مصاحبه با اولین مدیر بومی دانشگاه آزاد اسلامی زرند/

به بانوان زرندی اعتماد نمی‌شود! / اصولگرا نیستم، انقلابی‌ام

در اولین مصاحبه از سری مصاحبه‌های «آدرنالین سیاسی» که هدف آن گفتگو با افراد شاخص است به سراغ رئیس جدید دانشگاه آزاد زرند که اولین رئیس بومی و اولین بانوی حاضر بر این سمت است، رفتیم. وی در گفتگویی کاملاً دوستانه و دوساعته حرف‌های زیادی زد که در ادامه به رشته‌ی تحریر درآمده است. دکتر “سمنبر میرزایی” در این گفتگو خود را فردی انقلابی دانست و از عدم اعتماد واقعی مسئولین به بانوان گفت.

در اولین مصاحبه از سری مصاحبه‌های «آدرنالین سیاسی» که هدف آن گفتگو با افراد شاخص است به سراغ رئیس جدید دانشگاه آزاد زرند که اولین رئیس بومی و اولین بانوی حاضر بر این سمت است، رفتیم. وی در گفتگویی کاملاً دوستانه و دوساعته حرف‌های زیادی زد که در ادامه به رشته‌ی تحریر درآمده است. دکتر “سمنبر میرزایی” در این گفتگو خود را فردی انقلابی دانست و از عدم اعتماد واقعی مسئولین به بانوان گفت.

صدای زرند – حسن‌ضیاءالدینی؛ روال مصاحبه‌های پایگاه خبری صدای زرند در قالب «آدرنالین سیاسی»‌، چنین است که متن گفتگو قبل از انتشار برای مصاحبه شونده فرستاده می‌شود و از آنجا که این مصاحبه یک هفته قبل از زدن حکم ریاست سرکار خانم دکتر سمنبر میرزایی بر دانشگاه آزاد اسلامی زرند صورت گرفت، وی بسیاری از سخنان خود را در متن فرستاده شده ویرایش کردند. علتش را چنین استدلال کردند: «چون در موقعیت ریاست دانشگاه هستم مجبور شدم برخی تغییرات را انجام دهم». به هر حال متن پیش رو دو دفعه توسط ایشان ویرایش شده است؛ اگر چه ریاست جدید دانشگاه آزاد زرند زبان مطالبه‌گر سرخ دارد، ولی قلم ایشان در این مصاحبه لین و سبز رخ عیان کرد.

با تمام این تفاسیر در شهری که به قول معروف از هشت مطب دندانپزشکی، هفت مورد آن منشوری هستند، باید تمرین مطالبه‌گری را جدی بگیریم و در این میان نقش زنان (چه در قامت همسر و یا مادر) مانند خانم میرزایی برجسته است!

 

۱- بیوگرافی کوتاه از خودتان خدمت خوانندگان بفرمایید؟

اینجانب سمنبر میرزایی در روستای سرباغ از توابع دهستان حتکن متولدشدم. دوران کودکی خود را تا سال ۶۰ در روستای بابگهر در پنج کیلومتری زادگاهم گذراندم‌ و با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل عضویت پدرم به شهر زرند مهاجرت کرده و از آن زمان تاکنون ساکن زرندم. در سال ۶۹ با رتبه ۱۵۸ در رشته الهیات، گرایش ادیان و عرفان، در دانشگاه تهران پذیرفته شده و با کسب رتبه ممتاز کارشناسی، مقطع کارشناسی ارشد را نیز در همین دانشگاه به پایان رساندم. در سال ۷۶، پس از فراغت از تحصیل، در دانشگاه علوم پزشکی کرمان و نیز دانشگاه آزاد اسلامی زرند مشغول به تدریس شده و در سال۱۳۸۱ به عضویت هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درآمدم و در سال ۸۲ در مقطع دکتری پذیرفته و در سال ۸۷ به جایگاه استادیاری ارتقاء یافتم.

 

۲- خودتان را مستحق صندلی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی زرند می‌دانید؟

ان‌شاءالله حمل به خودستایی نشود تا حدودی بله. سعی کرده‌ام در کارها قاطع و منطقی باشم و اعتماد به نفس لازم را در خود می‌بینم و با همراهی کارکنان خوب و متعهد و همکاران صاحبِ اندیشه، امیدوارم در این موقعیت بتوانم به نحو شایسته خدمت کنم و در انجام وظیفه و خدمت هیچ‌گاه از مواضع و آرمان‌هایم کوتاه نیامده و نخواهم آمد. ان‌شاءالله.

