برتری سوهان زرندی از سوهان قمی!

سوهان زرند ، نخستین تحفه ای این شهرستانست که به دست توانمند بانوان پخت می شود و در مقایسه با سوهان قمی بسیار تردتر و ظریفتر است.

رونق سوهان پزی در زرند

به گزارش صدای زرند به نقل از باشگاه خبرنگاران،سوهان یکی از سوغاتهای مشهور شهرستان زرند است که طرفداران زیادی در سراسر ایران دارد.

با نزدیک شدن به ایام نوروز ، پخت این شیرینی خوشمزه ، این روزها در شهرستان زرند رونق خوبی دارد.

ماده اصلی این نوع سوهان ، آرد سِن (همان آرد جوانه گندم)است که به صورت لایه های بسیار نازک عرضه می شود.

ازمواد دیگر این سوهان می توان به شکر، هل، آرد سفید و زعفران اشاره کرد .

سوهان زرندی از سوهان قمی بهتر است.

یک کارشناس مواد غذایی با اشاره به اینکه سوهان زرندی یکی از محصولات سنتی استان به شمارمی رود ، یادآور می شود: این سوهان سرشار از ویتامین های گروه B است که از جوانه گندم تهیه می شود.

دکتر محمد حسیبی ، جلوگیری از پیری زودرس، ازکارافتادگی پیش ازموعد اندامهای بدن، مؤثر بودن در رشد کودک و کاهش سوء تغذیه به علت داشتن پروتئین کامل را ازخواص سوهان زرندی برشمرد.

وی با بیان اینکه این سوهان نسبت به سوهان قمی ازمزیت خاصی برخورداراست ،گفت: در سوهان زرندی از روغن به هیچ عنوان استفاده نمی شود و این باعث ماندگاری بیشتر سوهان است.

با عرضه ی “سوهان زرند”به سراسر کشور ، نام “زرند”همه جا بر سرزبانها افتاد.

پخت سوهان از گذشته های دور در شهرستان زرند رونق داشته است ، بعد از گذشت یک قرن از پخت این نوع شیرینی در زرند ، سرانجام درسال ۱۳۷۶شمسی ، فردی به نام آقای ابوترابی ، با ایجاد کارگاهی در زرند اقدام به پخت این سوهان کرد و با عرضه این سوغات به سایر استانهای کشور ، نام زرند را ، همه جا بر سر زبانها انداخت.

هنر سوهان پزی گسترش یافت.

کم کم کارگاههای دیگری برای پخت سوهان زرندی راه اندازی شدند ، کارخانه سوهان پزی فدک، یکی دیگر از کارگاههای سوهان پزی در شهرستان زرند است که توانسته مکانی برای اشتغال زنان بی سرپرست و بدسرپرست ایجاد کند.

مدیر عامل مؤسسه خیریه باقیات والصالحات باب الحوائج شهرستان زرند در گفتگو گفت: کارخانه ی سوهان پزی فدک ، وابسته به مؤسسه خیریه باقیات والصالحات باب الحوائجِ زرند است که از سال ۱۳۸۶با هدف حمایت وکمک به بانوان بی سرپرست و بدسرپرست و ایجاد اشتغال برای آنان راه اندازی شده است.

فاطمه فلاحی افزود: با راه اندازی این کارخانه زمینه اشتغال برای ۲۶ نفر به صورت مستقیم وغیرمستقیم فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این کارخانه، سوهان زرند در انواع ورقه ای، کُنجدی، ورقه ای پسته ای و هلی، لقمه ی نارگیلی ،کنجدی و سوهان عسلی ، انواع شیرینی خانگی، قطاب وکماج سهن تهیه می شود.

فلاحی با بیان اینکه ۴۱هزارو ۸۰۰ کیلو سوهان به صورت سالانه دراین کارخانه تولید می شود ، تصریح کرد: این شیرینی در خراسان رضوی ، تهران، یزد، اصفهان، قم و کرمان توزیع می شود.

ماهانه یک تن سوهان در شهرستان زرند تولید می شود.

رییس اتحادیه قنادان شهرستان زرند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان گفت: هم اکنون ۶ واحد صنفی سوهان پزی با دارا بودن کد بهداشتی در این شهرستان فعالیت دارند.

محمدگلستانی افزود: ۱۰واحد نیز به صورت کارگاههای کوچک و۳۰ واحد به صورت سنتی در خانه ها سوهان را پخت می کنند.

گلستانی با اعلام اینکه درحال حاضر۱۵۰نفر به طورمستقیم در زمینه پخت سوهان زرندی مشغول به فعالیت هستند ، خاطرنشان کرد: ماهانه یک تن سوهان در این شهرستان تولید و در استانهای فارس ، تهران ، اصفهان و خراسان رضوی توزیع می شود.

گزارش از: مریم عدالتخواه