با مرگ بر آمریکا آنها سقوط نمی‌کنند / نداشتن رابطه با آمریکا به ضرر ما است

داریوش قنبری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در مناظره با قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در مکزیک که در دانشکده فنی تهران مرکز برگزار شد در رابطه با روابط ایران با آمریکا سخنانی بیان کرد.

DaryushGhanbariنماینده سابق مجلس با بیان اینکه آمریکا ابرقدرت دنیا است و ما یک قدرت منطقه‌ای هستیم گفت: نداشتن رابطه با آمریکا هر ساله به ما ضرر می‌زند.

به گزارش “صدای زرند” به نقل از فارس، داریوش قنبری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در مناظره با قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در مکزیک که در دانشکده فنی تهران مرکز برگزار شد در رابطه با روابط ایران با آمریکا، گفت: در قرن ۱۹ میلادی با توجه به سیاست‌های امپریالیستی کشورهای غربی اتفاقی را شاهد بودیم که صاحب‌نظران از آن تحت عنوان برخورد یاران و غرب یاد می‌کنند و البته روابط ایران و غرب به معنای مدرن به دوران صفویه بر می‌گردد.

قنبری خاطرنشان کرد: بعد از شکل‌گیری دولت مدرن کشورهای اروپایی دنبال این بودند که مرزهای خود را مشخص کنند که از قرن ۱۹ با توجه به این سیاست توسعه‌طلبانه مرزی ایران تبدیل به یک منطقه حائل بین دو قدرت روس و انگلیس شد و ملی‌گراها در آن زمان دنبال این بودند قدرت سومی را به ایران وارد کنند و نظر آنها روی فرانسه و آمریکا و آلمان بود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا تلاش کرد حضور مؤثرتری در مناطق دیگر داشته باشد و در ایران هم سعی کرد برای خود پایگاهی ایجاد کند.

قنبری ادامه داد: البته ایرانی‌ها هم بی‌میل نبودند تا‌ آمریکا به مسائل سیاسی ما ورود پیدا کند تا اینجا که به صنعت ملی‌ شدن نفت رسیدیم و کم‌کم دید مثبت ایرانی‌ها نسبت به آمریکا عوض شد.

وی اظهار داشت: گرایش شاه با کودتای ۲۸ مرداد به آمریکا بیشتر شده بود ولی ملی‌گراها در آن زمان کینه آمریکا را به دل گرفته و به تعبیری زخمی از روابط ایران و آمریکا ایجاد شد و تا انقلاب ۵۷ این زخم خونین باقی ماند و شعار مرگ بر آمریکا به یک شعار کلیدی تبدیل شد.

استاد دانشگاه الزهرا تصریح کرد: اگر آمریکا به ایران محور شرارت را داده با این شعارها قطعاً بی‌تناسب نیست و اینکه روابط ایران با آنها قطع است و بحث‌های سیاسی‌ای را که ما به آنها ادامه می‌دهیم باعث شده در مقابل ما سیاست‌هایی داشته باشند.

قنبری اضافه کرد: آمریکایی‌ها دیگر با توجه به از بین رفتن نظام کمونیستی آن مداخله‌ها را در جهان سوم ندارند اما دخالت‌های گذشته آنها این تلقی را ایجاد کرده که آنها با ما مشکل دارند و باعث بی‌اعتمادی دو طرف شده است.

وی در رابطه با این سؤال که آیا ما باید با آمریکا مذاکره می‌کردیم یا نه و دستاوردهای مذاکره چه می‌تواند باشد پاسخ داد: در اینکه ما باید مذاکره می‌کردیم تردیدی نیست و آمریکا بدون تعارف قدرتی بزرگ است که به لحاظ دانش فنی، تکنولوژی، اقتصادی و نظامی حرف اول را می‌زند و تولید ناخالص ملی این کشور نشان می‌دهد آمریکا از نظر اقتصادی نیز در رده اول قرار دارد.

نماینده سابق مجلس اظهار داشت: خیلی از کشورها وابسته به تکنولوژی آمریکا هستند حتی چین هم در خیلی موارد محتاج به تکنولوژی آمریکا است و به همین خاطر به آنها ابرقدرت می‌گویند.

