نگاهی کوتاه به وضعیت آب استان

تداوم خشکسالی‌‌ به ویژه در‌ ۱۴ سال متمادی، وضعیت آب این استان را حتی از حد نرمال هم پایین‌تر آورده است به طوری که‌ مشکل کم‌آبی در بخش کشاورزی در بعضی از روستاهها و شهرها استان بسیار محسوس است‌.

water

کرمان‌ استانی کویری است که با دارا بودن بارندگی ‌۱۴۰ میلی‌متر در سال‌، پایین‌ترین سطح بارش کشور را دارا است.

صدای زرند: تداوم خشکسالی‌‌ به ویژه در‌ ۱۴ سال متمادی، وضعیت آب این استان را حتی از حد نرمال هم پایین‌تر آورده است به طوری که‌ مشکل کم‌آبی در بخش کشاورزی در بعضی از روستاهها و شهرها استان بسیار محسوس است‌.

‌وضعیت کم‌آبی کنونی‌، موجب افت شدید منابع آبی استان کرمان در دشت‌ها شده و علاوه بر کمبود منابع آبی و شور شدن آب‌ها،‌ نشست زمین در دشت‌ها را نیز شاهد هستیم.

این در حالی است که برداشت بی‌رویه ۱.۱ ‌میلیارد مترمکعب آب به صورت منفی در استان کرمان انجام می‌شود و چاه‌های غیر‌مجاز برای این کار ‌همچنان فعال هستند.

همزمان با افزایش برداشت، ارزش چاه‌های آب به علت پسته‌خیز بودن این استان بالا رفته و همین عامل، برداشت بی‌رویه را تشدید کرده است.

به عنوان مثال در دشت سیرجان پیشروی آب شور ۱۴ کیلومتر بوده که نگران‌ کننده است.

برای تامین آب در شهرستان زرند باید ازعمق بیش از ۴۰۰ متر آب پمپاژ شود.

همچنین فقر خاک و کمبود منابع آب، سبب کاهش بهره وری در تولید پسته شده است.

در رفسنجان نیز منابع آبی این شهرستان‌ را رو به کاهش دانست و۱۲۰۰ حلقه چاه‌، تامین آب کشاورزی این شهرستان را بر عهده دارند. که سطح ایستایی آب به دلیل خشکسالی‌های پیاپی در حال پایین رفتن‌ و کیفیت آب نیز روز به روز در حال کاهش است.