Sed Ali Khomeini 1نوه امام در دیدار با مدیران و کارکنان شرکت معدنی گل گهر سیرجان با بیان اینکه استقلال طلبی یکی از آرمان‌های اصلی امام و انقلاب است، تاکید کرد: استقلال برای هر کشوری و ملتی از اهمیت بالایی برخوردار است و هر جا استقلال پایمال شود مردم نسبت به آن حساسیت نشان دادند و گواه این ادعا نیز انقلاب مردمی ایران به دلیل وابستگی رژیم پهلوی به بیگانگان بوده که در نهایت حس استقلال طلبی ملت با رهبری امام باعث سرنگونی آن شد.

 

 

صدای زرند: به گزارش شفقنا به نقل از جماران، سید علی خمینی با اشاره به اینکه امام راحل همیشه به استقلال‌طلبی تاکید داشتند، اظهار کرد: سیاست نظام مردمی ما حفظ استقلال و عدم دخالت بیگانگان در مسائل مهم کشور از جمله مسائل اقتصادی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.
وی آن‌گاه به تعریف استقلال پرداخت و آن را به استقلال خام و پخته تقسیم کرد و افزود: در استقلال خام تعبیر این است که ما بدون کمک گرفتن از کشوری تنها به وسیله خودمان صد در صد نیازهایمان را برآورده کنیم و در این مسیر چشم روی پیشرفت‌های علمی سایر کشورها ببندیم و با این ذهنیت که یادگیری و بهره‌گرفتن از علوم سایر کشورها که به معنای استقلال‌طلبی است از آن‌ها کمک نگیریم.
نوه امام استقلال پخته را بهره گرفتن از علوم نوین و تکنولوژی روز دنیا از سایر کشورها بر شمرد و در توضیح آن بیان کرد: در این نگاه حفظ اسقلال کشور پایه اصلی شمرده شده‌، اما بهره‌گیری از دست آوردهای سایر کشور‌ها که به پیشرفت کشور و توسعه زیر ساخت‌های صنعتی کمک می‌کند نیز مدّ نظر قرار گرفته است.

 

 

 

باید به علوم نوین نگاه ویژه‌ای داشته باشیم
سید علی خمینی استقلال اقتصادی را تعامل نیازها نامید و گفت: در عصر کنونی نگاه به مساله اقتصادی حرفه‌ای‌تر شده است‌، در دنیایی که همه‌ی کشور‌ها به یکدیگر نیاز دارند باید به دنبال این بود که کشور را در حوزه‌های مختلف توان‌مند سازیم به طوری که نیاز کشور‌های دیگر را نیز رفع کنیم و اگر بتوانیم بر اساس این اصل حرکت کنیم قادر خواهیم بود به تحرم‌ها و تنگناهای اقتصاادی که به کشو تحمیل می‌شود پاسخ دهیم.
وی پرداختن به علوم جدید از جمله نانوتکنولوژی و علوم هسته‌ای را برای توسعه کشور لازم دانست و افزود : اگر می‌خواهیم برنامه‌ریزی اصولی برای پیشرفت کشور انجام دهیم باید به علوم نوین نگاه ویژه‌ای داشته باشیم که خوشبختانه در کشور ما این مساله به عنوان سیاست اصولی توسعه مد نظر قرار گرفته است .
وی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از زحمات کارکنان و مدیران شرکت معدنی و صنعتی گل گوهر بیان داشت : امیدوارم در آینده شاهد به ثمر نشستن زحمات شما عزیزان باشیم.

 

 

 

برخی اشخاص که دارای خصلت‌های منفی هستند نباید در مسند قدرت قرار گیرند
حجت الاسلام والمسلمین سید علی خمینی در ادامه دیدارهای خود در استان کرمان به دیدار دوستاران امام(س) در مسجد شهرستان طغرالجرد استان کرمان رفت و درآنجا به سخنرانی پرداخت.
وی در این مراسم به شاکله‌ی نظام حکومتی که اسلام ترسیم کرده پرداخت و در توضیح آن گفت: 2 خصوصیت اصلی در این ساختار وجود دارد که مورد اهمیت قرار گرفته است. اولین آن مربوط به ساختار حکومت و دومین نیز افرادی که در این شاکله به خدمت گرفته می‌شوند.
نوه امام در تشریح خصوصیات ساختار در حکومت اسلامی اظهار داشت: نه تنها در اسلام بلکه در سایر نظام‌های غیر‌‌اسلامی توجه به ساختار از ضروریات نظام حکومتی است. اینکه تشکیلات حکومت باید چگونه باشد، نظارت قوا بر قوا به چه صورت انجام گیرد، نظارت قوا بر مردم و مردم بر قوا بر اساس چه طرحی صورت گیرد از مبانی اصولی تشکیل ساختار نظام‌هاست که به آن پرداخته و بر اساس فرهنگ و ظرفیت و دیگر شاخصه‌ها برای آن مدل‌های مختلفی ارائه گردیده است.
وی با بیان اینکه در اسلام بیش از اینکه به تشکیلات توجه شود به اشخاصی که در این ساختار به کارگمارده می‌شوند، توجه شده است، تصریح کرد: از نگاه اسلام برخی اشخاص که دارای خصلت های منفی می‌باشند نباید در مسند قدرت قرار گیرند.

