مرگ تدریجی اصلاحات در زرند / منتخب دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شهرستان زرند اصولگرا خواهد بود

بی شک با وجود شرایط ایجاد شده در بین اصلاح ­طلبان شهرستان زرند، پیش ­بینی می­ شود که برنده اصلی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این شهرستان فردی از بین طیف اصولگرایان خواهد بود و باید در مورد حضور دوباره یک اصلاح ­طلب در این کرسی شک بسیار کرد و از این به بعد و با این روند، شاهد مرگ تدریجی اصلاحات در شهرستان زرند خواهیم بود.

5525

 همواره در کشور ایران، انتخابات محمل و محل گذار و تغییرات در عرصه ی سیاسی کشور است.

صدای زرند – جواد زمانی بابگهری: شاید این موضوع برای افراد عادی و عامه مردم که با اخبار سیاسی و روابط بین بزرگان سیاسی شهرستان خود سر و کار جدی و مستقیم ندارند کمی غیر قابل باور باشد، اما باید بدانید وقتی که شما در روز رای ­گیری برای انتخاب یک فرد خاص با گفتم نام خدا پای خود را از درب خانه بیرون می­ گذارید تا با انتخابی شایسه، آینده شهرستان و کشور خود را بسازید بیش از یک سال قبل این انتخاب شما توسط افرادی از پیش جهت ­دار می­ شود و رای شما در حقیقت زمزمه ­هایی است که از سال­ ها قبل در گوش شما خوانده شده است و اکنون تنها کسی که نمی ­داند شما چه بر روی آن برگه رای خواهی نوشتن همان قلمی است که در این عمل شما را یاری خواهد کرد.

آری. این حرف شوخی نیست و شما نیز آن را شوخی نپندارید. باورش شاید کمی سخت باشد. اما باور کنید که گروه ­های سیاسی مختلف از سال ­ها قبل برای روز شماری انتخابات مجلس، تقویمی بیش از ۳۶۵ روز دارند. برای رسیدن به قدرت که مهمترین بخش یک فعالیت سیاسی است کارهای زیادی انجام می­ دهند و دست و پاهای فراوانی برای کسب یک کرسی می­ زنند. این موضوع به طور واضع و با کمی صحبت با افرادی که با سیاست یک شهرستان نزدیکی بیشتری دارند قابل وصف و درک است.

سال­ های زیادی بود که نهاد اجرایی شهرستان زرند، یعنی فرمانداری، در اختیار افرادی بود که در جناح ­بازی ­های سیاسی آنان را اصولگرا می ­نامند. در حال حاضر هیچ گونه قصدی برای پرداختن به خوب و مثبت بودن یا بد و منفی بودن پرونده اجرایی اصولگرایان در شهرستان زرند را ندارم. اما خوب و بد بودن شرایط را از سال­ ها قبل گروهی دیگر برای ما تشخیص داده و ما نیز فردی را که فکر می ­کردیم بهبود شرایط تنها با وجود وی ممکن است با رای بالا از صندوق­ های رای به سمت بهارستان فرستاده­ ایم.

اما حالا، در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، حال و هوا شهرستان زرند و شاید بسیاری از شهرستان ­های کشور با سایر انتخابات این نهاد مهم و تأثیرگذار تفاوت­ های فراوانی دارد. بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و پیروزی گفتمان اعتدال و تشکیل دولت یازدهم، اصلاح ­طلبان شهرستان زرند خود را پیروزتر از اصولگرایان می­ دانستند و این موضوع در ابتدا موج بسیار امیدوارکننده ­ای برای این طیف سیاسی ایجاد کرد و کم کم بسیاری از پست ­های اجرایی شهرستان با حضور اصلاح ­طلبان و البته برخی معتدلین شهرستان پر شد و به گفته بسیاری از افرادِ وابسته به همین گروه سیاسی اصولگرایان دیگر  جایی در شهرستان زرند ندارند و شاید هم هیچ وقت نداشته باشند.

وجود گروه­ های سیاسی در یک جامعه، خود موجب نشاط سیاسی و حضور هر چه بیشتر مردم در انتخابات و نیز به وجود آمدن برخی اختلاف نظرها برای اجرایی کردن طرح­ هایی می­ شود که اگر سیاسیون محترم بتوانند با این اختلاف نظرها، منطقی برخورد کنند این اختلاف نظرها در بسیاری موارد می­ تواند مشکل گشا درد مردم باشد. اما روزگاریست که این اختلاف نظرهای بین اصلاح­ طلبان و اصولگرایان به جای حل مشکلات مردم بر مشکلات آنان افزوده است، که شهرستان زرند نیز از این موضوع بی نصیب نبوده است.