 

۳- برای توسعه کمی و کیفی دانشگاه چه کارهایی انجام داده‌اید؟

برای موفقیت در مدیریت باید ضوابط و مقررات اداری و نظم حاکم شود، به همین منظور سعی کرده‌ام این نظم و انضباط تقویت شود. بین کارمند (و نیز استاد) منظم و نامنظم باید فرقی قائل شد. این نظم و برنامه دقیق آموزشی و اداری چند سالی تضعیف شده. بدون انضباط اداری و آموزشی، علم‌آموزی و دانش‌افزایی به صورت صحیح و واقعی محقق نمی‌شود.

 

۴- به مدیریت خود نمره چند می‌دهید؟

نمی‌توانم نمره بدهم، چون هنوز بازخورد دقیقی ندیده‌ام؛ هنوز دارم با همان تیم مدیران قبلی کار می‌کنم، شاید ارزیابی عملکرد مشکل باشد.

 

۵- مکانیزمی دارید که ببینید عملکردتان چه بازخوردی در دانشگاه داشته است؟

ان‌شاءالله به مرور خودِ اقدامات می‌تواند بازخورد و نتیجه عملکرد را نشان دهد، باید برای بهبود شرایط برنامه‌ریزی دقیق داشت. برای تقویت نظم اداری و انسجام مالی بایستی نظارت مستمر انجام شود. بدین منظور کمیته انضباطی واحد و حراست واحد خیلی مؤثر است تا با التزام کامل به اخلاق و مقررات به تخلفات، طبق آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌ها عمل کنند. به نظر می‌رسد عملکرد و شیوه مدیریت قاطعانه همراه با احترام و تکریم و می‌تواند موفق و کارآمد باشد.

 

۶- در بخش سخت‌افزاری چه نوآوری‌هایی داشته‌اید؟

با توجه به وسعت سایت دانشگاه تلاش داریم پروژه‌های متعدد مقوم آموزش را تعریف، برنامه‌ریزی و عملیاتی کنیم. طرح‌های متعددی در دستور کار است و امیدوارم مدیران محترم شهرستان در این زمینه از مساعدت به دانشگاه که متعلق به همه مردم است دریغ نکنند. فعلاً در زمینه برخی طرح‌ها رایزنی و کارشناسی‌های مقدماتی و مکاتبات اولیه صورت گرفته، طرح‌های دانش‌بنیان را به منظور کمک به اشتغالزایی مد نظر داریم که شاید در بخشی از آن‌ها نیاز به مشارکت دادن بخش خصوصی باشد.

 

۷- این طرح‌ها بخشنامه‌ای هستند یا از ابتکارات خودتان است؟

طرح‌ها را بر اساس پتانسیل‌های موجود دانشگاه تعریف کرده‌ایم تا با طرح‌های دانش‌بنیان نوعی پروژه‌های تولیدی و تحقیقاتی برای شهرستان ایجاد کنیم، تا تعدادی از جوانان تحصیل کرده امکان فراگیری برخی تخصص‌ها و نیز زمینه اشتغال را پیدا کنند.

با توجه به اینکه حدود ۱۰۰ نفر پرسنل اعم از کارمند و عضو هیأت علمی داریم که با خانواده‌ها (بطور متوسط حدود ۴۰۰ نفر) تامین معاش آنها از دانشگاه است، باید با مدیریت جهادی از امکانات دانشگاه برای رونق علم و اقتصاد و بهره‌وری مناسب و کمک به هزینه‌ها، استفاده کرد.

 

۸- درخواست رشته‌های کاربردی داده‌اید؟

بله، رشته‌های مرتبط با صنایع و معادن و نیز برخی رشته‌ها ی مرتبط با علوم‌پزشکی در مقطع کاردانی درخواست شده ولی تصویب رشته‌های جدید کار مشکلی است و نیاز به همراهی و همدلی برخی مسوولان دارد.