 

 

 

قدرت طلبان اگر به منسبی در حکومت برسند به دنبال منافع حزبی خواهند بود
یادگار امام به ذکر این خصلت ها پرداخت و قدرت طلبان، تملق گویان، فاسدان اقتصادی و عیب جویان را از آن دسته افرادی نامید که نباید در مسند قدرت قرار گیرند و در ذکر علت آن بیان داشت: قدرت طلبان و طمع ورزان اگر به منسبی در حکومت برسند بیشتر از اینکه به دنبال اصلاح جامعه باشند به دنبال منافع شخصی، گروهی و حزبی خود خواهند بود. خصوصیت این افراد این است که وقتی مسوولیتی به آنها واگذار می‌شود، در زمان راحتی با شما خواهند بود و همین که سختی یا مشکلی پیش آید مردم و نظام را تنها می‌گذارند زیرا برای آنان منافع شخصی و حزبی شان مهمتر از منافع جامعه است.
وی به دوران مبارزات امام(س) اشاره و تصریح کرد: در آن زمانی که وقتی نام و یاد امام می‌آمد، به جای صلوات زندان و شکنجه و سختی در کار بود‌، دوستاران واقعی امام بودند که این نظام را تقویت کردند و به یاری و وفای آنان و ملت بود که امام توانست انقلاب را به سرانجام برساند.

 

 

 

تملق گویان دشمنانی در چهره دوست هستند
سیدعلی خمینی تملق گویان را دشمنانی نامید که در چهره دوست خود را درآورده‌اند و افزود: چاپلوسان افرادی هستند که جلوی مسوولان و مردم به مدح می‌پردازند و پشت سر بدی می‌گویند و این کار باعث می‌شود اگر ضعفی در مسوول باشد، اصلاح نشود. کسی که ادعای دوستی می‌کند وظیفه دارد اشتباه دیگران را بازگو کند تا با رفع آن به اصلاح جامعه کمکی کرده باشد، نه اینکه به خاطر حفظ منافع خود، روی نقاط ضعف چشم بپوشاند و آن‌ها را بازگو نکند.

 

 

 

نباید به مفسدان اقتصادی فرصت ادامه کار داد
دیدگاه اسلام به ثروت حلال مثبت است
یادگار امام فاسدان اقتصادی را از دیگر گروه‌هایی دانست که نباید فرصت مسوولیت به آن‌ها داده شود، اظهار داشت: اگر مسوولانی در حکومت فساد اقتصادی انجام دادند، نظام نباید فرصت ادامه کار به آنان بدهد زیرا باعث دلسردشدن ملت نسبت به حکومت می‌شود. البته این عمل بدان معنی نیست که اسلام با ثروت مخالفتی دارد و هر که را که دارایی قابل توجهی دارد فاسد دانسته است، نگاه اسلام به ثروت اگر از راه حلال به دست آمده باشد، مثبت است.

 

 

 

