محصول سیاسی ذرت های کک سازی

آیا کارخانه کک سازی برای کشاورزی زرند مخرب است؟

برخلاف نظر گذشتگان که حقیقت همیشه تلخ است؛ حقیقت همیشه هم تلخ نیست،

صدای زرند – حسن ضیاءالدینی: البته برای نظریه پردازانی که ادعاهای من در آوردی آنها چند صباحی نقل محافل شهروند بی خبر از همه جا می شود، که گفته ی این حقیقت گویان بدلی را صادقانه قبول می کنند؛ همیشه جام تلخیست که نقل های کاسبکارانه آنها در فهوای خود، اهداف پیدا و پنهانی را دنبال می کنند، می باشد.

دراین میان بیان حقیقت؛ حقیقتی که بر پایه منطق و استدلال عقل پسندانه استوار باشد، می تواند گره کور خیلی از نگرانی ها را که بر افکار عمومی سنجاق شده را باز، و موجب تصلای خاطر شهروندان دیار تاریخی زراوند شود.

یکی از شایعاتی که در شهرستان زرند موجب نگرانی کشاورزان و مزرعه داران شهرستان زرند شده، بحث اثر گذاری آلودگی کارخانجات کک سازی بر محصولات آنها بخصوص طلای سبز شهرستان است؛ تا جایی که در همایشی که در زمینه آلودگی و اثرات آن در سالن اداره ارشاد زرند برگزار گردید، یکی از کشاورزان با آوردن محصول کشاورزی که کاملاً پلشته – به قول کشاورزان داغو زده – شده را پرچمی برای اعتراض به مسئولان و مدعوین این همایش کرد. واقعیت این است که امثال این کشاورز زحمت کش و گرامی و دیگر دهقانان زرند متاسفانه دچار یک ذهنیت نادرست از آلودگی شده اند که اثرات همان شایعات اگر نگوییم کاسبکارانه لااقل حرف های از سر جهل بیان می شود، می باشد.

اگر بخواهیم منطقی و مستدلانه این نظریه یا همان شایعه اثرات مخرب آلودگی بر کشاورزی بخصوص باغداری را رد کنیم، تنها می توانیم مثال هایی آوریم که هم جنس خود این حرف های اثبات نشده باشد! برای همین با نقش کردن عکس هایی که از فضای سبز کارخانه کک شماره یک، که خود منطقی ترین و محکمترین استدلال می تواند باشد برای بزک کردن ذهن هایی که شایعات بی بنیان و اساس آنها را مضطرب و نگران نموده است.

در این عکس ها بوته های ذرت نشان داده شده که محصولی با طول عمر ۲ماه است؛ که اگر چند روزی به آن آب نرسد نابود می شوند و در چند قدمی کوره (باتری) جا خوش کرده اند. پس خیلی ضعیف تر از هر درختی می تواند باشد. حالا مقایسه کنید با درخت پسته که هر ۴۰ روز آبیاری می شود و درختی کویری است.

در تصاویر دیگر عکس درختان سنجد مشاهده می شود که پر از  محصول مختص خودشان است، تا استدلال نشود که ذرت درخت نیست؛ پس این مقایسه ی مع الفارغ است. این درختان سنجد در ۳۰۰متری کوره قرار دارند. حال مقایسه کنید با درختانی که در چند کیلومتری این کارخانجات قرار دارند. عکس های دیگری از نقاطق مختلف فضای سبز کارخانجات کک سازی و پالایش قطران زرند، برای رفع این ذهنیت ناصحیح در معرض دید حقیقت جویان، گرفته شده است.

…اما واقعیت این است که به علت خشکسالی پیاپی و عدم ریزش نزولات آسمانی، سفره های آب زیرزمینی پتانسیل لازم را برای خنثی کردن اثرات “بور” و شوری آب ندارند و این آبی که از چاه ها ی عمیق چند صد متری به بالا پمپاژ می شود به علت همین حجم کم ذخیره آب، شوری آن از حد استاندارد خارج می باشد و به قول کشاورزان حالت اسیدی به خود می گیرد. خشکی و ندادن محصول پسته و دیگر مرکبات، نتیجه ای حداقل این فعل و انفعالات است. نه حدس و گمانهایی که از هیچ استدلال علمی برخوردار نیستند.

Ghatran006 Ghatran002 Ghatran005

Ghatran02 Ghatran01

Ghatran004 Ghatran003 Ghatran010 Ghatran009 Ghatran007

Ghatran03 Ghatran008 Ghatran011