مدیر عامل شرکت فولاد زرند:

با آغاز تولید فولاد، وضعیت منطقه دگرگون می‌شود

مدیر عامل شرکت فولاد زرند ایرانیان در دیدار با مسئولان دادگستری زرند اظهارداشت: با آغاز تولید فولاد، وضعیت منطقه دگرگون خواهد شد.

مدیر عامل شرکت فولاد زرند ایرانیان در دیدار با مسئولان دادگستری زرند اظهارداشت: با آغاز تولید فولاد، وضعیت منطقه دگرگون خواهد شد.

به گزارش صدای زرند به نقل از روابط عمومی فولاد زرند ایرانیان، مهندس “ماشاالله سهراب نژاد” گفت: تولید فولاد در زرند از ۸ الی ۹ ماه آینده آغاز می‌شود و ما پس از آن شاهد رونق بیشتر منطقه خواهیم بود.

وی با اشاره به مسئولیت‌‌های اجتماعی که کارخانه فولاد زرند برعهده گرفته است، افزود: البته این اول راه است، ما برای پیشرفت منطقه برنامه‌های زیادی داریم که تنها بخشی از آن را اجرایی و یا طرح‌ریزی کرده‌ایم؛ ان‌شاالله در دو سه سال آینده رشد این فعالیت‌ها را خواهیم دید.

مهندس سهراب‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله تامین زغال برای تولید فولاد اشاره کرد و گفت: قیمت زغال افزایش یافته و امسال قیمت زغال را ۲۶ درصد قیمت شمش فولاد گرفته‌اند. کیفیت زغال هم متاسفانه خوب نیست و باید با زغال خارجی مخلوط شود، یعنی حدود ۴۰ درصد زغال را باید از زغال خارجی استفاده کنیم.

وی درباره تولید کک در کارخانه‌های کک‌سازی هم گفت: ما از چند ماه آینده که وارد فاز تولید می‌شویم باید کک مرغوب داشته باشیم. تاکنون هم بخشی از کک تولیدی کارخانه‌های کک‌سازی را نفروخته‌ایم و حدود صد هزار تن کک ذخیره داریم ولی این کک به صورت صد در صد قابل استفاده در کوره بلند نیست.

مدیرعامل شرکت زیسکو گفت: برخی از دوستان می‌گویند قیمت فروش زغالی را که صادر می‌کنند با احتساب کرایه بار و کسر هزینه‌های ناشی از صادرات، کیلویی ۲۰۰ تومان عایدشان می‌شود، در حالی که ما همین جا از آن‌ها کیلویی پانصد تومان می‌خریم، مشکلی هم برای پرداخت پول بابت زغال نداریم.

وی تاکید کرد: از چند ماه آینده که تولید فولاد کارخانه شروع شود، در صورت همراهی معادن تولید زغال، نمی‌گذاریم ذره‌ای زغال بماند.

وی افزود: ما ظرفیت تولید یک میلیون و دویست هزار تن کک را داریم که یک میلیون و هشتصد هزار تن زغال کنسانتره و سه میلیون و ششصد هزار تن زغال خام می‌خواهد؛ البته حتماً باید ۴۰ درصد این میزان را از خارج وارد کنیم و باقی زغال ایرانی خواهد بود؛ این در در حالی است که سال قبل در ایران حدود دو میلیون تن زغال خام تولید کرده‌اند.

مهندس سهراب نژاد با اشاره به وجود منابعی چون سنگ آهن، زغال، آب و نیروی انسانی در کرمان گفت: اگر این منابع در همین جا استفاده شوند، هم صنعت پیشرفت می‌کند و هم منطقه و با این حساب زغال تولیدی کرمان باید برای ذوب آهن استان کرمان یعنی فولاد زرند ایرانیان مصرف شود.

وی به صرفه‌جویی در مصرف آب هم تاکید کرد و بیان داشت: ما از همین امسال استفاده از پساب فاضلاب را برای مصارف کارخانه آغاز می‌کنیم و طی دو یا سه سال آینده کل مصرف آب فولادسازی از پساب تامین می‌شود و از نظر آب صنعتی نیاز جدی به آب‌های دیگر نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان در پاسخ به یکی از حُضار که زرند را اصفهان کوچک خواند، گفت: ذوب آهن اصفهان با ظرفیت تولید پانصد هزار تن شروع به کار کرد و تا سال ۸۲ – ۸۳ ظرفیت اش حدود دو میلیون تن بود در حالی که این مجموعه، تولید ۱.۷ میلیون تن خواهد داشت و بدون شک امکان مقایسه با ذوب آهن اصفهان را دارد.

مهندس سهراب نژاد درباره توجه این شرکت به محیط زیست هم گفت و بیان داشت: بیش از ۸۰ درصد پروژه سی دی کیو (CDQ) با هزینه سی و دو میلیون یورو انجام شده است و با اجرای این پروژه، دیگر هیچ اثری از همین اندک آلودگی کک هم نخواهد ماند.

وی افزود: روش کنونی سرد کردن کک، آلودگی ندارد اما به دلیل بخار زیادی که ایجاد می‌کند و بویی که دارد از لحاظ روانی، مردم منطقه را اذیت می‌کند، که البته با راه‌اندازی سیستم سی دی کیو، همین نگرانی هم برطرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت زیسکو در این باره تصریح کرد: در کمتر جایی از این سیستم استفاده می‌شود، زیرا سی دی کیو فقط یک پروژه زیست محیطی است و هیچ سودآوری مالی برای کارخانه‌ها ندارد، اما هلدینگ میدکو به دلیل اهمیتی که به محیط زیست و به آرامش مردم شهرستان می‌دهد، این هزینه را پرداخت می‌کند.

 

انتهای پیام/
تنظیم و انتشار خبر خبر: جواد زمانی