همه گزینه های ریاست صدا و سیما

«عبدالرضا رحمانی فضلی رییس صداوسیما می شود». این خبر عجیب روز گذشته رویخروجی بعضی خبرگزاری ها قرار گرفت.

«عبدالرضا رحمانی فضلی رییس صداوسیما می شود». این خبر عجیب روز گذشته رویخروجی بعضی خبرگزاری ها قرار گرفت. اینطور که در متن خبر آمده او حتی برنامه کلان خود برای راهبری صداوسیما را هم تهیه کرده است.

در حالت عادی شاید سپردن سکان هدایت صداوسیما به وزیر کشور دولت حسن روحانی خیلی بعید به نظر برسد، هر چند او در دوران مدیریت علی لاریجانی در صداوسیما یکی از معاونان او بود، ضمن اینکه قبلا نام گزینه هایی مثل صفار هرندی، محسن رضایی، دارابی و … مطرح شده بود و هیچ وقت اسمی از رحمانی فضلی در گمانه زنی های رسانه ای دیده نمی شد.

صدای زرند: به گزارش برترین ها به نقل از هفت صبح، همانطور که قبلا سید رمضان شجاع کیاسری عضو شورای نظارت بر صداوسیما به هفت صبح گفته بود دوران مدیریت ضرغامی در اردیبهشت ماه سال آینده به اتماممی رسد و چونرهبری هیچگاه مدت مدیریت هیچ کس بر این سازمان را بیش از دو دوره تمدیدنکرده، خداحافظ ضرغامی قطعی به نظر می رسد. در پرونده امروزهفت صبح نگاهی خواهیم داشت به همه گزینه های مطرح برای ریاست صداوسیما و اینکه در صورت ورود هر کدام، عملکرد رسانه ملی چگونه خواهد بود.

محمدحسین صفار هرندی

هفته گذشته خبری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه محمدحسین صفار هرندی به عنوان گزینه قطعی ریاست صداوسیما انتخاب شده و حتی او در اتاقی نزدیک ضرغامی مستقر شده تا کم کم مدیریت امور را به دست بگیرد. انتشار این خبر با واکنش تند وزیر ارشاد دولت نهم مواجه شد و به خبرگزاری فارس با تکذیب آن گفت: «شایعه مستقر شدن بنده در یکی از اتاق های سازمان صداوسیما دروغی است که مدت هاست از تاریخ ساخته و پرداخته شدن آن گذشته و بارها رسمات تکذیب شده است.»

Harandi1

صفار هرندی متولد ۱۳۳۲ هر چند سابقه عضویت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در کارنامه خوددارداما به عنوان یک چهره رسانه ای هم شناخته می شود. او در دهه هفتاد در روزنامه کیهان به عنوان سردبیر و معاون مدیر مسئول مشغول بود تا اینکه در سال ۱۳۸۴ با روی کار آمدندولت اول محمود احمدی نژاد به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد. با اینحال بعد از مدتی اختلافاتی بین او و رئیس دورت به وجود آمد که در نهایت زمینه برکناری او را فراهم کرد. او با جدایی از دولت احمدی نژاد به عنوان مشاور فرهنگی فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی شد.

– جهت گیری احتمالی: با نگاهی به کارنامه مدیریت صفار هرندی بر وزارت ارشاد به وضوح مشخص است او با هنر روزشنفکرانه به شدت مشکل دارد و میانه ای هم با موسیقی پاپ وعامه پسند ندارد. با اینحال او بین اطرافیان خود چهره ای محبوب است و قطعا بخشی از اصولگرایان و جبهه پایداری از کوچ او به صداوسیما استقبال خواهند کرد.