نباید تصور کرد هرکس نقد کند هدفش تضعیف نظام است
وی عیب‌جویان با غرض را از دیگر افرادی دانست که در اسلام توصیه شده به آنان فرصت خدمت داده نشود و ادامه داد: عیب‌جویی با انتقاد فرق دارد. نقد از سر دلسوزی باعث پویندگی حکومت می شود اما عیب‌جویی با غرض به دلسردشدن مردم از حکومت می‌انجامد. نباید تصور کرد هرکس نقد کند هدفش تضعیف نظام است.
سیدعلی خمینی بعد از این توضیحات با بیان این نکته که وظیفه داریم از آرمان‌های امام‌، انقلاب، ولایت فقیه و نظام دفاع کنیم، توضیح داد: درجایی که فقر و تبعیض وجود دارد دفاع از آرمان معنی ندارد، اما با علم به این موضوع که مردم فهیم ما شرایط را همیشه درک کرده‌اند و کنار امام و انقلاب شان بوده‌اند، به این وظیفه می‌پردازم.
وی ادامه داد: اگر در جامعه‌ای فقر و تبعیض کنار هم باشند، اختلاف طبقاتی معنادار وجود داشته باشد و اتفاقا کسانی‌که بیشتر کار کرده‌اند و دلسوزتر بوده‌اند، فقیرتر شده‌اند، نباید ادعا داشت مشکلی در آن جامعه وجود ندارد. البته مردم به خوبی می‌دانند برخی مشکلات ریشه‌ای است و زمان می‌برد تا آن‌ها رفع شود و تلاش، دولت‌مردان بعد از انقلاب هم شاهد بوده‌اند و دیده‌اند که چه مقدار کار اساسی در روستاها و کلان شهر‌ها در زمینه گاز، آب، برق، تلفن، جاده، کشاورزی، ساخت سد و صد‌ها کار دیگر صورت گرفته که جای تقدیر دارد اما باید به این نکته نیز تاکید کرد که هنوز با آن جامعه‌ای که مدنظر امام و رهبر انقلاب بوده فاصله داریم.
حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد دولت جدید که سکان هدایت اداری کشور را به دست گرفته‌اند بتوانند شرایط بهتر اقتصادی را برای ملت عزیزمان ایجاد کنند.
سید علی خمینی در مراسم سالگرد ارتحال مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی که در مسجد امام شهر کرمان برگزار شد ضمن بیان این مطلب که بعد از گذشت سال‌ها از رحلت امام راحل هنوز درجای جای میهن عزیزمان تاثیرات شگرفی را که بنیانگذار جهموری اسلامی ایران بر جان‌ها و اعماق وجودی انسان‌ها گذاشته‌اند شاهد هستیم، افزود: امام در تمام طول عمر زندگی خود از دوره‌ای که وارد خودسازی درونی شد، نهضت انقلاب را پایه‌گذاری کرد و به سرانجام رساند و تا قبل از رحلت‌شان ذره‌ای برای غیر خدا کار نکرد و تنها مقصودش خدا بود و دلیل ماندگاری آرمان هایشان نیز خدایی بودن اعمال ایشان است.
وی سپس به ویژگی‌های مرحوم سید احمد خمینی پرداخت و گفت : مرحوم پدرم در فضایی رشد کرد و تربیت یافت که از یک طرف پدرشان با آن ویژگی‌های منحصر به فرد را کنار خود داشت و از طرف دیگر تحت مدیریت و آموزش‌های مادری از تبار بزرگان قرار گرفت و بودن در چنین فضایی منحصر به فرد است.

 

 

 

سید احمدخمینی بازوی تقویتی برای نظام‌، امام و رهبر بود
یادگار امام در ادامه دومین ویژگی مرحوم سید احمد خمینی را وارد شدن ایشان از دوران کودکی در مبارزات نهضت امام خمینی دانست و اظهار داشت : ایشان از ایامی که امام انقلاب خود را آغاز کرد در کوران دشواری‌های نهضت کنار امام بود‌. یاران واقعی امام به یاد دارند که چه سختی‌هایی را امام و فرزندش تحمل می‌کردند‌، دوره‌ای که به گفته عشاق امام روزها می‌گذشت و در منزل امام به صدا در نمی‌آمد و کسی کنارشان نبود جز یاران واقعی ایشان و این یاران را مرحوم سید احمد خمینی به خوبی می‌شناخت و آن دوران را نیز به یاد داشت. زمانه به دلیل حضور دائمی که در فرآیند پیروزی انقلاب داشت از او مدیری زیر دست‌، نخبه‌ی سیاسی و اجتماعی ساخته بود‌. ایشان نه به صورت آکادمیک که در دانشگاه مدیریت تعلیم داده می‌شود بلکه به صورت عملی در مرکز مدیریت جریانی بود که انقلاب قرن را به نام خود ثبت و بعد از آن نیز در مرکز مدیریت جنگ ایفای نقش کرد‌. وی بازوی تقویتی برای نظام‌، امام و رهبر بود‌.
نوه امام عامل جمع بودن را از دیگر خصلت‌های مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی دانست و تصریح کرد‌: در هر جامعه وجود شخصیت‌هایی که مورد اعتماد جناح‌های مختلف باشند لازمه برقراری تعادل در جامعه است و حضور این افراد باعث به هم نزدیک شدن جریان‌های مختلف حول یک محور می‌شود و مرحوم پدرم همین نقش را در زمان حضور امام و بعد از فوت ایشان برعهده داشت‌. ایشان مورد وثوق جریان‌های مختلف سیاسی در نظام بود. در هر زمان بزرگان به دلیلی آزرده خاطر می‌شدند‌، با حضور در منزل آنان به دلجویی از آنان می‌پرداخت. اگر مشکلی پیش می‌آمد وساطت می‌کرد و نگاه‌شان این بود که یاران انقلاب باید باهم گفت‌وگو کنند و کنار هم باشند و هرکاری را که منتج به نزدیک‌تر شدن جریان‌های مختلف سیاسی می‌شد انجام می‌داد.

