ای ژنو را علنی کند

رییس کمیته خاورمیانه و شمال آفریقا در مجلس نمایندگان در نامه ای به اوباما، رییس جمهور امریکا خواهان شفاف سازی بیشتر در مورد متن توافق اولیه هسته ای با ایران شده است.

AylinaRasLetinnنماینده ایالت فلوریدا در مجلس نمایندگان آمریکا از دولت اوباما خواست متن کامل توافق هسته ای ژنو ۲ بین گروه ۱+ ۵ و ایران را رسانه ای کند تا مردم آمریکا در مورد آن قضاوت کنند.

صدای زرند: به گزارش ایرنا، ˈآیلینا لتیننˈ، رییس کمیته خاورمیانه و شمال آفریقا در مجلس نمایندگان در نامه ای به اوباما، رییس جمهور امریکا خواهان شفاف سازی بیشتر در مورد متن توافق اولیه هسته ای با ایران شده است.

در این نامه خطاب به اوباما آمده است، به منظور اینکه نمایندگان کنگره بتوانند به وظایف نظارتی خود عمل کنند و همچنین مردم آمریکا هم در جریان کامل این توافقنامه قرار گیرند، ضرورت دارد متن کامل این توافق هر چه سریعتر رسانه ای شود.

وی با انتقاد از عملکرد کاخ سفید در قبال توافقنامه هسته ای ژنو ۲ گفت : اعضای کنگره تنها چند روز قبل از آغاز اجرای این توافق که از بیستم ژانویه اجرایی شد، در جریان کامل متن آن قرار گرفتند.

این نماینده جمهوریخواه در نامه خود تصریح کرده است در حالی که دولت اوباما از اهمیت توافقتنامه مذکور دم می زند، تنها بخشی از متن آن را در اختیار افکار عمومی قرار داده است.

در این نامه تصریح شده است که مقام های ایران از انجام موفقیت آمیز آزمایش های موشکی و ساخت نسل جدید سانتریفیوژیها خبر می دهند و می گویند این اقدامات مطابق توافقنامه هسته ای ژنو ۲ می باشد.

این نماینده از دولت اوباما خواسته است که با انتشار متن کامل این توافقنامه زمینه را برای قضاوت مردم این کشور در قبال توافق مذکور فراهم کند.

بعد از توافقنامه هسته ای ژنو ۲ شماری از نمایندگان تندروی کنگره به بهانه های مختلف این توافقنامه را زیر سوال برده و برای تشدید تحریم های ضد ایرانی تلاش های جدید را آغاز کردند.

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا با اطلاع از اینکه اقدام نمایندگان کنگره برای تشدید تحریم ها علیه ایران برخلاف تعهدات کاخ سفید در قبال قطعنامه هسته ای ژنو می باشد، تهدید کرد برای تامین منافع ملی آمریکا هر گونه تحریم جدید علیه ایران را وتو خواهد کرد.

بسیاری از کارشناسان این اقدام کنگره آمریکا را کارشکنی در مسیر توافقنامه هسته ای ژنو و رقابت های حزبی جمهوریخواهان با دمکرات ها با توجه به انتخاباتی آتی که قرار است در این کشور برگزار شود، می دانند.

البته این کارشناسان نقش گروههای مخالف و لابی ها هم برای تشدید روند کنونی کم اهمیت نمی دانند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این گونه تلاش های مخرب در مسیر توافقنامه هسته ای ژنو هشدار داد تصویب هر گونه تحریم جدید باعث ˈ مرگ توافقنامه ژنو ۲ˈ خواهد شد.

قرار است دور جدید مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران برای رسیدن به توافق نهایی بیست ونهم بهمن ماه جاری در وین برگزار شود.

انتهای پیام/