لزوم صرفه‌جویی برای پیشگیری از جیره‌بندی آب در کرمان

مردم باید واقع‌بین باشد و با مسئله کم‌آبی که به شرایط بحرانی در استان تبدیل شده است، توجه بیشتری داشته باشند، صرفه‌جویی و استفاده از آب فقط در صورت لزوم می‌تواند از جیره‌بندی آب در سال‌های آینده جلوگیری کند.

KamAbiمحمد طاهری گفت: مسئله کم‌آبی به شرایط بحرانی در استان تبدیل شده و صرفه‌جویی و استفاده از آب فقط در صورت لزوم می‌تواند از جیره‌بندی آب در سال‌های آینده جلوگیری کند.

صدای زرند: به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمد طاهری ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به لزوم تعامل اصحاب رسانه با شرکت آب و فاضلاب در بهبود وضعیت بحرانی آب در استان تاکید کرد و اظهار داشت: در این ارتباط هرگونه گرایش‌های سیاسی را کنار گذاشتیم و از رسانه‌ها درخواست داریم تا ما را به چالش‌های سیاسی نکشانند.

وی تصریح کرد: در سال‌ ۷۳ به بعد بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد آب کرمان از قنات حسین‌آباد با عمق ۱۵۰ متر و آبدهی ۶۰ تا ۷۰ متر مکعب تامین می‌شد، اما امروز در کمتر از دو دهه، عمق چاه‌ها به ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر رسیده و بهره‌وری از این آب‌ها نصف شده و به ۲۰ متر مکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به دو طرح تصویب شده در مجلس برای رساندن آب به کرمان بیان داشت: انتقال آب از دریای عمان برای حوزه جنوبی استان و از سرشاخه‌های کارون برای تامین آب حوزه شمال استان کرمان در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی افزود: مردم باید واقع‌بین باشد و با مسئله کم‌آبی که به شرایط بحرانی در استان تبدیل شده است، توجه بیشتری داشته باشند، صرفه‌جویی و استفاده از آب فقط در صورت لزوم می‌تواند از جیره‌بندی آب در سال‌های آینده جلوگیری کند.

طاهری ابراز داشت: آب تنها محصولی است که بشر تاکنون موفق به تولید آن نشده است و بعد از اکسیژن و امنیت بدون آن نمی‌تواند به زندگی ادامه دهد، از طرفی سلامت و حیات بشر به آن وابسته است و در تمام ساخت‌ و سازهای خوراکی و صنعتی وجود آن ضرورت دارد.

وی به مبلغ ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی هزینه آب در ازای مصرف هر ۲۰ هزار لیتر اشاره کرد و گفت: آب امانتی است که باید به دست آیندگان هم برسد، اما بسیاری از افراد با عدم پرداخت به موقع قبوض آب، این شرکت را در ارائه خدمات با مشکل مواجه کردند در حالی که این مبلغ در مقایسه با خرج‌های روزانه خانوارها چیزی نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با تاکید بر اینکه از داشته‌ها به نحو مطلوب استفاده کنیم و در حوزه‌های شرب، کشاورزی و صنعت مراقب هدر رفت آب باشیم، تاکید کرد: خانواده‌ها انجام امورات خانه تکانی پایان سال را به روزهای آخر اسفند موکول نکنند.

وی افزود: از ابتدای اسفند ماه هرسال بیش از ۳۰ درصد افزایش مصرف آب مشاهده می‌شود که این روند با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بیشتر و در لحظه سال تحویل به اوج خود می‌رسد، لذا تمام ظرفیت‌های استان را مصرف می کنیم، اما تمام ذخایر و ظرفیت‌ها با وجود باز شدن تمام لوله‌ها در ۶۷۰ هزار واحد مسکونی و غیرمسکونی جوابگو نیست.

طاهری خاطرنشان کرد: از مجموع جمعیت کرمان در حدود ۲ میلیون نفر زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب هستند که این آب با تقریبا ۴۰۰ حلقه چاه و ظرفیت ۰.۷ متر مکعب آب در ثانیه به وسیله یک‌هزار و ۷۰۰ کیلومتر خط انتقال از مبدا تا مقصد در ۶۷۰ هزار متر مکعب مخزن ذخیره و در هفت آزمایشگاه روزانه به طور ۲۴ ساعته از نظر میکروبی و شیمیایی مورد پالایش قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول یکی دیگر از خدمات شرکت آب و فاضلاب را جمع‌آوری و رفع فاضلاب‌ها بیان کرد و گفت: تاکنون با این خدمت ۱۲۰ هزار نفر را زیر پوشش قرار دادیم و ۴۵۷ کیلومتر شبکه جمع‌آوری در جاده زنگی‌آباد و شرف‌آباد برای تصفیه پس‌آب به حوزه‌های صنعتی راه‌اندازی کردیم.

طاهری تاکید کرد: با توجه به مشخص بودن استاندارهای تصفیه سازی همیشه توصیه داشتیم که این پس‌آب مورد بهره‌وری صنعت قرار گیرد با این حال کشاورزانی که از آن برای زمین‌های خود استفاده کردند، ناراضی نیستند.

وی با اشاره به وجود سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی استان در بحث فاضلاب از مردم درخواست کرد تا با مأموران و مسئولان نهایت صبر و همکاری در نصب انشعاب‌ها را داشته باشند و به افراد غیرمجاز که مورد تایید نظام مهندسی نیستند در این امر اعتماد نکنند.

انتهای پیام/