مددکاری اجتماعی آمیزه ای خلاق از دانش، ارزش و مهارت ها است

همکاری و حمایت خانواده نیمی از درمان و توان بخشی بیمار (غیر از مصرف و درمان های روان پزشکی) محسوب گشته وتوجه به مسائل و مشکلات خانواده در سلامت خانواده و به تبع آن بیمار موثر می باشد.

YamaniNiaکنفرانس نقش مددکار اجتماعی در سلامت خانواده بیماران روان پزشکی، توسط نسرین یمینی نیا کارشناس ارشد مشاوره ساعت ۹صبح روزچهارشنبه درسالن همایش بیمارستان روان پزشکی نیایش با حضور جمعی ازروانپزشکان، روانشناسان ومددکاران اجتماعی برگزارشد.

به گزارش “صدای زرند” به نقل از اندیشه نیوز،یمینی نیا در این کنفرانس گفت: همکاری و حمایت خانواده نیمی از درمان و توان بخشی بیمار (غیر از مصرف و درمان های روان پزشکی) محسوب گشته وتوجه به مسائل و مشکلات خانواده در سلامت خانواده و به تبع آن بیمار موثر می باشد.

وی درادامه افزود:مددکاری اجتماعی به عنوان پاسخی به نیاز و نگرانی ،یک حرفه در حال رشد،آمیزه ای خلاق از دانش ،ارزش ها و مهارت ها است .

وی خاطر نشان کرد :باور های غلط در مورد این بیماران در خانواده و جامعه این است که بیماران روانپزشکی با ازدواج خوب می گردند وبا بالا رفتن سن ،بهتر می شوندویابا بچه دار شدن احساس مسئولیت بیشتری درقبال زندگی می نمایندوهمچنین داروهای اعصاب وروان اعتیاد آور است .

وی تصریح کرد :حل مشکل، فرایندی شناختی است که بوسیله ی آن مددکار اجتماعی نیاز و نگرانی مددجو را مورد بررسی قرار میدهد و موانع موجود در برابر تامین نیاز را شناسایی میکند.

یمینی افزود:تشخیص و تنظیم و جستجوی راه حل برای مشکلات با استفاده از ارزشها و مهارت های مددکاری ،راههای مداخله پی ریزی می شودوفرایند حل مشکل با مشارکت مددجو و اشخاص ذیربط انجام می گردد.

کارشناس ارشد مشاوره درادامه خاطرنشان کرد :فرایند حل مشکل شامل مطالعه، ا رزیابی، برنامه ریزی ویاطرح نقشه کمکی، اقدام،و بالاخره پیگیری می باشد.

وی درادامه گفت “مددجو فردی است که دچار مشکل شده وبه تنهایی قادر به حل و تحمل آن نبوده وبدون دریافت کمک و حمایت سازمان،موسسه یا فرد حرفه ای(مددکار اجتماعی)زندگی آنها به مخاطره می افتد.

وی مددجویان رابه ۵دسته تقسیم نمودوگفت :دسته اول کسانی هستندکه خواهان کمک مناسب برای خودشان می باشند ودسته دوم خواهان کمک برای شخص یا افراد دیگر بوده ودسته سوم خواهان کمک نیستند اما از بعضی جهات مانع یا باعث تهدید عملکرد اجتماعی اشخاص دیگر می باشدویک دسته خواهان کمک برای اهداف ناسالم بوده ودرآخر دسته پنجم خواهان استفاده از کمک به عنوان یک مفهوم برای رسیدن به اهداف یا اتمام آن هستند.

وی درادامه افزود: تشخیص نوع مددجو اولین قدم برای ارائه خدمت است چرا که روابط مددکار-مددجو و اعمال متقابل آنها بسته به نوع مددجو و نوع کمکی که خواهان آن است تغییر میکند.

وی درپایان گفت :هنگامی که مددجو یک نظام چند نفره باشد علاوه بر شناخت مددجو لازم است که نظام های وابسته به این نظام را نیز شناخت و این کار شامل شناخت روابط بین افراد و نظام های وابسته ،خانواده و تعامل اعضای خانواده می باشد.