برنامه‌های نوروزی‌ کرمان کلید خورد‌

ستاد تسهیلات نوروزی، کار خود را به عنوان ستاد هماهنگی خدمات سفر آغاز کرده است. این ستاد در استان کرمان، در اولین روز کاری علی مهاجری در سمت مدیریت میراث‌فرهنگی، اولین جلسه خود را تشکیل داد.

با تشکیل ستاد هماهنگی خدمات سفر، دومین گام دولت تدبیر و امید در حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان برداشته شد. هفته گذشته نیز بعد از انتظاری طولانی، دولت، «علی مهاجری» را به عنوان مدیر میراث‌فرهنگی استان کرمان معرفی کرد.

صدای زرند: به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، ستاد تسهیلات نوروزی، کار خود را به عنوان ستاد هماهنگی خدمات سفر آغاز کرده است. این ستاد در استان کرمان، در اولین روز کاری علی مهاجری در سمت مدیریت میراث‌فرهنگی، اولین جلسه خود را تشکیل داد.

مدیریت جلسه را حمید ذکاءاسدی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمان بر عهده داشت. در این جلسه همچنین، جواد کامیاب‌مقدس، معاون عمرانی استاندار کرمان، سردار حسین چناریان، فرمانده انتظامی استان، حجت‌الاسلامی قاسمی، مدیر کل اوقاف، ابوالقاسم سیف‌الهی، شهردار، علی‌اکبر حقدوست، رییس دانشگاه علوم‌پزشکی استان و جمع دیگری از مدیران کل استان حضور داشتند.

این، اولین جلسه برنامه‌ریزی در استان کرمان، برای ایام نوروز بود. در این نشست، همه مدیران از انتخاب مهاجری به عنوان مدیر کل میراث‌فرهنگی از استاندار کرمان قدردانی و برای هرگونه همکاری با وی، اعلام آمادگی کردند.

جاده‌ها برای ایام نوروز آماده شود

در همین حال، سردار حسین چناریان، فرمانده انتظامی استان کرمان در اولین جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر، از دستاوردهای مطلوب ستاد تسهیلات سفر طی سال‌های گذشته خبر داد و با بیان این‌که مسافرینی که به کرمان می‌آیند، کمتر اقامت می‌کنند و بیشتر گذرا هستند، گفت: مشکلی که در کرمان داریم، بعد مسافت و طولانی بودن راه‌ها است.

وی افزود: مسافران نوروزی، از خراسان‌ها، به سمت شیراز و بندرعباس می‌روند، تمام طول و عرض محورهای مواصلاتی کرمان را طی می‌کنند و تمام راه‌های ما در این ایام زیر بار ترافیکی قرار می‌گیرد.

سردار چناریان ادامه داد: امسال بارندگی‌های بی‌سابقه‌ای در کرمان داشتیم. به همین خاطر، جاده‌ها چندین بار نمک‌پاشی و شن‌پاشی شده و این مساله، باعث آسیب زدن به آسفالت و خطوط و علایم جاده‌ای شده که باید برای آن تدبیر جدی اندیشیده و مشکل آن حل شود.

فرمانده انتظامی استان کرمان همچنین بر احداث مجتمع‌های بین‌راهی تاکید و با بیان این‌که استان کرمان از لحاظ واژگونی خودرو در جاده‌ها سال گذشته در کشور رتبه اول را داشت، گفت: این‌ به دلیل خستگی رانندگان بوده و همین مساله احداث این مجتمع‌ها را ضرورت می‌بخشد.

وی همچنین پیشنهاد داد تا پلیس راهور استان نیز به عنوان عضو این ستاد در جلسات حضور داشته باشد.

«آرامش بهاری» در بقاع متبرکه استان

در این ستاد همچینن حجت‌الاسلام علی قاسمی، مدیر کل اوقاف استان کرمان از اجرای طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه و امامزاده‌ها و مساجد بین‌راهی خبر داد و گفت: در سال گذشته در لحظه تحویل سال ۱۲۸ هزار نفر در ۵۳ بقعه متبرکه استان حضور داشتند.

وی افزود: یکی از کارهای مهمی که سال گذشته انجام دادیم، حضور ۷۳ نفر روحانی در بقاع‌متبرکه بود که ضمن اقامه نماز جماعت، به سوالات شرعی زایرین و مسافرین نیز پاسخ می‌دادند.

مدیر کل اوقاف استان کرمان همچنین اظهار کرد: همه بقاع متبرکه ما در استان کرمان امکانات لازم برای اسکان مسافرین را ندارند.

وی ضمن از آمادگی این اداره کل برای میزبانی از مسافرین و زایرین نوروزی نیز خبر داد.

تعطیلی حفاری‌های شهر از اول اسفندماه

در ادامه این جلسه، شهردار کرمان با اشاره به آماده‌سازی شهر برای ایام نوروز، گفت: از اول اسفندماه، حفاری‌های شهر باید تعطیل شود که ما از استانداری تقاضا داریم تا این موضوع را پشتیبانی کند.

ابوالقاسم سیف‌اللهی همچنین از آماده‌سازی محل‌های اسکان موقت مسافرین در پارک‌های شهر خبر داد و اظهار کرد: برای اسکان مسافرین در مدارس هم هرکاری که نیاز باشد و هر همکاری که آموزش‌وپرورش نیاز داشته باشد، شهرداری اعلام آمادگی می‌کند.

وی افزود: ستاد بحران نیز در ایام نوروز باید پیش‌بینی لازم را برای شرایطی مثل برف و باران داشته باشد.