اکنون که شاید بیش از ۱۸ ماه به دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مانده است بسیاری از سیاسیون زرند، چه در گروه اصولگرا و چه در گروه اصلاح طلب، در شهرستان زرند فعالیت ­های انتخاباتی خود را شروع کرده ­اند. فعالیتی برای تصدی یک کرسی در بهارستان.

در این بین، اصولگرایان، به دلیل اینکه اکنون حضور کمرنگ تری در بخش ­های مختلف شهرستان زرند دارند با آرامی و منطقی خاص، کارهای تبلیغاتی و برنامه ­ریزی­ های خود را در این زمینه انجام می ­دهند و امید دارند با این برنامه ­ریزی­ ها در اسفندماه سال ۱۳۹۴ منتخب آنان از صندوق ­های رای خارج شود تا بتوانند کرسی مجلس را که اکنون چهار دوره است اصلاح­ طلبان این کرسی را از آن خود کرده بودند، از آن خود کنند.

اما آن سمت ماجرا، یعنی در بخش اصلاح­ طلبان شهرستان، گویی ماجرا جور دیگری پیش می­رود. بعد از انتخابات ۲۴ خرداد ماه و انتخاب قاطع جناب آقای دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران، با توجه به اینکه ایشان خود را به هیچ گروه سیاسی منتصب نکرده بود، هنوز هم حرف و حدیث ­های زیادی در مورد طرفداران قاطع و واقعی ایشان در شهرستان زرند وجود دارد که پرداختن به این موضوع از حوصله این نوشته خارج است. اما این دوگانگی در بین سیاسیون  اصلاح طلب شهرستان زرند در بودن یا نبودن به معنای واقعی با رئیس جمهور منتخب و نیز خالی ماندن کیسه برخی افراد اصلاح ­طلب در تقسیم پست ­ها در شهرستان، چند دسته­ گی سوال برانگیزی در بین این گروه در شهرستان زرند به وجود آورده است. چنددسته ­گی که مطمئناً عاقبت خوشی برای این گروه به همراه نخواهد داشت.

برخی از اصلاح ­طلبان می ­گویند بسیاری از همین افرادی که اکنون خود را اصلاح ­طلب معرفی کرده­ اند تا قبل از نتایج انتخابات ۲۴ خرداد ماه، خود را یک اصولگرای سرسخت می­ دانستند و به محض پیروزی حسن روحانی در انتخابات، رنگی دیگر به چهره زدند و اصلاح­ طلب شده ­اند. برخی نیز می­ گویند هستند افرادی که تا شب قبل از انتخابات حاضر نشدند حضور جدی در ستاد دکتر روحانی داشته باشند اما اکنون خود را مرید ایشان می ­دانند. این دو رویی و نیز خالی ماندن کیسه برخی از افراد از تقسیم پست ­ها در شهرستان، موجب شده است که چندین گروه­ در بین این طیف سیاسی حاصل شود و هر گروه به طور جداگانه برای حضور در دهمین دوره انتخابات مجلس و رسیدن به قدرت، فکری برای کرسی بهارستان در سر داشته باشد. در حال حاضر می ­توان گفت بیش از ۳ کاندیدای احتمالی در این طیف سیاسی وجود دارد.

بی شک با وجود شرایط ایجاد شده در بین اصلاح ­طلبان شهرستان زرند، پیش ­بینی می­ شود که برنده اصلی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این شهرستان فردی از بین طیف اصولگرایان خواهد بود و باید در مورد حضور دوباره یک اصلاح ­طلب در این کرسی بسیار شک کرد و از این به بعد و با این روند، شاهد مرگ تدریجی اصلاحات در شهرستان زرند خواهیم بود.

مطمئناً هر فرد یا هر گروهی پیروز دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باشد فرقی برای ما ندارد اما امیدواریم فردی که انتخاب می شود اول و تنها دلیل بودن خود در این پست را رفع مشکلات مردم قرار دهد تا بتواند ضمن پیگیری مسائل و مشکلات مردم، امیدوار به بهبود شرایط موجود در بین قشرهای مختلف جامعه باشیم.