زرند – شهرستان آشنای ناشناس

زرند با آنکه فاصله زیادی تا مرکز استان ندارد ولی در جغرافیای استانی،منطقه ای محروم محسوب می گردد و با آنکه آثار تاریخی زیادی اعم از بازارها،خانه ها،امام زاده ها و … را در دل خود دارد اما در غربت تنهایی خویش می سوزد و دم بر نمی آورد و کمتر گردشگری است که خاک پایش طوطیای چشم مردمان این سرزمین گردد.

ToTiزرند شهریست غریب که در کشمکش های بیهوده زمانه همانند طفلی یتیم مهجور و تنها رها گشته است،این طفل غریب نیازمند دستان پدری مهربان است تا که اشک غم از چهره آن بزداید و او را مرحمی باشد بر زخم های کهنه تاریخ که برمردمان این کهنه سرزمین گذشته است.

صدای زرند: زرند با آنکه فاصله زیادی تا مرکز استان ندارد ولی در جغرافیای استانی، منطقه ای محروم محسوب می گردد و با آنکه آثار تاریخی زیادی اعم از بازارها،خانه ها،امام زاده ها و … را در دل خود دارد اما در غربت تنهایی خویش می سوزد و دم بر نمی آورد و کمتر گردشگری است که خاک پایش طوطیای چشم مردمان این سرزمین گردد.

زرند با وجود داشتن ظرفیت های انبوه گردشگری متأسفانه کمترین سهم را در جذب گردشگران به خود اختصاص داده است. شاید یکی از بزرگترین ظرفیت های تفریحی و گردشگری در این خطه ازسرزمین عزیزمان،به دور از چشمان مسئولین فرهنگی، رو به فراموشی و فناست.

آری، سخن از بی مهری است که به میراث دوران ما قبل از تاریخ این خطه روا داشته شده است. محدوده جغرافیای شهر زرند از معدود مناطق کشور محسوب می گردد که تاکنون آثار باستانی و فسیل های متعدد دایناسورها و چندین موردجای پای جانوران ماقبل تاریخ را بر دامن خود به یادگار گذاشته است.اما شاید به واسطه غفلتی بس بزرگ و دیرین بقایای این آثار به بدترین شکل ممکن در انباری های منازل روستایی در حال نابودی هستند و یا اینکه برخی از این آثار از خاک این خطه خارج و به شهرهای دیگر انتقال داده شده اند.

زرند به واسطه جغرافیای خاص و همچنین مردم خونگرمش،ظرفیتی عظیم دارد تا دارای یک موزه باستان شناسی ما قبل تاریخ، جهت حفظ و نگهداری آثار مکشوفه در دل خود باشد که موجبات حضور گردشگران داخلی و خارجی را بردامن پر مهرش فراهم آورد و این فرصت به مردمان پاک طینت و مهمان نواز این سرزمین داده شود تا که محبت خویش را بر سیل گردشگران روانه سازند. وجود این موزه می تواند ثمرات زیادی در پی داشته باشد و بی شک حضور افراد غیر بومی در این منطقه رونق زیادی به کسب و کار می بخشد.

امید که مسئولان فرهنگی این خطه بر خود وظیفه بدانند که پاسدار تاریخ با ارزش این سرزمین کهن باشند و اقدامی در راستای این مهم توسط این عزیزان حاصل گردد.

انتهای پیام/

منبع: بوتیا نیوز