ابتلای گسترده کرمانشاهی ها به تب مالت

مسوول پیشگیری از بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به شمار فراوان مبتلایان به تب مالت در استان (ابتلای ۷۰۰ نفر)، از مردم خواست تا مواد لبنی و فراورده های آن را تنها از مراکز بهداشتی تهیه کنند. به گزارش “صدای زرند”، دکتر «حسین بیگلری» به ایسنا گفت: تب مالت یا بروسلوز […]

مسوول پیشگیری از بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به شمار فراوان مبتلایان به تب مالت در استان (ابتلای ۷۰۰ نفر)، از مردم خواست تا مواد لبنی و فراورده های آن را تنها از مراکز بهداشتی تهیه کنند.

صدای زرند

ابتلای گسترده کرمانشاهی ها به تب مالت

صدای زرند

به گزارش “صدای زرند”، دکتر «حسین بیگلری» به ایسنا گفت: تب مالت یا بروسلوز را یکی از عمده ترین بیماری های مشترک انسان و حیوان برشمرد و افزود: هم اکنون این بیماری مهم ترین بیماری قابل انتقال میان حیوان و انسان است.

به گفته وی، باکتری تب مالت (بروسلا) به دنبال مصرف لبنیات محلی غیرپاستوریزه، مصرف فرآورده های گوشتی آلوده و مهم تر از همه تماس محافظت نشده با دام وارد بدن انسان می شود و فرد را مبتلا می کند.

مسوول پیشگیری از بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان این که دوره کمون این بیماری از زمان ورود باکتری به بدن بین سه هفته تا چند ماه متغیر است، گفت: پس از طی این مدت تب مالت خود را با علائم شایعی چون تب، لرز، درد مفاصل، کوفتگی شدید و تعریق نشان می دهد.

بیگلری خاطر نشان کرد: علاوه بر علائم شایع ذکر شده، این بیماری علائم متفاوتی از افسردگی دارد تا بوی بد عرق بدن است که سبب می شود تب مالت به بیماری هزار چهره معروف شود.

وی راه تشخیص بیماری تب مالت را انجام تست آزمایشگاهی رایت دانست و گفت: پس از تشخیص بیماری، درمان دارویی با استفاده از ۲ دارو برای بیمار به مدت ۲ ماه تجویز می شود.

مسوول پیشگیری از بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به شمار فراوان مبتلایان به تب مالت در استان کرمانشاه، خاطر نشان کرد: استان کرمانشاه قطب دامپروری کشور است از همین رو شمار مبتلایان به تب مالت در آن زیاد است.

به گفته بیگلری، از ۱۶ هزار مورد شناسایی شده تب مالت پارسال در کشور، ۷۰۰ مورد آن مربوط به استان کرمانشاه بوده است.

وی یادآور شد: با اقدامات و آموزش های ارائه شده به کشاورزان و دامداران، سیر بیماری تب مالت هم اکنون در استان سیر نزولی و آهسته ای دارد و هم اکنون این بیماری در اولویت های مهم مرکز بهداشت استان کرمانشاه است.

به گفته مسوول پیشگیری از بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه، افرادی با مشاغل دامداری، کشاورزی، قصابی و مشاغلی که به نحوی با دام و یا فرآورده های دامی سرو کار دارند، بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

بیگلری در همین راستا استفاده از وسایل محافظتی چون دستکش، چکمه و روپوش در تماس با دام را راه موثری در پیشگیری از این بیماری برشمرد.

وی در همین راستا توصیه کرد: افراد فرآورده های لبنی و گوشتی مورد نیاز خود را تنها از مراکز مورد تایید بهداشت خریداری کنند و از خرید هر گوشتی از مراکز بین جاده ای و غیر بهداشتی و نیز گوشتی که توسط ذبح غیربهداشتی تهیه شده است، خودداری کنند.

مسوول پیشگیری از بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه همچنین توصیه کرد: افراد گوشت دام تازه ذبح شده را به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه در یخچال نگهداری کرده و سپس مصرف کنند.

به گفته بیگلری، در این دما به علت جمود نعشی همه باکتری های موجود در گوشت از جمله باکتری تب مالت از بین می رود. وی با بیان این که افراد در صورت خریداری شیر محلی باید آن را به مدت پنج دقیقه در دمای جوش جوشانده و سپس مصرف کنند، گفت: چون ماست و دوغ محلی با حرارت تولید می شوند از این رو شانس ابتلا به تب مالت با مصرف این مواد بسیار کمتر است.

مسوول پیشگیری از بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: برای استفاده از پنیر محلی نیز باید به مدت دو ماه و نیم پنیر را در آب نمک گذاشته تا همه باکتری های آن از میان برود.

منبع خبر: روزنامه مردم سالاری