آرامشی که می رود، حق الناسی که می ماند

امروزه پیشرفت علم و تکنولوژی راحتی را به بار آورده و امور به آسانی و صرف زمانی اندک با کیفیت خوب قابل تحصیل است البته باید اندیشید این تکنولوژی های جدید چه چیزی را از ما گرفته اند؟

هر آمدنی را رفتنی است و هر دستیافتنی را از دست دادنی در پی خواهد بود. امروزه پیشرفت علم و تکنولوژی راحتی را به بار آورده و امور به آسانی و صرف زمانی اندک با کیفیت خوب قابل تحصیل است.

TechnologyLapTop

صدای زرند: اگر در گذشته برای رهایی از سرمای استخوان سوز زمستان نیاز به فراهم آوردن هیزم بسیار بود که با سختی زیاد آتش گیرد و با دود و مسائل دیگر گرمایی را حاصل کند، امروزه بهرمندی از گاز طبیعی و به لطف بخاری گازی یا شوفاژ و… در کمال راحتی و بدون دود و مسائل دیگر مهمان گرمای مطبوع در زمستان خواهیم بود.

اگر در گذشته نگهداری غذا به سختی امکان پذیر بود امروزه با یخچال و فریزر این امر به راحتی قابل دسترسی است و با ماکروفر و ماکرو ویو در کمترین زمان قابل استفاده است.

البته باید اندیشید این تکنولوژی های جدید چه چیزی را از ما گرفته اند؟

آیا خاصیت و مزه پخت نان با آتش تنور با تنور گازی یا فر نانوایی مدرن قابل مقایسه است؟

آیا خنکای دلارام آب چشمه زلال گذشته با آب سرد تصفیه شده آب سرد کن بخچال قابل قیاس است؟

امروز با بهرمندی از وسایل ارتباطی جدید، ارتباطات بسیار آسان شده و تکنولوژی اطمینان خاطری را برای مردم به ارمغان آورده که هرکس با موبایل و پیامک در کوتاه ترین زمان از احوال عزیزانش با خبر شود، که شاید هر کس را عزیزیست در دور دست و یا پدری مادری است پیر و بیمار و صد البته چشم انتظار.

حال اما این تکنولوژِی راحت و خوب با استفاده بی جا و بد عده ای فرصت طلب نه تنها آرامش بخش نیست بلکه به اسبابی برای ناراحتی بدل شده است.

پیامک های گاه و بیگاه تبلیغاتی آرامش را به یغما می برد و البته حق الناسی است که می ماند.

هرگونه تجاوز به حریم دیگران حق الناس تلقی می شود ولی در این جا نمی توان گفت این حق الناس بر گردن چه کسی است؟

صاحب پنل پیامک تبیلغاتی یا صاحب پیامک که امور خود را از این طریق اطلاع رسانی می کند؟!

کود حیوانی مناسب برای انواع درخت، فروش درختچه، فروش گوشت گاو، گوسفند و شتر، ارائه خدمات کنده کاری بتن و آجر و حتی آگهی ترحیم یا زمان تشییع جنازه فلان شخص پیامک هایی است که به وفور می رسد.

نمی توان گفت که بر اساس کدام قانون و کدام منطق این گونه از تکنولوژی برای آزار یکدیگر استفاده می کنیم؟

آیا روح آن مرده ای که پیامک تشییع جنازه اش نه برای خانواده، طایفه و دوستان بلکه برای کل مردم یک شهر ارسال می شود آرامش می بیند؟

آیا فروش کودمرغی و گوسفندی و یا ارائه گوسفند زنده برای مراسم از طریق پیامک درست است؟

البته امیدی برای ضابطه مند شدن این فضا به دلیل عدم تعریف یک متولی جامع الشرایط نیست!

و این مسئله یادآور چسباندن بی نظم و زشت و بی قواره انواع برگه های رنگی و سیاه و سفید کاغذی بر در و دیوار و حاشیه های این شهر است که پس از سال ها و حتی با نوشتن “نصب هرگونه پوستر پیگرد قانونی دارد ” سامان نگرفته است.

ح.ع.ف