 

۹- در زمینه صنایع زرند چه رشته‌هایی را پیگیر هستید؟

رشته صنایع شیمایی داریم و از نیمسال جدید احتمالاً صنایع غذایی هم پذیرش خواهد شد. پیگیر و علاقه‌مندیم تا سایر رشته‌های مرتبط با صنعت را بیاوریم با وجود مشکلات برای نتیجه گیری تلاش مداوم خواهیم داشت.

 

۱۰- شما اصولگرا هستید؟

«اصولگرا نیستم، انقلابی‌ام» و ملاک تشخیصم گفتارها و رهنمودهای مقام معظم رهبری امام خامنه ای (مد ظله العالی) است و در این راه به توفیق الهی بدون واهمه از مواضع خود دفاع می‌کنم. ان شاالله.

 

۱۱- چرا می‌گویید اصولگرا نیستید، فکر نمی‌کنید همین دیدگاه خود واگویی از اختلاف در جریان اصولگرایی زرند است؟

اصولگرایانی که به دلیل حب جاه و مقام و اغراض جناحی با منویات مقام معظم رهبری زاویه داشته باشند را قبول ندارم. متاسفانه برخی از اشخاص منتسب به این جریان به دلیل دلبستگی به مقام و قدرت‌طلبی و برای حفظ صندلی در تعارض با منویات ولی امر مسلمین جهان، اقدام می کنند و این نوع عملکرد را که بسیاری موارد دردسر آفرین و پرحاشیه بوده و موجب بد نام شدن این جریان شده نمی‌توانم تایید کنم.

 

۱۲- شما نگاه انتقادی تندی به دولت دارید؟

طبعاً نسبت به عملکرد همه دولت‌ها هرفردی نقد دارد؛ بنده هم مثل بسیاری از افراد، منتقد دولت‌های مختلف بوده‌ام و البته گاهی بی‌واهمه و ملاحظه برداشت شخصی‌ام را می‌گویم. متاسفانه برخی دولت‌ها توصیه‌های مفید مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) را‌ در سیاست داخلی و خارحی در عمل مراعات نمی‌کنند، از نظر بنده میزان تشخیص خوب و بد در عرصه حکومتی و سیاسی تبعیت افراد از منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی است، نه اصولگرایی نه اصلاح‌طلبی و نه اعتدالگرایی؛ معتقد به اصل فاخر “ولایت مطلقه فقیه” هستم و لذا با هر کس و با هر جناح سیاسی که دیدگاه یا عملش، با نگاه  و منویات هوشمندانه و حکیمانه ولی فقیه – رهبری معظم و معزز زاویه داشته باشد نمی‌توانم کنار بیایم.

 

۱۳- آیا این نگاه در مدیریت شما هم دخیل است؟

در اصل ولایت فقیه، بله. بی شک با هیچ‌کس در دانشگاه مسامحه نخواهم داشت، ‌ولی در حوزه مدیریتی به مدارا و تسامح منطقی درباره افراد منتسب به جناح‌ها معتقدم؛ چون دانشگاه را نباید سیاست‌زده و جناح‌زده کرد؛ البته معتقدم دانشگاه باید سیاسی باشد یعنی معرفت و بصیرت سیاسی دانشگاهیان در خود دانشگاه باید تقویت شود و فهم درستی از سیاست در اسلام و اسلام سیاسی باید در دانشگاه نهادینه شود، ولی سیاست‌زدگی و حزب‌زدگی نباید خط مشی دانشگاه باشد. در مجموع با هر ایده و منش و مشی سیاسی یا حزبی که با آرمان‌های امام راحل (قدس سره) و مقام معظم رهبری تقابل داشته باشد مخالفم. حالا فرق نمی‌کند این نگاه در بین طرفداران کدام حزب سیاسی است. معتقدم که لازم نیست طوری صحبت کرد که همه صد در صد راضی باشند، برای این نگرش هزینه هم داده‌ام. در سال ۸۸ شخصاً علیه جریان فتنه سبز بیانیه نوشتم و چون توقع داشتم مدیران وقت دانشگاه، جریان توهین به عاشورا را محکوم کنند ولی هیچ موضعی نگرفتند، لذا در وبلاگ شخصی گلایه کردم و همین مسئله موجب حاشیه‌هایی علیه اینجانب شد. هرچند به لطف خدا بعداً پاداش این عمل خود را هم از جریان حامی حزب سبز مستقر در دانشگاه گرفتم!!

