نامه سرگشاده به دکتر حسین امیری نماینده مردم شهرستان های زرند و کوهبنان

به گزارش صدای زرند به نقل از کوهبنان امید ، آقای مهدی زینلی نامه ای سرگشاده به دکتر حسین امیری نماینده مردم شهرستان های زرند و کوهبنان فرستادند که به شرح زیر می باشد:

به گزارش صدای زرند به نقل از کوهبنان امید، آقای مهدی زینلی نامه ای سرگشاده به دکتر حسین امیری نماینده مردم شهرستان های زرند و کوهبنان فرستادند که به شرح زیر می باشد:

Dr Amiri

باسلام و عرض ادب و احترام خدمت نماینده محترم مردم شهرستان های زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی

جناب آقای دکترامیری همانطور که می دانید  کوهبنان یکی از شهر های توسعه نیافته استان و حتی کشور می باشد که بیکاری یکی از ویژگی های مهم آن می باشد که  گواه آن را می توانیم از مهاجرت قشر جوان و جویای کار  این شهرستان به شهر های دیگر مشاهده نماییم.

شهر های کرج، یزد، بافق، کرمان و اخیراٌ زرند در زمره مهمترین شهر هایی هستند که پذیرای قشر جویای کار در کوهبنان می باشند.

به طور متوسط در چند دهه اخیر شاهد  مهاجرت بسیاری از افراد جویای کار کوهبنانی به شهر های مذکور بوده ایم که این به نوبه خود  بزرگترین ضربه را از لحاظ اقتصادی به  این منطقه وارد کرده است.

به نحوی که  مهمترین دغدغه فکری والدین دیروز و والدین  امروز، تضمین نبودن آینده شغلی فرزندانشان در کوهبنان  بوده و هست و اکنون این نکته را با صراحت کامل میگویم اشخاصی که در آستانه بازنشستگی یا مشغول به خدمت در هر کدام از ارگان های کوهبنان هستند به دلیل کمبود امکانات بهداشتی درمانی و عدم  تضمین آینده شغلی و تحصیلی فرزندانشان مهاجرت از کوهبنان را پس از بازنشستگی  یا در حین خدمت به یزد و کرمان  ترجیح داده و زندگی شهرنشینی جدیدی را  آغاز می کنند و  امروزه می توان کوهبنان را مهد تامین نیرو به مراکز صنعتی اعلام نمود.

این در حالیست که بنا به  آمار و شواهد معلوم توسط یکی از کامیون داران در طی ۱۵ روز به طور تقریبی ۱۵ خانوار از کوهبنان به سمت یزد عزیمت نموده اند و از این تعداد ۷ خانوار زوج های جوان هستند و مابقی افراد بازنشسته یا انتقالی بوده اند،که  بنا به دلایل ذکر شده امر مهاجرت را در پیش گرفته اند این آمار بسیار  تکان دهنده و تاسف انگیز می باشد با توجه به تداوم مهاجرت و  خالی شدن شهر از سکنه، سعی و کوشش مسئولین، در جلوگیری از این امر را می طلبد.

اما جناب دکتر امیری با توجه به اینکه جنابعالی به بحث جاده ارتباطی کوهبنان جهت حل تمامی این مشکلات بسنده می کنید نکته قابل توجه این است که از  احداث جاده  کوهبنان -زرند از زمان مطرح شدن تاکنون فقط  به کنده شدن زمین فوق توسط کلنگ بسنده شده است.

که بعد از گذشت چند سال از این امر خطیر جای آن بر اثر مرور زمان پر شده است! گرچه بعد از این کلنگ زنی جاده های بسیاری در منطقه زرند  به بهر برداری رسید.

مطالب فوق را به صورت صریح و بی پرده  میگویم چون جنابعالی مثل بعضی از آقایان نیستید  که با نداشتن جنبه انتقادپذیری رنجیده خاطر شوید. اکنون بعد از گذشت چندین سال از شنیدن خبر کوتاه شدن مسیر زرند – کوهبنان هنوز دراعتبارات این جاده مانده اید.

بحث احداث کارخانه سیمان کوهبنان در حد حرف مانده است. بحث طرح احداث رصدخانه ملی کوهبنان به کجا رسید؟

جناب دکتر جنابعالی اگر نماینده مردم زرند هستید نماینده مردم کوهبنان هم هستید پس کو تحقق یافتن  آن همه  شعارهای انتخاباتی که در انتخابات  مجلس  برای کوهبنان می دادید!؟ آیا واقعا این اهداف از زبان جنابعالی جاری شده بود یا حرف های بود از جانب طرفدارانتان برای جلب مردم؟ آیا در جلساتی که در کوهبنان با حضور شما  تشکیل می شود مشکلات اساسی این منطقه  مطرح نمی گردد؟

جناب دکتر با این وضعیت تا چند سال آینده با توجه به وضعیت کنونی استخدام در معادن ذغالسنگ و بازنشستگی کارمندان شرکت و برگشت افراد غیر بومی بازنشسته به شهرهای خود و مهاجرت افراد بومی منطقه به دلیل نبود امکانات به شهر های مجاور جمعیت  کوهبنان  به پایین ترین حد خود یعنی زیر ده هزار نفر خواهد رسید  که این خود بسیار تاسف انگیز است پس جناب دکتر  هم اکنون گرچه دیر شده است ولی باید به فکر چاره برای مشکلات کوهبنان  بود.