محمد سرافراز

یکی از سناریوهای احتمالی؛ انتخاب یکی از مدیران از داخل خود صداوسیما و یاران ضرغامی است. محمد سرافراز مهمترین گزینه داخلی سازمان صداوسیما است که می تواند جانشین ضرغامی باشد. او در کارنامه خود معاونت برون مرزی صداوسیما و ریاست شبکه پرس تی وی را برعهده داشته است. علاوه بر پرس تی وی، وی در مدیریت شبکه هیسپان تی وی هم نقش داشته وتلاش می کند تا این شبکه را هم قدرتمند سازد.

Sarafraz2

او هم اکنون با حکم مقام معظم رهبری عضو شورای عالی فضای مجازی هست و تسلط بالایی بر عرصه رسانه و طرح ها و برنامه های سازمان صداوسیما دارد. نکته جالب در مورد او حضور بیش از دو دهه ای او در معاونت برون مرزی صداوسیماست که از سال ۱۳۷۱ شروع شده و همچنان ادامه دارد. او تنها مدیری در صداوسیماست که بیست سال در این پست مانده.

– جهت گیری احتمالی: در صورت ورود محمد سرافراز باید منتظر ادامه راه عزت الله ضرغامی بود. سیاست های خبری و جهت گیری ها دست نخورده باقی می ماند و احتمالا طیف طرفداران او همپوشانی چشمگیری با دوستداران محمدحسین صفار هرندی خواهد داشت.

عبدالرض رحمانی فضلی

عبدالرضا رحمانی فضلی متولد ۱۳۳۸ در شیروان است. او در کنار وزارت کشور به عنوان جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی، رئیس شورای امنیت کشور، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، عضویت در شورای عالی جمعیت هلال احمر و نماینده رئیس جمهور در شورای نظارتت بر صداوسیما هم مشغول فعالیت است. در دورانی که او به عنوان وزیر کشور به مجلس معرفی شد، رسانه ها از او به عنوان یکی از نزدیکان علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی یاد می کردند.

RahmaniFazli3

– جهت گیری احتمالی: با وجود فعالیت های فرهنگی فضلی در زمان ریاست لاریجانی بر صداوسیما اما در مجامع عمومی از او بیشتر به عنوان فردی سیاسی با دیسیپلین های مدیریتی نام برده می شود تا فردی فرهنگی؛ با ایو وجود با توجه به تیم رسانه ای قوی و حرفه ای که در چند سال اخیر اطراف لاریجانی حضور داشته اند، احتمال می رود رحمانی فضلی نیز با استفاده از همان الگو به مدیریت صداوسیما بپردازد. با این تفاسیر نگاه معتدل تر به حوزه های فرهنهگی و همچنین رابطه مناسب با دولت روحانی او را نسبت به سایر گزینه های احتمالی متمایز می سازد.

محسن رضایی

پای ثابت انتخابات ادوار مختلف ریاست جمهوری ایران در روزهای اخیر به یکی از گزینه های احتمالی صداوسیما تبدیل شده است. البته با توجه به سوابق مختلف مدیریتی او و دور بودنش از مناصب فرهنگی این گزینه کمی دور از ذهن به نظر می رسد. عموم مردم او را فردی اقتصادی با اعتماد به نفس بالا می شناسند که اصرار دارد با استفاده از الگوهای علمی و مدیریتی اش می توان همه مشکلات موجود را حل کرد. او فردی اصولگرا است که البته در بسیاری از موارد به طیف معتدل و همچنین کارگزاران نزدیک تر است و از اصولگرایان سنتی فاصله می گیرد.

MohsenRezaie4

– جهت گیری احتمالی: نگاهی به رسانه های همسو با محسن رضایی نشان می دهد که او در رسانه های مطبوعش نیز تلاش می کند همان خط کشی های معتدل خود را ادامه دهد و با حفظ ارزش های اصولگرایانه مواضع فراجناحی خود را حفظ کند و از طرف دیگر تیم رسانه ای او ضعیف تر از تیم های رسانه افرادی مانند لاریجانی است و از تیم اطرافیان او افراد صاحب نفوذ در بدنه دولت و حاکمیت کمتر یافت می شود.