 

۱۴- پس شما بر خلاف جریان حاکم بر دانشگاه حرکت کردید و به ریاست دانشگاه هم رسیدید؟

تقریبا بله (باخنده) البته از نگاه شما. ولی هدفم از نقدها رسیدن به این جایگاه نبوده.

 

۱۵- نقش و جایگاه خانم‌ها را در شهرستان چگونه می‌بینید؟

با وجود اینکه اقدامات متعدد و خوبی در برخی حوزه‌های مرتبط با بانوان انجام شده و مسایل مربوط به این قشر مهم، دغدغه برخی مسؤلین محترم بوده است، ولی متاسفانه بستر و شرایط چندان مناسبی برای نقش‌آفرینی اجتماعی و فرهنگی زنان در شهرستان بطور وسیع و تأثیرگذار فراهم نشده است. تا جایی که بنده اطلاع دارم برای آمادگی و بسترسازی جهت نقش‌آفرینی سازنده بانوان تاکنون برنامه یا همایشی ویژه بانوان در شهرستان برگزار نشده است. نیز در مدیریت‌های مختلف غیر از مدارس دخترانه به ندرت به بانوان اعتماد شده است.

 

۱۶- اگر زنان ما در جامعه موفق و مطالبه‌گر باشند چه اتفاقی در جامعه بخصوص زرند رخ می‌دهد.

به هرحال بخش مهمی از جامعه را بانوان تشکیل می دهند، لذا باید زمینه رشد و تعالی آن‌ها مورد توجه ویژه باشد؛ از دامان تربیت صحیح یک مادر کوشا و مطالبه‌گر یک فرزند مطالبه‌گر و با همت پا به جامعه می‌گذارد. عامل بسیاری از عقب افتادگی‌ها عدم مطالبه‌گری شهروندان بوده است، شاید بدین علت که کانون تربیت نسل فعال جامعه یعنی بانوان مطالبه‌گر نبوده‌اند.

زن ابتدا باید یک همسر خوب و موفق و  یک مادر موفق باشد، یقیناً ارزش و موفقیت زن به جذابیت زنانه او نیست بلکه به میزان تاثیرگذاری مثبت او بر خانواده و متقابلاً بر جامعه است. ارزش واقعی زن به هویت انسانی و شأن زنانه اوست، در نگاه دینی، زن کالا نیست تا مورد استفاده ابزاری باشد. ولی متاسفانه بعضی سیاسیون در برخی شرایط نگاه ابزاری به زنان داشته‌اند.

 

۱۷- در ارزش دادن به زنان زرندی اصولگرایان موفق بوده‌اند یا اصلاح‌طلبان؟

ارزش یک زن صرفاً به جایگاه اجتماعی و سیاسی نیست، بلکه در هویت حقیقی اوست. از نگاه بنده  مادر موفق و یا همسر موفق بودن ارزشمند است و این ویژگی زن از مدیر و کارمند توانمند بودن بالاتر است.

از نگاه اجتماعی – سیاسی جناح‌های سیاسی در شرایط متفاوت به زنان نگاه متفاوتی داشته اند. البته همه در شعارها حمایت از بانوان را مطرح کرده اند اما در عمل آنطور که شایسته این قشر بوده شاید مورد توجه واقع نشده‌اند.

در نگاه حزبی نمی‌توانم بخوبی قضاوت کنم. شاید تفکر اصولگرایی در عمل، میدان وسیعتری در نقش‌آفرینی اجتماعی به بانوان داده، چون منتسبین به این طیف بعضاً موفق‌تر بوده‌اند؛ مثلا خانم «وجیهه زمانی» از این طیف به شورای شهر وارد شدند.

اصلاح‌طلبان نیز تلاش‌های زیادی برای بهبود شرایط بانوان انجام داده‌اند، ولی در عرصه سیاسی و مدیریتی بهر دلیلی به بانوان کمتر اعتماد کرده‌اند، البته شاید برای این امر دلایل منطقی داشته باشند.

حقیقت این است که صرف حرف زدن از حق و حقوق زنان کافی نیست، باید در عمل نگاه مثبتی به پتاسیل زنان داشت نه اینکه فقط در موسم انتخابات از زنان استفاده کرد. قطعاً بانوان با این نگاه ابزاری جریان‌های سیاسی به نقش زنان مخالفند. باید عملاً پذیرفت که زن وسیله نیست نگاهی که متاسفانه در بین بعضی گروه‌های سیاسی پررنگ است.

