تبدیل زرند به پایلوت عکاسی استان بدون حمایت از دوربین به دستان!

در این یادداشت از دیدگاه شخصی خودم نگاهی به هنر عکاسی در زرند که این روزها علاقه مندان زیادی به ویژه در میان قشر جوان این شهرستان پیدا کرده است، می کنم.

در این یادداشت از دیدگاه شخصی خودم نگاهی به هنر عکاسی در زرند که این روزها علاقه مندان زیادی به ویژه در میان قشر جوان این شهرستان پیدا کرده است، می کنم.

صدای زرند – احمدرضا ملکی: در گذشته افراد سرشناس و متنفذ از کرمان شخصی را که فن عکاسی بلد بود، به زرند می آوردند تا از آنها عکس بگیرد. اولین کسی که به زرند آمد و عکس از مردم (به ویژه از اقوام و خویشان خود) گرفت، شخصی بنام افتخار بوده است.

قبل از سالهای ۱۳۴۴ شمسی و حتی بعد از این سالها، عکاس حرفه ای در زرند نبود و چون دانش آموزان مدارس احتیاج به گرفتن عکس داشتند، لذا ناچار جهت تهیه عکس به کرمان می رفتند و چون این رفت و آمد در آن زمان مشکل بود، به پیشنهاد اولیای امر، عکاسی گلشن در کرمان به زرند می آمد و از دانش آموزان عکس برقی می گرفت و فیلم ها را به کرمان می برد و بعد از چند روز عکس دانش آموزان را می فرستاد.

اولین عکاس زرندی، مرحوم “صدیقه عسکری” دختر مرحوم اسدالله عسکری بود. وی عکاسی فوری را با دوربین چوبی پایه دار – (که حدود یک متر آستین از پارچه سیاه داشت) انجام میداد. او همچنین روش ظهور فیلم دوربین های آن زمان را آموخت. اما چاپ عکس آن فیلم ها فقط به اندازه خود فیلم ممکن بود، آن هم با دستگاه چاپ.

بعد از مدتی دستگاه آگراندسیمان به کرمان و بعد از مدتی به زرند وارد شد. طولی نکشید که مرحوم “على آرقند” که در عکاسی روزنامه اطلاعات (کرمان) نزد مجید فرهمند (عکاس اطلاعات در کرمان) کار می کرد، بنا به پیشنهاد مرحوم “حسن سهرابی زرندی” و موافقت مرحوم “مهدی باختر” (سرپرست روزنامه اطلاعات در استان کرمان)، به زرند آمد.

در این زمان عکاسی در این شهر رونق بیشتری گرفت و با فراگیری اشخاص دیگری، منجمله “مهدی سهرابی زرندی” و بعد از آن حاج “مهدی خوش (افتخاری)”، به این هنر روی آوردند و در اندک زمانی با آگاهی مردم و احتیاج به این فن، تعداد عکاسان روز به روز افزوده گردید، تا اینکه در حال حاضر در هر خیابان چندین کارگاه عکاسی و ظهور و چاپ فیلم های رنگی با دستگاههای مجهز مشغول به کار می باشند، که ذکر اسامی تمامی آنها به علت ازدیاد، در این مقال نمی گنجد.

این بخشی از سابقه این هنر در شهرستان زرند می باشد که در کتاب از زراوند تا زرند مهدی سهرابی زرندی آماده است.

طی ۱۵ سال اخیر، عکاسان و اساتید بسیار برجسته خوبی از شهرستان زرند در سطح استان فعالیت داشته اند.

در این مدت عکاسان زرندی در مسابقات کشوری به خصوص در مسابقات مذهبی زیادی بهترین رتبه ها را کسب می کردند.

در سه سال اخیر یعنی از سال ۱۳۹۵ تاکنون هنر عکاسی و گرافیک به خصوص فتوشاپ در بین جوانان زرندی علاقمندان زیادی پیدا کرده است و این جوانان در سبک های خبری، ورزشی، تبلیغاتی، مادلینگ و آتلیه ای، معماری و تاریخی، طبیعت، شب و… شروع به فعالیت کرده اند.

سوق زیاد جوانان زرندی به سمت این هنر و عدم وجود برنامه مشخص نشان می دهد که این هنر در چند سال آینده با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد که لازم است برای این موضوع چاره اندیشی شود.

از نگاه این قلم عکاسان در این شهرستان یکی از مظلوم ترین اقشار جامعه می باشند و همه کسانی که دوربین دارند اطرافیان آن ها انتظار رایگان تحویل گرفتن هنر از این عکاسان می باشند.

روز عکاس نیز گذشت، و هیچ حمایتی و حتی برنامه ای در این شهرستان برای عکاسان زرند در نظر گرفته نشد و عکاسان باز در این مظلومیت سوختند و ساختند.

شهرستان زرند به گفته رشیدی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرند در اختتامیه سوگواره عکس و نقاشی کودک عاشورایی که در تاریخ ۱۹ دی ماه ۱۳۹۷ برگزار شد و در آن نشست مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان حضور داشت، می خواهد به عنوان پایلوت عکاسی استان کرمان فعالیت کند و انتخاب شود و نکته جالب اینجاست پایلوت شدن به چه قیمتی؟! و با چه برنامه ای..؟!

در شهرستانی که هیچ برنامه ریزی برای ساماندهی، حمایت و رشد عکاسان نشده است آیا لایق تبدیل شدن به پایلوت عکاسی استان است؟!

حتی در شهرستان زرند یک آموزشگاه فعال در زمینه عکاسی به صورت حرفه ای وجود ندارد، و عکاسان تمام دانش خود را باید با تلاش و هزینه کردن در مرکز استان به دست آورند.

امید داریم به هنر عکاسی زرند که ممکن است روزی به یک آسیب بزرگ در این شهرستان تبدیل شود، اهمیت بیشتری داده شود و با ورود جدی تری این قشر به مباحث مختلف، امید به زرندی آبادتر از هر روز….

انتهای پیام/

یادداشت: احمدرضا ملکی