گزارش وزیر کار از مصوبه دستمزد ۹۳

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشریح مصوبات امروز عصر شورای عالی کار و تعیین حداقل دستمزد ۶۰۸ هزار و ۹۰۰ تومانی گفت: حق مسکن از ابتدای سال آینده ۲۰ هزارتومان و حق بن نقدی نیز ۸۰ هزارتومان خواهد بود.

Rabieeعلی ربیعی با تشریح جزئیات مصوبه شورای عالی کار درباره افزایش حداقل دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار گفت: شورای عالی کار با حضور نمایندگان ۳ گروه دولت، کارگر و کارفرما و پس از چندین جلسه کارشناسی و برگزاری یک همایش ملی سه جانبه در جلسه ۲۳۴ خود مصوبات دستمزد سال آینده را با اجماع تمام و رای مطلق اعضا و ناظران تشکل های کارگری و کارفرمایی علاوه بر اعضای اصلی، ارائه کرد.

صدای زرند: به گزارش پارس به نقل از مهر، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: نتیجه نشست امروز شورای عالی کار بر پایه همدلی و همنشینی شرکای اجتماعی و اعتقاد بر گسترش اصل ۳ جانبه گرایی است. ربیعی تصریح کرد: برای اولین بار در کشور موضوع بهره وری با مزد ارتباط داده شد و از همه مهم تر اینکه این جلسه به نوعی اجرای فرمان مقام معظم رهبری و در طلیعه سال و نیز اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی در کشور بود.

وی ادامه داد: توافقی که در این جلسات شد این بود که بتوانیم مزد را افزایش دهیم. بحث افزایش مزد تابعی از متغیرهای مختلف است اما امسال موضوع بهره وی را در مزد تاثیر دادیم. ربیعی گفت: شرکای اجتماعی به نحو قابل تقدیری در جلسات شورای عالی کار مشارکت کردند. درک متقابل کارگران از وضعیت صاحبان صنایع و تولید و نیز درک متقابل صاحبان صنایع و تولید از وضعیت کارگران منجر به اتخاذ تصمیم مناسب شد؛ بنابراین در این نشست دستمزد کارگران ۲۵ درصد افزایش یافت.

ربیعی در ادامه به مصوبات این نشست پرداخت و گفت: حداقل مزد در سال ۱۳۹۳ روزانه ۲۰۲۹۷۰ ریال (دویست و دو هزار و نهصد و هفتاد) تعیین می شود. وی افزود: سایر سطوح مزدی از ابتدای سال ۱۳۹۳ دوازده درصد (۱۲درصد) آخرین مزد (ثابت یا مبنا موضوع ماده ۳۶ قانون کار) سال ۱۳۹۲ به اضافه روزانه ۲۱۱۱۰ ریال (بیست و یکهزار و یکصد و ده ریال) افزایش می یابد. تبصره – با اعمال افزایش این بند مزد شغل کارگران مشمول طرح های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ روزانه ۲۰۲۹۷۰ ریال (دویست و دو هزار و نهصد و هفتاد) بند (۱) کمتر شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: نرخ پایه سنوات در سال ۱۳۹۲ در مورد کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یکسال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه حساب کرده باشند یا خیر، روزانه ۵۰۰۰ ریال (پنج هزار ریال) تعیین می شود. تبصره (۱) – نرخ پایه (سنوات) کارگران مشمول طرح های طبقه بندی مشاغل برای گروه یک مبلغ مذکور و برای سایر گروه ها براساس جدول اعلامی اداره کل روابط کار و جبران خدمت اقدام خواهد شد.

وی ادامه داد: تبصره (۲) – به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال ۱۳۹۲، میزان مقرر در این بند (یا تبصره (۱) آن حسب مورد) تعلق می گیرد. ربیعی تصریح کرد: مبلغ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه ای موضوع تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار ماهیانه مبلغ ۸۰۰۰۰۰ ریال (هشتصد هزار ریال) از سوی کارفرمایان پرداخت می شود.

ربیعی افزود: نحوه اجرای این مصوبه در مورد کارگران کارمزدی براساس دستورالعمل اداره کل روابط کار و جبران خدمت خواهد بود. این مصوبه شامل دانشجویان و دانش آموزانی که در تعطیلات تابستانی در واحدهای مشمول قانون کار شاغل می شوند، نخواهد بود.

وزیر کار بیان داشت: کارفرمایانی که بخواهند بیش از مقررات این مصوبه به کارگران خود مبلغی را بپردازند با رعایت اصول بهره وری و در قالب توافق طرفین و در صورت موافقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجاز خواهند بود. همچنین میزان حق اولاد پرداختی ۶۰۸ هزار و ۹۱۰ ریال و کمک هزینه مسکن نیز ۲۰۰ هزار ریال برای سال ۱۳۹۳ تعیین شده است.

انتهای پیام/