 

۱۸- بخواهید به اصلاح‌طلبان نمره دهید چه نمره‌ای می‌دهید؟

در حوزه فرهنگی عموماً جناح‌ها خوب عمل نکرده‌اند، بویژه این جناح و نمره خوبی ندارند. اما در حوزه سیاسی از جهت همدلی حزبی نمره خوبی می‌گیرند، چون اتحاد خوبی برای رسیدن خود و دوستانشان به جایگاه سیاسی دارند!! اما از جهت ارزیابی عملکرد هم که کاملاً روشن است و نیاز به گفتن نیست مخصوصاً در این دولت.

 

۱۹- چرا اصولگرایان متحد نیستند؟

نمی‌توانم بگویم بواقع متحد نیستند، بهتر است بگوییم در اشخاص به اجماع نمی‌رسند، شاید مفهوم درستی از جریان حزبی و اتحاد و هماهنگی حزبی و سیاسی ندارند و یا شاید بسیار آرمانگرایانه فکر می کنند. شاید هم بعضی افراد این طیف فکر می‌کنند خودشان دلسوزتر و آگاه‌تر از همه به مسائل جامعه هستند!

 

۲۰- با توجه به حضور شما در جلسات متعدد ادارات شهرستان، از نظر حضرت‌عالی نگاه مسئولین به مشکلات و چالش‌های شهرستان چگونه است؟

در مجموع نوعی اقرار به وجود مشکلات در همه مسئولین مشهود است و این جای امیدواری است تا به فکر رفع مشکلات باشند. البته در تبیین و شناخت معضلات، بعضی مسئولین بخوبی توان تشخیص ریشه معضلات را ندارند و لذا در رفعشان توفیقی بدست نمی‌آورند.

 

۲۱- دیدگاه سیاسی شما در رسیدن  به این جایگاه موثر بوده است؟

شاید بتوان گفت بله. با انتصاب مدیران جدید در رأس مجموعه، خط ولایی و انقلابی تقویت شده و دانشگاه آزاد اسلامی به ریل واقعی خود بازگشته است و یقیناً به لطف خداوند این دانشگاه چنانکه شایسته نام این مجموعه عظیم است و با توجه به “بیانیه گام دوم” انقلاب اسلامی ابلاغی مقام معظم رهبری، مسیر تحول و ترقی و تعالی همه جانبه را در پیش خواهد داشت.

 

۲۲- آیا شما دوست دارید اصولگرایان پیروز شوند؟

ضمن احترام به اصلاح طلبان متدین و انقلابی، با توجه به شناخت نسبی از جریان‌های سیاسی معتقدم فقط جریان انقلابی و ولایتمدار به معنای واقعی کلمه می‌تواند با مدیریت انقلابی و جهادی به تحقق آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی کمک کند.

 

۲۳- از نوشته‌های شما چنین برداشت می‌شود که اصلاح‌طلبان باید از صحنه مدیریت کنار روند؛ چرا؟

بنده در جایگاهی نیستم که بگویم چه کسانی کنار بروند، ولی بنظر می‌رسد که این طیف تمام پتانسیل مدیریتی خود را نشان داده و هرچه می‌توانسته انجام دهد، انجام داده است. اگر در این همه مدت نتوانسته نتیجه مطلوبی در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی بدست آورد، بعد از این هم موفق نخواهد شد. بقول معروف درختی که چند سال ثمر ندهد هیچوقت ثمر نخواهد داد.