 

 

فرزند امام ذره‌ای برای دنیا، پست و مقام ارزش قائل نبود
سید علی خمینی در شرح خصلت دیگری از پدرش گفت : فرزند امام ذره‌ای برای دنیا، پست و مقام ارزش قائل نبود و کنار امام بدون این‌که توجهی به مناسب دنیوی داشته باشد در خدمت به آن رهبر فرزانه پرداخت.
وی به نامه‌های متعدد امام خمینی برای فرزندش مرحوم حاج آقا در دوره‌های مختلف اشاره و با خواندن قسمتی از آن نامه‌ها خاطر نشان کرد : در زمان‌های مختلف مرحوم پدرم مورد بی مهری‌ها و تهمت‌های فراوان قرار گرفت و بدون این که اجازه دفاع به امام درباره خودشان بدهد در خدمت به امام و انقلاب ادامه داد‌. ایشان صبر عجیبی داشت و این خصلت بزرگ باعث تداوم ماندگاری نظام شد.
یادگار امام اعتماد راسخ به راه و اندیشه‌های امام را از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد مرحوم حاج احمد آقا برشمرد و گفت : در مسیر پرورش انقلاب‌، ایشان زحمات بسیاری کشید و در موارد متعددی سپر بلای تهمت‌ها و گزندهایی که از سوی دشمنان به امام وارد می‌آمد، شد و نگذاشت وجهه‌ی امام مورد تردید قرار گیرد. از هرگونه تحریفی که در مورد اندیشه‌ی امام بنا بود صورت گیرد‌، جلوگیری کرد و نسبت به احکام اسلامی و اسلام ناب محمدی‌(ص) دغدغه داشت.
سیدعلی خمینی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد آرمان‌هایی را که امام راحل تبیین کردند و مرحوم حاج احمد آقا به دنبال اجرایی کردن آن بود بیشتر از گذشته مد نظر مسوولین نظام قرار گیرد.
یادگار امام با حضور در شهرستان دشتخاک استان کرمان در مراسمی که به مناسبت گرامیداشت سالگرد مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی برگزار شده بود شرکت کرد و به سخنرانی پرداخت.
حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی در این مراسم ضمن تسلیت فرارسیدن ایام فاطمیه(س) به اهمیت تقوی در زندگی فردی و اجتماعی افراد پرداخت و با ذکر این مطلب که خیر دنیا و آخرت مسلمانان ریشه در عمل کردن به فرامین الهی‌، دستورالعمل پیامبر‌(ص) و ائمه اطهار(ع) دارد‌، اظهار داشت: انسان هر زمان در زندگی به آنچه خداوند به او فرمان داده عمل کرده عاقبت به خیر شده و هر چقدر از آن فرامین فاصله گرفته دچار خسران در این جهان و جهان آخرت شده است.
وی تقوا را مهمترین رکن مسلمانی بر شمرد و گفت : تقوا به معنی عمل نکردن به هوای نفس است. در قرآن به آن بسیار سفارش شده است و نمی‌توان فردی بگوید من مسلمان هستم ولی تقوا پیشه نکند‌، کسی که تقوا دارد پیرو فرامین الهی است و هیچ وقت اسیر هوای نفس نمی‌شود.
فضا و مکانی را نیافتم که مثل منزل خانواده شهدا بتواند مرا آرام کرده باشد.
یادگار امام به آثار اجتماعی تقوا اشاره کرد و افزود: آرامش از برجسته‌ترین آثار اجتماعی تقوا است‌، بسیاری از جامعه شناسان و محققان علوم اجتماعی در این باره بحث‌های فراوانی کرده‌اند که آرامش بشر چگونه حاصل می‌شود؟ از منظر الهی عامل آرامش بشر تقوی است و در واقع، آرامش در گرو‌ی تقوا است.
وی آن‌گاه برداشت خود را از فضاهایی که در آن به آرامش کامل رسیده است را بیان داشت و توضیح داد: در سفرهای زیادی که به نقاط مختلف کشور انجام داده‌ام هیچ فضا و مکانی را نیافتم که مثل منزل خانواده شهدا بتواند مرا آرام کرده باشد. خانواده معظم شهدا آرامشی را به انسان می‌دهند که مشابه آن را در جایی نمی‌توان یافت و علت آن وجود تقوی در آنجاست.