علی دارابی

او از جمله گزینه های احتمالی است که در کارنامه اش سوابق سیاسی به چشم می خورد تا سوابق فرهنگی و هنری. او نزدیکی فکری زیادی با جمعیت ایثارگران دارد و در سال های گذشته از او به عنوان یکی از منتقدان احمدی نژاد نام برده می شد. از آن زمانی که دارابی به عنوان معاون سیما انتخاب شد، همواره انتقادهای زیادی از طیف نزدیک به احمدی نژاد نسبت به عملکرد مطرح و تولیدات سیاسی چند سال اخیر سیما را تحت نظارت و هدایت مستقیم دارابی می دانستند. برنامه های مناظره، برخی مستندها از جمله مستند بنی صدر، برخی آیتم های اخبار بیست و سی و … از جمله برنامه هایی بودند که نزدیکان احمدی نژاد به شدت به آن انتقاد داشتند و همه را منصوب به دارابی می دانستند.

AliDarabi5

از دارابی به عنوان یکی از حامیان قالیباف در سال ۸۴ نام برده می شود که رابطه چندان حسنه ای با جبهه پایداری نیز ندارد که یک سال پس از انتخاباتس ال ۸۸ به سمت معاون سیما انتخاب شد. هنرمندان نیز رابطه چندان مناسبی با او ندارند و آخرین صحبت های او مبنی بر آنکه در تلویزیون هنرمند ممنوع الکار وجود ندارد، موجی از انتقادها را برانگیخت.

– جهت گیری احتمالی: ادامه سیاست های فعلی ضرغامی یکی از محتمل ترین حالت های ممکن است و حتی در زمانی که به عنوان معاون سیما انتخاب شد، از او به عنوان رئیس بعدی سازمان صداوسیما نهام برده شد. برخی کارشناسان همچنین معتقد هستند که او تمرکز بیشتری بر تولیدات سیاسی با چارچوب ها و خط فکری اصولگرایانه خودش خواهد داشت و همچنین رابطه چندان مناسبی با دولت هم برقرار نخواهد کرد.

میراث ضرغامی

به نظر می رسد عزت الله ضرغامی که از سال ۱۳۸۳ مدیریت صداوسیما را برعهده گرفته آخرین روزهای خود را در این سازمان می گذارند. ورود ضرغامی به صداوسیما در ابتدا با تغییر و تحولات زیادی خصوصا در حوزه سیاسی صداوسیما همراه بود. تا پیش از آن در برنامه ها و اخبار صداوسیما کمتر ردیابی از جناح های سیاسی دیده می شد اما در ابتدای دوران ریاست او فضا اندکی تغییر کرد.

اخبار بیست و سی هم اوج این اتفاقات بود که در ابتدای کار خود سعی کرد با بی طرفی همه قشرهای مردم را به سمت این بخش خبری سوق دهد. این بخش خبری اما در سال های بعدت روند دیگری به خود گرفت؛ اتفاقی که برای بسیاری از برنامه های تحت مدیریت ضرغامی در صداوسیما رخ داد و برخی برنامه های پرطرفدار پس از مدتی از رویه ابتدایی خود زاویه گرفتند.

«هفت»، «دیروز، امروز، فردا»، طنزهایی مانند «شب های برره» و … از جمله آنها بودند. به زعم بسیاری از کارشناسان، عقب نشینی و تغییر روند برنامه ها تحت انتقادها و فشارهای رسانه ای، یکی از ویژگی های بارز ریاست ضرغامی بود؛ البته نباید نقش او در تعوسعه گسترده شبکه های دیجیتال و همچنین در گرم شدن فضای انتخاباتی ۹۲ را نادیده گرفت. نحوه پخش مسابقات زنده ورزشی و تبلیغات کالاهایی مثل کرم حلزون آخرین چالش های دوران مدیریت عزت الله ضرغامی بر صداوسیما بود.