مثلاً در حوزه آلایندگی صنایع شهرستان، ۱۱ سال از افتتاح کارخانه کک‌سازی و پالایش قطران می‌گذرد، چرا کسی بطور جدی دنبال رفع این مشکل نبوده؟ چرا مسوولین که باید بفکر سلامت مردم باشند نتوانسته‌اند دولت‌های مختلف را مجاب کنند تا اقدام علمی و عملی در مورد محیط زیست بخصوص آلایندگی و هوای نامطبوع شهرستان انجام دهند.آیا می‌توان پرسید با کدام دلیل علمی و غیرمغرضانه گفته می‌شود این بوی مشمئزکننده و آزاردهنده مشکلی برای سلامتی شهروندان ندارد!؟

 

۲۴- چالش اصلی آینده زرند را چه می‌دانید؟

در حوزه محیط زیست و سلامت شهروندان آلودگی هوا و وجود ریزگردها بزرگترین مشکل است. متاسفانه به سال‌ها آلایندگی زغالشویی، آلایندگی قطران هم افزوده شد، مسئله ریزگرد‌ها هم که بلای محیط زیست منطقه شده و فعلاً در استان طرح و برنامه‌ای موثر برای آن تعریف نشده. بعلاوه خودروهایی که منبع آلودگی مضاعف هوا شده‌اند نیز هیچ گونه کنترل و نظارت و مدیریتی نمی‌شوند.

کاش مسؤولان بهداشت و سلامت شهرستان تحقیق میدانی واقعی انجام می‌دادند و مشخص می‌شد که آیا از آمار معلولیت‌ها و سرطان‌ها در زرند چه مواردی و چه تعدادی از آن‌ها به آلاینده‌های متعدد زیست‌محیطی ربط دارد!؟

آیا ساخت مرکز تشخیص سرطان در جوار بیمارستان جدید شهرستان به این مقوله آلایندگی مرتبط هست یا نه!؟

 

۲۵- آیا می‌توان امیدوار بود که فردی مانند خانم میرزایی برای تغییر مدیریت شهرستان یک هفته دیگر به افراد ذی‌نفوذ اصولگرا زنگ بزند و بخواهد که در یک دورهمی با راضی شدن به کف خواسته‌های فردی و گروهی، اصولگرایان حول یک نفر اجماع شود؟

البته در مقام سرپرست دانشگاه نمی‌توانم و به خودم هم اجازه نمی‌دهم که چنین کاری انجام دهم؛ ولی در خارج از این حوزه و به عنوان یک معلم ساده می‌توانم اظهار امیدواری کنم‌ تا افراد ذی‌نفوذ اختلافات و سلایق شخصی را کنار بگذارند و با همدلی حول یک خط میانی اجماع کرده و برای پیروزی  به وحدت برسند. فکر می‌کنم این همدلی و وفاق اتفاق خواهد افتاد و نیروهای انقلابی به این نتیجه خواهند رسید که باید استراتژی را تغییر داد و برای یک هدف در کنار هم ایستاد. ان‌شاءالله.

 

۲۶- آیا اصولگرایان حاضرند برای پیروزی بر حداقل خواسته‌هایشان پافشاری کنند تا از جریان اصلاحات بعد از ۲۰ سال صندلی مجلس را فتح کنند؟

عقلِ منفعت‌سنج در حوزه دغدغه خدمت به محرومین جامعه و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی می‌گوید باید به این کار تن دهیم، شاید بزرگترین مشکل یا بعبارت بهتر ویژگی اصولگرایان و انقلابیون ولایی این است که خیلی آرمانی فکر می‌کنند. البته پتانسیل ائتلاف در جریان ولایی شهرستان وجود دارد و ان‌شاءالله به اجماع می‌رسند، اگر تفرقه‌افکنان با شعارهای عوام‌پسند مجدداً آن‌ها را رویاروی هم قرار ندهند.

 

۲۷- بزرگترین دغدغه‌های شما در مقام یک شهروند و استاد دانشگاه چیست؟

بزرگترین دغدغه بنده در عرصه اجتماعی و فرهنگی مقوله عفاف و حجاب است؛ با این وضع آشفته اقتصادی و عدم اشتغال و نیز گرانی‌های افسارگسیخته‌ای که بسیاری از جوانان قادر به ازدواج نیستند، بی‌بندباری و تهییج جوانان با پوشش‌های نامتعارف قطعاً اوضاع جامعه را به لحاظ امنیت روانی تهدید می‌کند و این خود سبب فروپاشی خانواده‌ها و ازدیاد آمار طلاق و سایر تبعات ناخوشایند در جامعه خواهد بود‌ .نگاهم به مقوله حجاب و عفاف، هم دینی – اخلاقی و هم اجتماعی – سیاسی است.

