وزیر نیرو از سد قدرونی راور بازدید کرد

سد قدرونی یا ثامن راور در ۳۵ کیلومتری شهرستان راور و حدود ۱۳۵ کیلومتری شمال مرکز کرمان قرار گرفته است و چیشرفت فیزیک آن در حال حاضر ۷۸ درصد بوده است. این سد بر روی رودخانه حتکن در حال احداث است و به واسطه پنج ایستگاه پمپاژ، قابلیت ذخیره ۱۵ میلیون مترمکعب آب در سال را دارد. تاکنون ۳۸ میلیارد تومان برای ساخت این سد هزینه شده است و حدود ۳۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل این پروژه نیاز است.

ˈحمید چیت چیانˈ، وزیر نیرو، پنج شنبه در سفر به استان کرمان به همراه رزم ­حسینی، استاندار و دکتر حسین امیری، نماینده مردم زرند و کوهبنان و برخی دیگر از نمایندگان استان از روند احداث سد قدرونی شهرستان راور بازدید کرد.

به گزارش “صدای زرند“، سد قدرونی یا ثامن راور در ۳۵ کیلومتری شهرستان راور و حدود ۱۳۵ کیلومتری شمال مرکز کرمان قرار گرفته است و چیشرفت فیزیک آن در حال حاضر ۷۸ درصد بوده است. این سد بر روی رودخانه حتکن در حال احداث است و به واسطه پنج ایستگاه پمپاژ، قابلیت ذخیره ۱۵ میلیون مترمکعب آب در سال را دارد. تاکنون ۳۸ میلیارد تومان برای ساخت این سد هزینه شده است و حدود ۳۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل این پروژه نیاز است.

‘مهندس چیت چیان’ در حاشیه بازدید از این سد بیان داشت: در سفری که به استان کرمان داشتیم امروز صبح به همراه استاندار و جمعی از نمایندگان استان و نیز همکاران وزارت نیرو بازدیدی از سد قدرونی داشتیم که خوشبختانه این سد در حال حاضر در اواخر دوره احداث خود می­باشد و امیدواریم که این سد در سال آینده به بهر­ه­ برداری برسد.

وزیر نیرو گفت: این سد برای تامین آب شرب شهرستان­ های راور و زرند و نیز تامین بخشی از آب کشاورزی این شهرستان ­ها پیش­ بینی شده است. البته از آنجایی که در سال­ های اخیر وضعیت بارندگی با مشکل مواجه بوده و کاهش بارش را داشته­ ایم لازم است که مطالعات مجددی در این مورد نیز انجام شود.

‘مهندس چیت­ چیان’ همچنین با اشاره به بازدید از نیروگاه زرند، بیان داشت: در این نیروگاه دو واحد فعال وجود دارد که یک واحد در حال حاضر در حال تعمیرات است و واحد دیگر مورد بهره ­برداری می ­باشد.

وی گفت: تصمیم گرفته شده که انشاالله با سرمایه ­گذاری بخش دولتی واحد جدیدی برای تولید برق در این شهرستان احداث شود و امیدواریم که با احداث نیروگاه جدید در کنار نیروگاه موجود و افزایش تولید برق در این منطقه بتوانیم برق صنایع در حال احداث و نیز صنایع جدیدی که در منطقه در آینده تاسیس خواهد شد را تامین کنیم.

وزیر نیرو در این باره گفت: در واقع احداث نیروگاه جدید در شهرستان زرند می­ تواند ضمن افزایش صنایع جدید در این منطقه موجب توسعه و رونق منطقه و ایجاد اشتغال در این منطقه شود.

مهندس چیت­چیان در پاسخ به این سوال که آیا برای تولید برق از طریق زغالسنگ هم برنامه­ ای دارید؟ گفت: در حال حاضر یک واحد از دو واحد موجود در شهرستان زرند با استفاده از زغالسنگ مورد بهره ­برداری است و این واحد در واقع تجربه اول ما در کشور است و تمام مراحل احداث این واحد هم با تلاش صنعت­گران ایرانی انجام شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه کشور ما دارای معادن زغالسنگ وسیعی است، منطق حکم می­ کند که ما در منابع انرژی خود تنوع ایجاد کنیم و حتماً افزودن زغالسنگ به سبد انرژی ­های کشور برکاتی برای کشور خواهد داشت. ضمن اینکه در مناطقی که زغالسنگ وجود دارد، مانند شهرستان­ های زرند، کوهبنان و راور، ایجاد این واحدها سبب ایجاد اشتغال جدید و رونق و توسعه آن مناطق خواهد شد.

وزیر نیرو همچنین بیان داشت: استفاده از زغالسنگ در تولید برق آلایندگی بسیار کمتری نسبت به مازوت دارد و در واقع استفاده از زغالسنگ در تولید برق مشکل محیط زیستی هم برای منطقه نخواهد داشت و حتی در مناطقی که خاک قلیایی دارد استفاده از زغالسنگ در این واحدها موجب بهبود کیفیت خاک منطقه برای تولید نیز خواهد شد.

در ادامه می توانید تصاویری از حضور مهندس چیت چیان’، وزیر نیرو، در شهرستان را مشاهده نمایید.

WWW.SedayeZarand.IR-01 WWW.SedayeZarand.IR-02 WWW.SedayeZarand.IR-03 WWW.SedayeZarand.IR-04 WWW.SedayeZarand.IR-05 WWW.SedayeZarand.IR-06 WWW.SedayeZarand.IR-07 WWW.SedayeZarand.IR-08

انتهای پیام/