تنها ۸۰ نفر از افراد تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان، نخبه هستند

حدود ۱۵ سال پیش مقام معظم رهبری بر روی نقش جنبش نرم افزاری و ایجاد یک بنیاد فرا وزارتخانه ای و زیر نظر مستقیم ریاست جمهوری که وظیفه حمایت و هدایت از استعدادهای برتر و نخبگان کشور را بر عهده داشته باشد تاکید کردند. بر همین اساس بنیاد ملی نخبگان در سال ۸۵ فعال شد و در حال حاضر پس از هفت سال تلاش و اقداماتی برای شناسایی و حفظ نخبگان داشته است.

Nokhbeganقائم مقام بنیاد ملی نخبگان، شناسایی و حمایت از نخبگان خارج از کشور را یکی از برنامه های مهم بنیاد ملی نخبگان دانست.

صدای زرند: به گزارش ایسنا، دکتر سعید سهراب پور در مراسم افتتاحیه هفتمین جشنواره منطقه‌یی اختراعات کویر با اشاره به نحوه شکل گیری بنیاد ملی نخبگان گفت: حدود ۱۵ سال پیش مقام معظم رهبری بر روی نقش جنبش نرم افزاری و ایجاد یک بنیاد فرا وزارتخانه ای و زیر نظر مستقیم ریاست جمهوری که وظیفه حمایت و هدایت از استعدادهای برتر و نخبگان کشور را بر عهده داشته باشد تاکید کردند. بر همین اساس بنیاد ملی نخبگان در سال ۸۵ فعال شد و در حال حاضر پس از هفت سال تلاش و اقداماتی برای شناسایی و حفظ نخبگان داشته است.

وی با اشاره به تعریف نخبه تصریح کرد: از نظر بنیاد ملی نخبگان نخبه کسی است که در طول سال های متمادی تحصیل و تحقیق ، به مرحله ای رسیده باشد که دانشجویان زیادی را تربیت کرده و در این راستا و بر اساس این تعریف، هم اکنون تنها ۸۰ نخبه تحت پوشش بنیاد قرار دارند که ۷۲ نفر آن از برندگان جایزه علامه طباطبایی و شامل اساتید و محققان برجسته کشورند. همچنین هشت نفر نیز از هنرمندان پیشکسوت و برجسته هستند که در یک فرایند طولانی و تحت عنوان برگزیدگان جایزه شهید آوینی انتخاب می شوند.

به گفته سهراب پور، سومین دوره اعطای جایزه علامه طباطبایی قرار است در اردییهشت ماه سال آینده برگزار شود.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد که در بنیاد چیزی به عنوان عضو وجود ندارد و فقط افراد نخبه و استعداد برتر تحت پوشش و حمایت قرار می گیرند.

سهراب پور با اشاره به اجرای طرح شناسایی استعدادهای برتر دانش آموزی (شهاب) افزود: برای شناسایی دانش آموزان نخبه و مستعد برتر در بنیاد ملی نخبگان طرح شهاب اجرا می شود که ویژه افرادی است که در مقطع دبیرستان و راهنمایی تحصیل می کنند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با تاکید براینکه یکی از برنامه های مهم بنیاد ملی نخبگان شناسایی و حمایت از نخبگان خارج از کشور است، خاطرنشان کرد: چنانچه این افراد تمایل به همکاری با کشور داشته باشند می توانند تحت پوشش بنیاد قرار گیرند و با امکاناتی که بنیاد در اختیار آنها قرار می دهد به کشور بازگردند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر تجاری سازی اختراعات و نوآوری مخترعان کشور گفت: باید از مخترع حمایت شود تا بتواند محصول خود را تجاری سازی کرده و در بازار فروش برساند؛ به عنوان مثال در ششمین جشنواره نوآوری و شکوفایی که در بهمن ماه سال جاری در تهران برگزار شد، حدود ۱۳ میلیارد تومان قرارداد و تفاهم نامه بین مخترعان و سرمایه گذاران منعقد شد، همچنین در این جشنواره دو کریدور مستقر بود که در اولی سرمایه گذاران و شرکت هایی بودند که مخترعان را در سرمایه گذاری حمایت می کردند و در کریدور دوم تسهیل کنندگان و مشاورانی بودند که مخترعان را راهنمایی می کردند.

وی تاکید کرد: مخترع معمولاً آگاهی های لازم را از بازار فروش ندارد لذا باید در این زمینه آموزش های لازم را دیده و از مشورت های افراد دارای صلاحیت برخوردار شود.فقط مهم نیست که اختراع داشته باشیم بلکه باید شرایط تجاری سازی آن را هم در نظر گرفت.

انتهای خبر/