“وزارت صنایع یک بار برای همیشه بگوید چه میزان از مردم باید قربانی شوند تا آنها جلوی خودروسازان بایستند”

رئیس پلیس راهور سابق تهران با بیان اینکه در سالهای قبل که استفاده از آزبست براساس قانون ممنوع بود ۷۸۰۰ تن از این ماده از کشور مالزی وارد شد، گفت: اگر تمامی خودروها از کاتالیست استاندارد استفاده کنند، تهران دیگر آلودگی هوا ندارد. سرهنگ سیدهادی هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بعد از […]

رئیس پلیس راهور سابق تهران با بیان اینکه در سالهای قبل که استفاده از آزبست براساس قانون ممنوع بود ۷۸۰۰ تن از این ماده از کشور مالزی وارد شد، گفت: اگر تمامی خودروها از کاتالیست استاندارد استفاده کنند، تهران دیگر آلودگی هوا ندارد.

صدای زرند

“وزارت صنایع یک بار برای همیشه بگوید چه میزان از مردم باید قربانی شوند تا آنها جلوی خودروسازان بایستند”

صدای زرندسرهنگ سیدهادی هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بعد از انقلاب صنعتی در کشورهای غربی کارخانجات صنعتی را در کنار رودها و شهرها می ساختند تا از طریق حمل و نقل جاده ای و آبی بتوانند محصولات شان را سریعتر به بازار برسانند همین امر باعث شده بود تا آلودگی در شهرها افزایش یابد به همین دلیل آنها تصمیم گرفتند کارخانه ها را به شعاع ۱۲۰ کیلومتری شهرها منتقل کرده و در برخی مناطق محل سکونت را تغییر دهند.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز تصمیم گرفته شده کارخانجات به شعاع ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتری منتقل شود.

رئیس پلیس سابق راهور تهران با بیان تاثیر آلودگی کارخانجات در هوای پایتخت افزود: کارخانه های شن و ماسه، سیمان و بخشی از صنایع آلیاژی که از آزبست استفاده می کند در آلودگی هوا تاثیرگذار هستند ضمن این که بخشی از کارخانه ها هنوز از سیستمها و ماشین آلات قدیمی استفاده می کنند که این دستگاهها نیز در تولید آلودگی موثر است.

هاشمی وسایل نقلیه را عامل اصلی ۸۰ درصد آلودگی هوای پایتخت معرفی کرد و گفت: در این مورد باید به صورت مصداقی بگویم که امروز بسیاری از خودروهای پایتخت دارای کاتالیست موثر نیستند چرا که آلودگی خودروهای دارای کاتالیست استاندارد یک صدم درصد است در حالی که در مراکز معاینه فنی حجم آلودگی را تا ۲.۵ درصد قابل قبول می دانند.

وی ادامه داد: این بدان معنا است که آلودگی خودروهایی هم که دارای معاینه فنی هستند اما کاتالیست موثر ندارند ۲۵۰ برابر خودروهای دارای این قطعه است. برخی از خودروها همانند پژو، آردی و پیکان تا ۱۰ درصد حجمی آلودگی دارند در صورتی که این خودروها کاتالیست نداشته باشند آلودگی آنها فاجعه بار است.

رئیس پلیس سابق راهور تهران با اعلام اینکه به جرات می گویم اگر همه خودروهای تهران دارای کاتالیست باشند دیگر پایتخت آلودگی ندارد اظهار داشت: متاسفانه موسسه استاندارد در این وادی ها نیست و خودش اقداماتی را انجام می دهد تا صنایع از این سازمان خوششان بیاید در حالی که وظیفه اصلی این سازمان رفع و اصلاح نواقص است.

وی با انتقاد از خودروسازان تاکید کرد: این شرکت ها از رانت حکومتی استفاده می کنند و متاسفانه امروز همه در کشور نمک گیر خودروسازان شده اند و بدون چون و چرا از آنها حمایت می کنند. خود این شرکت ها نیز به هیچ وجه انصاف را رعایت نمی کنند.

هاشمی با اشاره به جغرافیای شهر تهران افزود: در سمت غرب تهران فرودگاه مهر آباد وجود دارد که با وزش یک باد ملایم تمام آلودگی های این فرودگاه به پایتخت می رسد. دور تا دور تهران را رشته کوه ها محاصره کردند و همین باعث شده است در روزهای سرد هوای این کلانشهر فوق العاده آلوده شود. متاسفانه در این وضعیت وزارت صنایع و سازمان استاندارد نیز پایتخت را به سمتی بردند که باید هر روز برای وزیدن با و بارش باران دعا کنیم

وی افزود: این نشان می دهد مدیران ارشد نظام نیز در راهبری به حدی اشتباه کردند که پایتخت در روزهای سرد به کوره ای از دود و آلودگی برای بیماران قلبی، تنفسی و کودکان تبدیل می شود و ما باید محدودیت هایی را برای شهروندان در نظر بگیریم.

به گفته رئیس پلیس سابق راهور تهران تا کی باید مردم شرمنده صنایع باشند و علاوه بر کشته شدن در جاده ها آلایندگی خودروها را نیز تحمل کنند. وزارت صنایع یک بار برای همیشه بگوید چه میزان از مردم باید قربانی شوند تا آنها جلوی خودروسازان بیاستند و استانداردها رعایت شود. این موضوع خیانتی نابخشودنی است که در آینده نسل های ما به همه افرادی که مسئول هستند لعنت می فرستند. اگر یک روز آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی منتشر شود ما مسئولان باید شرمنده نسل آینده باشیم.

هاشمی با اعلام اینکه در زمانی که استفاده از آزبست ممنوع بود هفت هزار و ۸۰۰ تن آزبست در مالزی وارد کشور شد گفت: در خودروها هنوز هم از تجهیزات آزبست استفاده می شود و هرچه ما در آن زمان به محیط زیست گفتیم اثری نداشت به همین دلیل با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تحقیقی را روی پلیس های سرچهار راه انجام دادیم که در نتایج مشخص شد آزبست هوای تهران ۳۰۰ برابر شهرهای اطراف است و این ماده در ریه ماموران پلیس ۴ برابر هوای سطح شهر است.

وی تاکید کرد: آزبست الیافی رشته ای است که در ریه انسان می ماند و به سرطان منجر می شود. استفاده از این ماده سرطان زا در سایر کشورهای جهان نزدیک به صفر است.

هاشمی با بیان اینکه چند سال در این کشور تنها گشتم تا بتوانم استفاده از آزبست را ممنوع کنم اخیراً شنیده ام می گویند استفاده از آن ممنوع شده است.

رئیس پلیس سابق راهور تهران با بیان اینکه هر روز تاخیر در ایمنی خودروها و کاهش آلودگی هزینه های بسیار زیادی از جمله جان انسان ها به کشور تحمیل می کند افزود: روزانه تعدد زیادی از افراد جانشان را به علت آلودگی هوا از دست می دهد و مسئولان باید در قیامت پاسخگوی این رفتارها باشند البته بهتر است مسئولان تصمیم مافیا نشوند.

منبع: عصر ایران