مدارس برای اسکان امکانات کافی ندارند

دراین نشست، جهانگیری، مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان نیز از کمبود امکانات در واحدهای اسکان آموزش و پرورش خبر داد و اظهار کرد: با وجود این‌که بسیاری از واحدهای ما امکانات لازم را ندارند اما سال گذشته ۱۶۰ هزار نفر ، در مدارس اسکان داده شده‌اند.

وی افزود: از این تعداد هم ۳۵ درصد غیرفرهنگی بوده‌اند که در ۴۰۰ مدرسه و پنج هزار کلاس درس اسکان داده شده‌اند.

جهانگیری تصریح کرد: اگر امکانات این مراکز افزایش پیدا کند، امسال می‌توانیم تعداد واحدهای بیش‌تری را در اختیار مسافران قرار دهیم.

عملکرد دستگاه‌ها در ایام نوروز باید ارزیابی شود

در ادامه ستاد هماهنگی خدمات سفر استان کرمان، کاووس محمودی، مدیرعامل هلال‌احمر استان کرمان از آمادگی ۴۰۰ نیرو برای امداد جاده‌ای گردشگران، ۶۰ چادر در ورودی‌ شهرها و ۳۵ پایگاه امداد جاده‌ای در ایام نوروز خبر داد.

وی گفت: کتابچه‌ راهنما برای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان کرمان نیز مثل هرسال چاپ خواهد شد.

محمودی همچنین بر ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در ایام نوروز نیز تاکید و بیان کرد: متاسفانه طی چهار، پنج سال گذشته این اتفاق صورت نگرفته است که ما تقاضا داریم امسال در دستور کار استان قرار گیرد.

وضعیت راه‌ها نسبت به سال گذشته بهتر شده است

خداداد مقبلی، مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان هم در این جلسه، از بروز مشکلاتی برای جاده‌های استان به دلیل بارندگی‌ها خبر داد و گفت: برای روکش کردن آسفالت فرصت کافی دراختیار نداریم اما لکه‌گیری آسفالت را انجام می‌دهیم.

وی اظهار کرد: خط‌کشی جاده‌ها را نیز طبق روال هر ساله انجام می‌دهیم.

وی با بیان این‌که با تکمیل شدن باند بزرگراه شهربابک انار و قسمت‌هایی از مسیر ماهان به بم اوضاع‌ نسبت به گذشته بهتر شده است، افزود: در مسیر کرمان به چترود و چترود به سمت زرند نیز بزرگراه اضافه شده است.

هتل‌ها هیچ افزایش قیمتی ندارد

معین‌زاده، رییس انجمن هتلداران استان کرمان نیز اظهار کرد: ما در استان کرمان، ۲۵ هتل داریم و دو هزار تخت؛ سال گذشته در نوروز ۶۵ درصد از هتل‌های ما در بهترین حالت ممکن پر شد.

وی افزود: امسال در نرخ هتل‌ها در استان، هیچ افزایش قیمتی نداریم.

معین‌زاده با بیان این‌که سال گذشته در روزهای چهارم و پنجم مشکل کمبود جا را داشتیم که آموزش و پرورش همکاری کرد، گفت: اما تقاضای ما این است که این مراکز وارد بحث تجارت گردشگری نشوند و به میهمانان عادی سرویس ندهند.

رسول زندی، رییس انجمن راهنمایان گردشگری کرمان هم به آمادگی کامل برای خدمات‌دهی به گردشگران نوروزی اشاره و اظهار کرد: ما دوم اسفندماه هم همایش ۷۰۰ نفری راهنمایان گردشگری را در کرمان داریم که فرصت بسیار مناسبی برای استان در بحث گردشگری فراهم می‌کند.

سعی می‌کنیم خجالت‌زده نشویم

علی‌اکبر حقدوست، رییس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان نیز از مهیا بودن امکانات این دستگاه برای سرویس‌دهی به مسافران خبر داد و گفت: ما در حد توان خود از عهده مسایل سعی می‌کنیم که بربیاییم.

وی اظهار کرد: البته ایرادهایی هم هست اما سعی می‌کنیم خجالت‌زاده مسافرین نشویم.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان افزود: اما آنچه که مهم هست این است که ببینیم چه باید بکنیم که مسافران بیش‌تری به کرمان بیایند که می‌توان در این زمینه نقاط ضعف و قوت و تجربه‌های سایر استان‌ها را مدنظر قرار دهیم.

سرهنگ مسعود غفوریان، رییس راهنمایی و رانندگی استان کرمان نیز با بیان این‌که آنچه که در توان‌مان باشد انجام خواهیم داد، گفت: البته سال‌های گذشته در بحث بیمه‌ها و مراکز خدمات تعمیرگاهی مسافران با مشکلات زیادی روبه‌رو بودند که تقاضا داریم این مشکل دراستان حل شود.

وی همچنین تاکید کرد: در ایام نوروز که همه اعضای ستاد وارد کار اجرایی می‌شوند، ارتباطات کم می‌شود که ضروری است با راه‌اندازی یک سامانه، ارتباطات برقرار بماند.

‌در این جلسه همچنین بر همکاری بیش‌تر صداوسیمای مرکز استان با دستگاه‌های مرتبط در زمینه سرویس‌دهی به مسافران نوروزی تاکید و نماینده صداوسیما نیز در این خصوص، اعلام آمادگی کرد.

همچنین تغییرات صورت گرفته در اعضای ستاد نیز از سوی تجلی، معاون گردشگری میراث‌فرهنگی استان، اطلاع‌رسانی شد.

در پایان این نشست نیز، حمید ذکاءاسدی از تشکیل جلسه نهایی ستاد طی ۱۰ تا ۱۲ روز آینده خبر داد و گفت: در بحث مشکلات بودجه‌ای، ما بخشی را باید از کشور تامین کنیم که تمام تلاش خود را برای جذب آن انجام خواهیم داد.

 انتهای پیام/