استقلال ما در گرو استقلال اقتصادی است / بالا بودن شدت انرژی در کشور فاجعه است

عمدتا بحث‌های مختلف داخل کشور، مسائل تحریم‌ها و فشارهای سیاسی به دنبال بحث اقتصادی مطرح می‌شود و به دلیل اینکه در بعضی شاخه‌های اقتصاد باید کالاهایی را وارد کنیم، همین امر موجب وابستگی و در پی آن فشار سیاسی می‌شود.

صدای زرنددکتر امیری خانمکانی، نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی گفت: شدت انرژی کشور ما تقریبا ۱۷ برابر بعضی کشورهای صنعتی است، یعنی برای تولید یک واحد کالا ۱۷ برابر انرژی مصرف می‌کنیم و این فاجعه است.

به گزارش “صدای زرند“، حسین امیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره ارتباط حماسه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: عمدتا بحث‌های مختلف داخل کشور، مسائل تحریم‌ها و فشارهای سیاسی به دنبال بحث اقتصادی مطرح می‌شود و به دلیل اینکه در بعضی شاخه‌های اقتصاد باید کالاهایی را وارد کنیم، همین امر موجب وابستگی و در پی آن فشار سیاسی می‌شود.
وی افزود: حماسه اقتصادی این است که تحت هر شرایطی نیاز داخل کشور را تامین کنیم و استقلال ما در گرو استقلال اقتصادی است و برای ایجاد حماسه اقتصادی باید تولید داخلی را افزایش داده و همچنین با افزایش صادرات، نیاز کشورهای منطقه و سایر کشورها را تامین کنیم.

رونق گرفتن تولید کشور را در مقابل آفت‌های بیرونی مقاوم می‌کند

امیری ادامه داد: در صورت صیانت تولید کشور و رونق گرفتن آن که به دنبالش ایجاد اشتغال است، رفاه نسبی برای مردم ایجاد شده و کشور را در مقابل آفت‌ها و فشارهای بیرونی مقاوم می‌کند.

وی افزود: آثار اقتصاد مقاومتی باید در تولید، رونق اقتصادی و استقلال اقتصادی کشور آشکار شود؛ امروز اقتصاد کشورهای دنیا تحت عنوان دهکده جهانی به هم گره خورده اما اگر بتوانیم نیاز کشور را تامین کرده و روی پای خودمان بایستیم، از آثار اقتصاد مقاومتی است.

عض کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره راه‌های اجرای اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: در اقتصاد کشور چالش‌هایی داریم که چند سال با آن درگیر هستیم و یکی از این چالش‌ها بهره‌وری است که در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری بر آن تاکید شده است.

وی افزود: بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز باید مد نظر باشد و کنترل مصرف به ویژه مصرف انرژی از دیگر موضوعات مرتبط با اقتصاد مقاومتی است.

امیری گفت: کاهش شدت انرژی باید مورد توجه خاص قرار گیرد، کاهش شدت انرژی پارامتری است که بیان می‌کند برای تولید یک واحد کالا چقدر انرژی مصرف می‌کنیم که این میزان در کشور ما بالاست.

بالا بودن شدت انرژی در کشور فاجعه است

وی با اشاره به اینکه در سیاست‌های ابلاغی روی این پارامتر تاکید شده، تصریح کرد: شدت انرژی ما تقریبا ۱۷ برابر بعضی کشورهای صنعتی است، یعنی برای یک واحد کالا ۱۷ برابر انرژی مصرف می‌کنیم و این فاجعه است.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در بخش انرژی، نفت و گاز مورد تاکید است تا بتوانیم مشتری‌هایی پایدار و غیرسیاسی داشته باشیم.

وی افزود: تولید نفت و گاز در کشور باید پایدار بوده و صیانتی شود، منابع را حفظ و از تخریب آن‌ها جلوگیری کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: افزایش تولید و صادرات و کاهش وابستگی بودجه کشور به نفت از دیگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و اگر تولید را افزایش دهیم، با رونق کارخانجات و توسعه کشور، اشتغال نیز افزایش می‌یابد.

با افزایش درآمد مالیاتی، وابستگی به نفت کاهش می‌یابد

وی ادامه داد: با رونق اقتصاد، درآمد مالیاتی کشور و دولت بالا رفته و به هر نسبت که افزایش مالیاتی صورت گیرد، وابستگی به نفت کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: امیدواریم روزی بتوانیم کشور را با درآمدهای غیرنفتی مانند حقوق گمرکی و مالیات بر تولید اداره کرده و درآمد نفت را صرف توسعه زیرساخت‌ها و تولید کشور نماییم.

امیری در ادامه درباره تغییر مدیران توسط دولت با بیان اینکه همانطور که در دولت قبل عمدتا تصمیم توسط دولت گرفته و بعد نمایندگان از تصمیم مطلع می‌شدند، اظهار کرد: نمایندگان مجلس باید در درجه اول به تصمیم دولت و در استان به تصمیم استاندار اهمیت دهند، زیرا دولت باید پاسخگو باشد.

وی افزود: اگر نمایندگان مدیری را انتخاب کنند، در صورت بروز مسئله‌ای، مجلس در راستای بعد نظارتی بخواهد سئوالی داشته باشد، گفته می‌شود خودتان انتخاب کرده‌اید.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی گفت: مدیران انتخابی نباید با دولت و مجلس عناد داشته و باید مدیرانی باشند که سازش داشته و با مجلس همکاری کنند.

وی تاکید کرد: تعامل دولت و مجلس این نیست که نمایندگان، مدیران را انتخاب کنند، زیرا این برخلاف استقلال قوای کشور است.

انتهای پیام/