قنبری ادامه داد: با مرگ بر آمریکا گفتن ما اینطور نیست که بگوئیم آمریکا سقوط می‌کند،‌ آمریکا ابرقدرت و در رأس است و بعد از آن قدرت‌های بزرگ و بعد از آن هم قدرت‌های منطقه‌ای قرار دارند که ایران جزو قدرت‌های منطقه‌ای قرار گرفته است. البته بعضی‌ها می‌گویند ایران به قدرت داخلی نزول پیدا کرده ولی من بر این نظر نیستم.

وی اظهار داشت: در نظام دو قطبی شاهد دو قدرت شوروی و آمریکا بودیم ولی با فروپاشی شوروی اکنون فقط آمریکا باقیمانده است و ابرقدرت در سیستم فعلی آمریکا است.

استاد دانشگاه الزهرا تصریح کرد: یک قدرت منطقه‌ای برایش مهم است که با ابرقدرت رابطه داشته باشد ولی ما همیشه بعد از انقلاب از اختلافی که با آمریکا داشته‌ایم ضرر کرده‌ایم.

قنبری تأکید کرد: در ۳۰سالی که از انقلاب گذشته ما از نداشتن رابطه با آمریکا آسیب دیده‌ایم البته آمریکا هم ضررهایی کرده است ولی ضرر ما بیشتر بوده است و منابع نفتی و گازی ما به خاطر همین اختلاف از طریق منابع مشترک غارت می‌شود و کشورهای مقابل استخراج بیشتری از ما دارند.

وی اظهار داشت:‌ ما سالی ۱۰۰میلیارد به خاطر نفتی که همسایگان ما از ما غارت می‌کنند ضرر می‌کنیم در صورتیکه بهترین موقعیت را برای ارتباطات انرژی در جهان داریم.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: اگر ما با آمریکا رابطه داشتیم در بحث ترانزیت نفت می‌توانستیم دو الی سه دلار پول مفت به جیب بزنیم و نداشتن رابطه روز به روز به ضرر ما تمام می‌شود و ما باید جلوی این فرصت‌سوزی را بگیریم.

قنبری خاطرنشان کرد: کشورهای دیگر به لحاظ داشتن رابطه با آمریکا قدرتمند می‌شوند ولی از لحاظ سیاسی در بحران سوریه هم به ما اجازه دخالت ندادند پس به این نتیجه می‌رسیم که از لحاظ سیاسی هم این اختلافات به ضرر ما است.

وی تأکید کرد: مذاکرات و رابطه با آمریکا می‌تواند ما را از ضرر زیادی که در این رابطه می‌دهیم دور کند.

قنبری اضافه کرد: وقتی یکسری حرف‌ها را عملی کنیم یا باید دشمن را از بین ببریم یا باید با آن کنار بیاییم.

استاد دانشگاه الزهرا تصریح کرد: من از منظر منافع ملی کشور است که به بحث رابطه با آمریکا نگاه می‌کنم ولی آمریکا را به عنوان یک دشمن می‌شناسم و عقل سلیم نمی‌پذیرد که یک قدرت منطقه‌ای بتواند به یک ابرقدرت آسیب بزند. آمریکا یک دشمن است ولی یک دشمن قوی و قدرتمند.

نماینده سابق مجلس اضافه کرد: شعاری راحت می‌شود صحبت کرد ولی باید واقعیت‌ها را در نظر بگیریم اگر با مرگ بر آمریکا گفتن که یک کار ساده‌ای است مشکل حل می شود ما مرگ بر انگلیس و فرانسه را هم به آن اضافه کنیم.

قنبری ادامه داد: مگر انگلیس، روسیه و فرانسه خوی سلطه‌گری ندارند پس چه مشکلی است که می‌گوییم فقط نباید با آمریکا رابطه برقرار کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه صحبت‌های قدیری ابیانه مستند به نظر نمی‌رسد، گفت: تعجب می‌کنم قدیری یک سری حرف‌ها را از کجا پیدا می‌کند که دست کسی دیگری به آنها نمی‌رسد.

وی افزود: اگر آمریکایی‌ها می‌گویند که قدرت ما کم شده منظورشان این است که باید به قدرت اضافه کنیم. والا آمریکا هیچ وقت از اوضاع خودش راضی نبوده است.

انتهای خبر/