شاید به نظر جنابعالی احداث کارخانجات صنعتی در زرند گام موثری جهت  اشتغال در مناطق زرند و کوهبنان باشد. گرچه زمینه اشتغال چند هزار نفری در زرند با وجود این کارخانجات فراهم شده است ولی آقای امیری گرچه شفای آلام ناشی از بیکاری جوانان منطقه کوهبنان را وجود کارخانجات مذکور در صورت جذب از سوی واحد مربوطه می دانید ولی همچنان جمعیت کوهبنان از این شهر مانند رشته های پنبه پراکنده می شود.

آفای امیری آیا مطلع هستید که در شهرستان یزد منطقه ای است که تعداد کثیری از اهالی  کوهبنان در آن منطقه سکنی گزیده اند! آیا می دانید که جمعیت بالایی از کوهبنان به شهرستانهای کرمان و یزد و کرج مهاجرت نموده اند؟ آیا مطلع هستید که جمعیتی  که در کوهبنان مانده اند همگی شاغلین فعلی شرکت ذغالسنگ هستند؟ آیا میدانید که در حال حاضر اقتصاد کوهبنان با وجود معادن ذغالسنگ و شاغلین آن شرکت پا برجاست؟ پس وای به روزی که معادن مذکور  رو به تعطیلی روند یا حتی روزی هیچ نیرویی در این معادن  با توجه به شرایط فعلی شرکت به استخدام در نیاید.

بله می دانم  که می دانید. جناب دکتر پس بیایید کاری بکنید برای این دیار از کشورمان تا بلای بیکاری که بر سر نسل دهه شصت و هفتاد در این شهر آمده است بر سر فرزندان کنونی گرچه آمار پایینی دارند نیاید.

پس جناب دکتر همت والای شما و مسئولان محلی  و مردم را می طلبد  که شهر کوهبنان از این وضعیت اسفبار بیرون بیاید منطقه کوهبنان واقعاً نیاز به توجه دارد. اگر از توجهاتی که به شهر زرند شده است چند صدم درصد به کوهبنان می شد بدانید که کوهبنان  در شرایط  مطلوب تری قرار می گرفت.

کوهبنان همچون درختی است که در اثر بی توجهی رو به خشکی است و اکنون ما این اثر را در کوهبنان مشاهده می کنیم کوهبنان نیاز به  توجه دارد پس بیایید جلوی این خشکیدگی را بگیریم.

دکتر فریب ساخت و سازهای مسکن در کوهبنان  را نخورید و نگویید که آمار ساخت و ساز بالاست و همه دارای شغل مناسب می باشند. 

اگر آماری از واحد های فوق بگیریم می بینیم که مالکان این منازل همگی برای یافتن کار به شهر های یزد و کرمان مهاجرت نموده اند در واقع منازل فوق سرپناهی است برای مالکان زیر ربط که هنگام دیدار از پدر و مادر شان به کوهبنان می آیند.

بحث شهرستان شدن کوهبنان گرچه پاره ای  از مشکلات اهالی کوهبنان را در زمینه مراجعه به ادارات زرند و راه اندازی واحد های دانشگاهی، ادارات مستقل حل نمود، اما کوهبنان فقط نام شهرستان را به دوش می کشد. مرکز شهرستانی که به خاطر مداوای  سرماخوردگی جزئی و درد دندان اهالی آن  قرار باشد تا فاصله ۱۰۰کیلومتری زرند را بپیمایند و جای بسی تاسف است که در برخی از ایام سال فاقد هر گونه پزشک  و دندانپزشک در کوهبنان (بدون در نظر گرفتن پزشکان طرح در مرکز اورژانس) باشیم.

جناب دکتر شما بارها در سخنرانی های خود برای بهبود وضعیت های فوق در کوهبنان مسئله قلت جمعیت و نبود جاده ارتباطی مناسب را مطرح نموده اید پس تا چه  زمانی باید مردم کوهبنان به انتظار روزی بنشینند که جاده ای احداث گردد و جمعیت کوهبنان به شهر بازگشته و تمامی امکانات رفاهی و بهداشتی برای اهالی این منطقه فراهم شده باشد.

نکته آخر اینکه  آقای دکتر امیری آیا تنها جاده، خط آهن، یا نزدیک بودن به معادن غنی به اقتصاد کوهبنان می تواند کمک کند؟ پس اگر قرار بر این باشد طرح کارخانه کک سازی یا کارخانه نورد راور با توجه به دور بودن از معادن ذغالسنگ و نبود خط آهن سراسری به چه علت می باشد. این یک نوع بی  عدالتی در این زمینه می باشد پس چه بهتر می بود که جلوی این بی عدالتی ها  گرفته می شد و حق هر شهرستانی با توجه به استعدادهایش به نوبه خود ادا می شد.

با سپاس و آرزوی توفیق روز افزون

مهدی زینلی

انتهای پیام/