کتاب گوهر کویر در معرفی فرهنگ و آداب رسوم مردم روستای بابگهر منتشر شد

کتاب گوهر کویر در معرفی فرهنگ و آداب رسوم مردم روستای بابگهر با همت کاظم زمانی منتشر شد.

کتاب گوهر کویر در معرفی فرهنگ و آداب رسوم مردم روستای بابگهر با همت کاظم زمانی منتشر شد.

کتاب گوهر کویر

به گزارش صدای زرند ،کتاب گوهر کویر به بررسی ویژگی‌های لهجه‌ای و اسمِ صوت در گویشِ مردمِ روستایِ بابگهروهمچنین آداب ورسوم وعقاید مردم این روستا می‌پردازد وتا آنجا که نویسنده اطلاع دارد، اولین کار دراین زمینه است.

روستای باب‌ گهر یکی از روستاهای شهرستان زرند است که در۵۰کیلومتری شمال‌شرقی زرند واقع شده است. آب و هوایِ این روستا نیمه‌خشک است با تابستان‌هایی مطبوع و زمستان‌هایی بسیار سرد واستخوان‌سوز. وجودکوه‌هایی مرتفع در این روستا سبب شده‌است که چشمه‌ها وقنات‌هایِ متعددی در این روستا آب کشاورزی وآبِ شُربِ روستا را تامین‌کند. شغل اصلی مردم روستا کشاورزی و دامپروری است و علاوه بر این قالی‌بافی نیز در این روستا رواج دارد .
روستای بابگهر در قدیم دارای مکتب‌خانه بوده و اولین مدرسه (مدرسۀ شهید نوّابِ صفوی) درسال ۱۳۵۹ در این روستا ساخته می‌شود و شاگردان متعددی در این مدرسه تربیت شده‌اند که خوشبختانه بسیاری از این شاگردان امروز در پست‌های مهمِّ کشوری ولشکری منشاء خدمات ارزنده‌ای هستند. متاسفانه این روستا امروز فاقد مدرسه است ولی هم‌اکنون دارای ۲باب مسجد، یک‌باب حسینیه(درحالِ ساخت)، یک‌باب سقّاخانه، مخابرات، مرکز بهداشت، ایستگاه تقویت صدا وسیما و ایستگاه هواشناسی است .

در موردِ پیشینۀ تاریخی این روستا مستندی در دست نیست ولی وجودِ چند فقره سند ازدواج(که قدمتِ بعضی از آنها به بیش از ۱۵۰ سال می‌رسد) وهم‌چنین سنگ‌قبرهای قدیمی و… می‌توان  این روستا را دارای قدمتِ تاریخی دانست.

گویشِ مردمِ این روستا در امتدادِ گویش مردم کرمان است ولی وجود برخی از ویژگی‌های گفتاری در گویشِ مردم روستای بابگهر سبب شده‌است که این گویش، از فارسیِ معیار متفاوت باشد .
روشِ انجام این تحقیق در این کتاب روش میدانی است.

به  دلیل حضورِ در این روستا و این که خود یکی از گویشورانِ این گویش هستم با این روش به جمع‌آوری اطلاعات پرداخته وسرانجام در این کتاب ویژگی‌های گفتاری و اسمِ صوت در این گویش را مورد بررسی قرار داده‌ام .

 

انتهای پیام/