حذف دهک ها از دریافت یارانه نقدی با محاسبه نرخ تورم صورت گیرد

دکتر امیری، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه مصرف انرژی در کشور با اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه ها کاهش نیافت، گفت: حذف دهک های درآمدی از دریافت یارانه نقدی باید با محاسبه نرخ تورم و اثرات اجرای قانون هدفمندی در همه نقاط کشور صورت گیرد.

Dr. Amiriحسین امیری خانمکانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا، خاطرنشان کرد: از اهداف اجرای فاز اول این قانون، بهینه سازی مصرف انرژی و رونق بخش تولید در کشور بود که نحوه اجرای آن در سال های گذشته باعث شد این اهداف محقق نشود.

به گزارش “صدای زرند“، نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی در این گفتگو اظهار داشت: دولت در اجرای فاز نخست این قانون برای پرداخت یارانه نقدی علاوه بر منابع حاصل از اجرای این قانون از منابع اعتبارات بانک مرکزی و سایر دستگاه ها هم برداشت کرد که نتیجه آن افزایش تورم، بالا رفتن هزینه های تولید و آسیب دیدن بخش تولید بود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به کاهش ارزش پول ملی درسال های اخیر که بخشی از آن ناشی از بی انضباطی مالی و پولی و عدم مدیریت صحیح در این بخش بود، خاطر نشان کرد: کاهش ارزش پول ملی باعث شد افزایش قیمت حامل های انرژی اثر خود را از دست بدهد که در نتیجه بروز این وضعیت نه روند مصرف انرژی و نه پدیده قاچاق سوخت کنترل شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجموع این شرایط باعث شد نه تنها اهداف مد نظر اجرای این قانون در فاز اول محقق نشود، بلکه بخش تولید هم آسیب ببیند.

 

** برای تولید هر واحد کالا ۱۰ برابر کشورهای توسعه یافته انرژی مصرف می کنیم

وی با تاکید بر اینکه در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها هم باید مصرف انرژی که اهداف مندرج در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی است، کنترل شود، خاطر نشان کرد: وضعیت شدت انرژی در ایران گاهی تا بیش از ۱۰ برابر کشورهای توسعه یافته است به طوری که برای تولید یک واحد کالا ۱۰ برابر کشورهای توسعه یافته انرژی مصرف می کنیم.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وضعیت مصرف انرژی در حال حاضر به دوره قبل از اجرای قانون هدفمندی رسیده و حتی بیشتر هم شده است که البته بخشی از آن به خاطر توسعه در بخش هایی همچون حمل ونقل بوده است.

 

** گردش مالی صنعت برق از اجرای فاز نخست قانون هدفمندی آسیب دید

وی صنعت برق را از جمله بخش های تولیدی ذکر کرد که از اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه ها آسیب دید و گفت: گردش مالی صنعت برق در نتیجه اجرای فاز نخست این قانون به شدت آسیب دید، به طوری که مطالبات زیادی انباشته شده و درآمدهای ناشی از فروش برق و انشعابات هم صرف پرداخت یارانه نقدی شد.

 

** حذف دهک ها با محاسبه نرخ تورم و اثرات اجرای فاز دوم درهمه نقاط باشد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص حذف برخی از دهک ها از دریافت یارانه نقدی و سقف درآمدی افراد یارانه بگیر گفت: این سقف باید با محاسبه نرخ تورم و اثرات اجرای فاز دوم در زندگی مردم در همه نقاط کشور تعیین شود چرا که سطح زندگی و قیمت ها در شهرهای بزرگی مثل تهران با شهرهای کوچک یکسان نیست و بنابراین باید همه پارامترها در نظر گرفته شود.
انتهای پیام /