متاسفانه در حوزه فرهنگی برخی اصلاح طلبان با شعار آزادی وارد عرصه‌ی انتخابات شدند، ولی تنها ثمره این شعار بدحجابی و بی‌حجابی زنان در جامعه بود و افسارگسیختگی نشریات و سایر رسانه‌ها در حوزه پایمالی بسیاری از ارزش‌ها به بهانه آزادی. این‌ها یا مغرض بودند یا به واقع چارچوب مشخصی برای تبیین کارکرد آزادی نداشتند.

ملتِ نجیب و مؤمن ایران با هدایت‌گری های امام خمینی (قدس سره) با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی انقلاب را به پیروزی رساندند؛ در زمان طاغوت شرایط برهنگی برای خانم‌هایی که می‌خواستند برهنه باشند وجود داشت. پس باید پذیرفت که مردان و زنان ایران برای برهنگی و کشف حجاب قیام نکردند، بلکه انقلابی که “انفجار نور” لقب گرفت برای رسیدن به معنویت و تکریم ارزش‌های واقعی دینی و برای نجات جامعه بود و پوشش اسلامی نیز در همین راستا تعریف می‌شود. آزادی در قاموس نهضت امام خمینی ول‌انگاری و کشف حجاب نبوده و نیست؛ چرا بازخورد شعار آزادی که ریاست دولت اصلاحات بر آن تکیه کرد بررسی و آنالیز نشد.

مغرضانه یا غیرمغرضانه بهرحال نتیجه شعار و وعده انتخاباتی با محوریت آزادی بازخورد نامناسب در جامعه داشته و متاسفانه به نوعی به تقابل این طیف با ارزش‌های انقلابی منجر شد که همچنان آثار مخرب فرهنگی آن را مشاهده می‌کنیم.

در حوزه اقتصادی هم که درد همه مردم مشکلات گرانی، تورم، رکود اقتصادی، بیکاری و نیز بی‌عدالتی و شیوع مفاسد اقتصادی و ناکارآمدی‌های متعدد …. است که فقط امیدواریم با عزم خود ملت انقلابی این مشکلات هم با انتخاب مدیران پاک و مؤمن و جوان و انقلابی رفع شود.

 

۲۸- سخن پایانی

در آخر فقط به یک مورد مهم دیگر اشاره می‌کنم، باید باور کنیم که ریشه بسیاری از مشکلات بیکاری و فقر است (هم ضعف اقتصادی و هم ضعف فرهنگی و شناختی) و برای کمک به رفع این مشکلاتِ مردم، از جمله مشکل اشتغال جوانان، مسئولین باید هم برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند و هم آمار واقعی بیکاری را استخراج کنند و حقیقتاً دغدغه داشته باشند. در نشست‌هایی که بعضا حضور داشته‌ام، متأسفانه گاهی از زبان مسئولین شنیده‌ام که می‌گویند: «با وجود کارخانجات کک و فولاد و… بیکاری در زرند ریشه‌کن شده است!» ولی واقعیت چیز دیگری را می‌گوید. باید برای بیکاران که فراوانند بطور اساسی فکر کرد و برنامه داشت. در همه محله‌های شهر تعدادی جوان بیکار وجود دارد و این واقعیت قابل لمس است.

نباید به بهانه سرمایه‌دار بودن یک پدر، یک یا چند فرزند تحصیل کرده و بیکار او را در آمار بیکاران محسوب نکرد! که متاسفانه برخی اینگونه تصوراتی دارند!! در حالیکه فرد بیکار حتی اگر پدر سرمایه‌دار هم داشته باشد برای خود و جامعه مضر خواهد بود! بنده معتقدم باید از توان و دانش این قبیل افراد ثروتمند برای کارآفرینی بهره برد. نه اینکه با این استدلال غلط که پدرش سرمایه دار است؛ استعداد و توان او را نادیده گرفت و هدر داد! باید به فکر ایجاد فضای کسب و کار برای همه افراد توانمند و تحصیل کرده بود، تا از انرژی همه برای پیشرفت و تعالی جامعه کمک گرفت. به امید تعالی و پیشرفت همه‌جانبه نظام شکوهمند جمهوری اسلامی ایران.

 

۲۹- ممنون از اینکه وقت گذاشتید

خواهش می‌کنم ان‌شاءالله موفق باشید. اینجانب هم از شما سپاسگزارم. اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا.

 

انتهای پیام/