 

 

در اسلام آبروی مومن بالاتر از کعبه ذکر شده است
وی جلوگیری از ریختن آبروی مومن را یکی دیگر از اثرات تقوی عنوان و تصریح کرد: در اسلام آبروی مومن بالاتر از کعبه ذکر شده است و به طور حتم کسی که ادعای مسلمانی دارد، نباید اجازه دهد آبروی مومن در مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و دیگر حوزه‌ها ریخته شود.
نوه امام دوری از دنیا‌طلبی را از آثار‌های اجتماعی تقوی برشمرد و گفت: در نگاه انسان با تقوی دنیا و هرچیزی که در آن است ارزش پیدا نمی‌کند. البته این بدان معنی نیست که انسان به دنبال زندگی بهتری نباشد، هم فرد و هم دولت وظیفه دارند نسبت به ارتقاء معاش و یافتن را‌ه‌های حلالی که منجر به زندگی بهتر شود عمل کنند ولی تا حدی که اسلام اجازه داده و تقوی به خطر نیافتد.

 

 

کشور چقدر باید تاوان مجادله های سیاسی را بپردازد؟
تا کی مردم باید مردم شاهد بی‌اخلاقی‌های سیاسی باشند؟
وقت آن نرسیده که حول مشترکات‌مان به اتحاد نزدیک شویم؟
وی در ادامه توضیحات اثرات تقوی در آثار اجتماعی به اتحاد اشاره و خاطر نشان کرد: همه باید به ریسمان الهی چنگ زنیم و مجادلات سیاسی و دعواهای جناحی را کنار بگذاریم. چقدر کشور باید تاوان این مجادله‌های سیاسی را بپردازد؟ تا کی مردم باید مردم شاهد بی‌اخلاقی‌های سیاسی باشند؟ وقت آن نرسیده که حول مشترکات‌مان به اتحاد نزدیک شویم؟نباید به آرمان‌های امام و رهبری که به وحدت کلمه تاکید داشته و دارند توجه کرد؟

 

 

هر کس قدم در راه اختلاف بردارد در مسیر شیطان حرکت کرده است
اگر در کشور به دنبال هدف واحد باشیم و حول اتحاد حرکت کنیم هیچ ابرقدرتی نمی‌تواند مقابل اراده ملت بایستد
نوه امام ادامه داد: خداوند اتحاد را نعمت الهی نامیده و باید قدر این نعمت را دانست. هر کس قدم در راه اختلاف بردارد در مسیر شیطان حرکت کرده و خلاف قرآن و اسلام عمل کرده است. اگر در کشور به دنبال هدف واحد باشیم و حول اتحاد حرکت کنیم هیچ ابرقدرتی نمی‌تواند مقابل اراده ملت بایستد، همان‌طور که امام فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و این فرمایش را زمانی عنوان کردند که به وحدت کلمه تاکید ویژه‌ای داشتند و فضای آن زمان جامعه نیز بر این اصل استوار بود.

 

 

اگر ایرادات گفته شود،نقاط ضعف بیان شود می توان به جامعه مطلوب رسید
بزرگ‌ترین نعمت هر نظامی این است که مردمش، مسوولان‌شان را زیر نظر داشته باشند
حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی به امر به معروف و نهی از منکر اشاره و تصریح کرد: در قرآن بعد از عدم تفرق و وحدت مسئله امر به معروف و نهی از منکر عنوان شده که همان نقد کردن در دوره کنونی است. نقد یک وظیفه است و بنیان وحدت را کامل می‌کند.هر کس ادعا می‌کند نقد باعث تضعیف می‌شود دچار توهم است. اگر ایرادات گفته شود، نقاط ضعف بیان شود آن‌گاه می‌توان به جامعه مطلوب رسید. انتظار امام و رهبری نیز همین است که مردم چشم تیزبین انقلاب‌شان باشند و هرجا احساس کردند مسوولی به بیراهه می‌رود تذکر دهند. بزرگ‌ترین نعمت هر نظامی این است که مردمش مسوولانشان را زیر نظر داشته باشند و رفتارهای آنان را نقد کنند، البته نقد دلسوزانه و به قصد اصلاح و نه تخریب.
یادگار امام در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد مردم مثل گذشته انقلاب‌شان را در مسیر دشوار کنونی همراهی کنند.
انتهای پیام