راه موفقیت پسته زرند

واقعیت نشان می دهد اگر بخواهیم در دنیای امروزی منافع مادی و معنوی خودمان را دنبال کنیم و در این زمینه پیشرفت و پویایی داشته باشیم باید اتکا کنیم به توانمندی خودمان که برایمان بومیست و این توانایی ها می تواند در صنعت تعریف شود یا در کشاورزی یا تلفیقی از این دو باشد. شهرستان […]

واقعیت نشان می دهد اگر بخواهیم در دنیای امروزی منافع مادی و معنوی خودمان را دنبال کنیم و در این زمینه پیشرفت و پویایی داشته باشیم باید اتکا کنیم به توانمندی خودمان که برایمان بومیست و این توانایی ها می تواند در صنعت تعریف شود یا در کشاورزی یا تلفیقی از این دو باشد.

راه موفقیت پسته زرند

راه موفقیت پسته زرند


شهرستان زرند اگر بخواهد دراین مختصات جای بگیرد از این مقوله مستثنی نیست. داشتن ذغال سنگ و سنگ آهن که در گروه صنعت قرار می گیرند و با توجه به پیشرفتی که جهان در صنایع مادر دارد، اگر نگویم غیر ممکن ولی خیلی سخت می توانیم در این زمینه ها در دنیا برای خودمان جای پایی باز کنیم.
اگر چه در جهان امروزی چیزی به نام “غیر ممکن” نداریم. اما در حوزه کشاورزی، پسته زرند برترین پتانسیل را در خود دارد که در این بازار جهانی اسم زرند را پر آوازه کند و متعاقب آن کشاورز پسته کار نیز از منفعت بیشتری بهره مند شود. این بالقوگی با راهکارهای ذیل می تواند تا حدودی به بالفعل تبدیل شود.

۱- شهرستان زرند با توجه به داشتن سطح کشت وسیع پسته و با برخورداری از کیفیت برتر این محصول در استان کرمان _سید علی امیری مدیر جهاد کشاورزی زرند؛ پسته شهرستان زرند، از نظر کیفیت و طعم، رتبه اول پسته استان کرمان را به خود اختصاص داده است (خبرگزاری تسنیم)_ بهترین روشی است که مسئولان با کمک بخش خصوصی می توانند در جهت کسب منافع مادی و معنوی این شهرستان گام های اصولی و اساسی بردارند. دست اندرکاران زیربط با تعریف “برند” (برند نام یا نمادی است که با هدف فروش کالاها یا ارائه خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد ) برای پسته زرند، عملاً موجب پاسداشت منافع کشاورزانی شوند که کمترین بهره و سود را در این زمینه آید آنها کرده است. اگر چه تاریخ کشت پسته در شهرستان زرند به چند قرن پیش بر می گردد ولی هرگز  نخواسته اند و یا نتوانسته اند در بازار پسته برای خود جایگاه ویژه ا ی تعریف کنند. طلای سبز زرند همیشه در زیر بیرق پسته رفسنجان نقش سرباز صفحه شطرنج تجارت جهانی را بازی کرده؛ اگرچه بسیاری از شهرستان هایی که تازه به این بازار پیوسته اند برای پسته شهر خود برند تعریف می کنند. استان مرکزی مقام ششم کشور در پرورش باغ های پسته را داراست و بیش از ۷۰ درصد باغ ها و محصولات تولیدی پسته آن در شهرستان زرندیه است. که با اقدامات اولیه مسئولان آن، پسته زرندیه با برند این شهرستان و به صورت مستقیم صادر خواهد شد. (خبرگزاری ایسنا)
حال که ۶۰ تا ۷۰ درصد پسته ایران از استان کرمان صادر می شود (پایگاه خبری بازار خبر) و در این میان پسته زرند از بالاترین کیفیت نیز برخوردار است پس مرغوبترین پسته دنیا از زرند صادر می شود حال ما با داشتن برند مخصوص خود می توانیم در این بازار جهانی جولان دهیم؛ اگر چه داشتن پایانه صادراتی نیز از مهمترین کارهای پیش رو می تواند باشد که اهتمام مسئولان در این زمینه را می طلبد.

۲- نسخه دیگری که می توان برای آن پیچید تا کشاورزان پسته کار زرندی را از منافع مادی بیشتری برخوردار کند و علاوه بر آن از تب بیکاری این شهرستان تا حدی بکاهد؛ ایجاد کارخانجات بسته بندی پسته است وقتی ۴۰ درصد صادرات پسته ما به هنگ کنگ، ۱۴ درصد به امارات، ۱۱ درصد به روسیه و… است و از آنجا به صورت بسته بندی شده بخصوص از هنگ کنگ به کشورهای اروپایی صادر می شود و قیمت آن “چند برابر” می شود چرا ما سعی نکنیم از این بازار به نفع کشور و شهرستان خود تدابیری بیندیشیم. امروز بازار اروپا با توجه به گستره ی آن می تواند نقطه اتکای ما باشد برای ارز آوری برای کشور؛ هر چند ناگفته پیداست ما می توانیم بازار آمریکا را با اینکه اولین تولید کنند پسته جهان است را زیر سلطه پسته ایران (بخوانید زرند) ببریم؛ چون مرغوبیت پسته آمریکا به پسته ایران نمی رسد. با وجود تحریم ها و بستن سود بازرگانی ۳۴۰ درصد (روزنامه آرمان، ص ۱۰، شماره ۲۳۰۳) سخت می شود در آن رسوخ کرد، اگر چه با اتفاقاتی که در صحنه دیپلماتیک رخ داده به این بازار نیز می توان امیدوار بود. ناگفته نماند مرغوبیت پسته ایران _زرند_ تا آنجا پیش رفته است که پسته ایران را به نام پسته ترکیه در اسرائیل به فروش می رسانند. “سایت الف” از قول اسدا… عسکراولادی نوشت پسته ایران از دو منطقه بندر مرسین در ترکیه و کشور قبرس به اسرائیل و به نام کشور ترکیه ارسال می شود.

امروز فعال پسته زرند نباید دل خوش کند به قیمت که در سایه سنگین دلار هر روز سینوسی وار بر ارابه تراستهای پسته به پیش می راند. باید با “برند پسته زرند” ماشین بخاری بسازد تا تمام سرزمین های هدف را از بازار مرشد دبی تا فروشگاهای بخش منهتن نیویورک را بپیماید.

حسن ضیاءالدینی (بازنشر:نشریه امتدادمهر شماره ۴۳)