نگاهی به آداب و رسوم مردم زرند در ماه محرم

در ایام ماه محرم شهرستان زرند یکپارچه حال و هوای عاشورایی به خود می‌گیرد و شور و حال مراسم عزاداری همه‌ساله باشکوه‌تر از قبل برگزار می‌شود و مردم عزادار زرند آداب و رسوم ویژه‌ای در این ایام حزن‌انگیز دارند.

در ایام ماه محرم شهرستان زرند یکپارچه حال و هوای عاشورایی به خود می‌گیرد و شور و حال مراسم عزاداری همه‌ساله باشکوه‌تر از قبل برگزار می‌شود و مردم عزادار زرند آداب و رسوم ویژه‌ای در این ایام حزن‌انگیز دارند.

 

Tazye-Zarand_01

 

به گزارش صدای زرند به نقل از فارس ، در ایام ماه محرم شهرستان زرند از توابع استان کرمان یکپارچه حال و هوای عاشورایی به خود می‌گیرد و شور و حال مراسم عزاداری همه‌ساله باشکوه‌تر از قبل برگزار می‌شود و مردم عزادار زرند آداب و رسوم ویژه‌ای در این ایام حزن‌انگیز دارند.

 

 

برپایی خیمه‌های عزاداری در مناطق مختلف

شیفتگان و ارادتمندان سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) به‌ویژه جوانان و نوجوانان در زرند با برپا کردن خیمه‌های عزاداری و نصب پلاکارد سردرب ادارات، مغازه‌ها و اماکن مذهبی شهرستان زرند به استقبال ماه محرم می‌روند و ح‍‍ال و ه‍وای ع‍‍اش‍ورای‍‍ی را ب‍ه ت‍ص‍وی‍ر می‌کشند.

شهرستان زرند در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی غرق در ماتم و عزای سیدالشهدا (ع) می‌شود و بیرق‌های سیاه برای برگزاری عزاداری و سوگواری امام حسین (ع) و ۷۲ تن از یاران با وفایش در جای‌جای این شهرستان برافراشته می‌شود.

مردم عزادار این شهرستان با برگزاری آیین‌های مختلف عزاداری و سخنرانی در اماکن مذهبی از جمله حسینیه عاشقان ثارالله، سقاخانه ابوالفضل (ع)، تکیه حجت، مسجد قائم (عج) و قدمگاه علی بن ابی‌طالب (ع)، مسجد امام رضا (ع)، حسینیه قلعه، امامزاده‌های عبدالله مطهرآباد، حمزه زرندوئیه و بهاالدین خالق‌آباد ارادت خالصانه خود را نسبت به امام حسین (ع) و ۷۲ تن از یاران با وفایش به نمایش می‌گذارند.

در مکان‌های مذهبی و گوشه و کنار مناطق متعدد اشخاص مختلف اقدام به برپایی مجالس روضه‌خوانی و زیارت عاشورا می‌کنند و در مبادی ورودی هر محله یا جلوی مغازه‌ها توسط جوانان چای صلواتی، ظرف‌های شربت و آب توسط ارادتمندان به اباعبدالله‌الحسین (ع) قرار داده می‌شود تا به یاد لب‌های تشنه یگانه مظلوم عالم از عابران پذیرایی شود.

 

 

آیین علم‌بندان در محله سادات زرند

تهیه حلیم و شله‌زرد، تهیه چای و شیرکاکائو و همچنین پخت عاشوری و نان محلی صلواتی توسط خواهران بسیجی در دهه اول ماه محرم انجام می‌شود.

همزمان با پنجمین روز از ماه محرم مراسم علم‌بندان در بسیاری از نقاط مختلف شهرستان زرند از جمله حتکن برگزار می‌شود که مراسم علم‌بندان محله سادات‌نشین ریحان از قدمت بسیار بالایی برخوردار است.

سادات علم‌هایی که از چوب و پارچه ساخته شده است را به همراه کاروان عزاداری از محله ریحان به اماکن مذهبی شهر زرند می‌برند و در مسیر ذبح گوسفند، شتر و گاو انجام می‌شود.

در شهرستان زرند مرسوم است که از اول تا دهم ماه محرم غذاهایی مانند بلغور، شله‌زرد و حلیم به نام عاشوری به‌ یاد درگذشتگان هر خانواده یا طایفه پخته می‌شود.

برخی از خیران نیز با قربانی کردن گاو و گوسفند و تهیه غذای نذری، هیئت‌های عزاداری را به صرف آبگوشت نذری برای وعده شام یا نهار دعوت می‌کنند.

به‌ طور معمول این آبگوشت‌ها بوی بسیار مطبوعی دارد و با نان محلی توزیع می‌شود.

عزاداران حسینی در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی در خیابان‌های شهر ارادت خود را به اباعبدالله‌الحسین (ع) نشان می‌دهند و با ذکر مصیبت و نوحه‌‌سرایی عزاداری خود را به اوج می‌رسانند.

ظهر روز عاشورا نیز م‍ردم عزادار زرند پ‍س از عزاداری و ق‍رائ‍ت زی‍‍ارت ع‍‍اش‍ورا، ن‍م‍‍از ظ‍ه‍ر ع‍‍اش‍ورا را باشکوه اق‍‍ام‍ه م‍‍ی‌ک‍ن‍ن‍د.

عصر عاشورا نیز هر سال مراسم عزاداری باشکوهی با حضور انبوه عزاداران در امامزاده عبدالله مطهرآباد زرند برگزار می‌شود.

در برخی از روستاها و بخش‌های شهرستان زرند از جمله محمدآباد، داهوئیه، احمدآباد و سقاخانه ابوالفضل و شهرک بهشتی در روز عاشورا اقدام به شبیه‌گردانی می‌کنند.

بعدازظهر عاشورا در امامزاده عبدالله مطهرآباد به‌ صورت نمادین کاروان اسرا و اطفال در میان حزن و اندوه از میان مردم عبور می‌کنند و قبل از غروب آفتاب خیمه‌ها را نیز آتش به می‌‌کشند.

بعد از غروب آفتاب و زمانی که تاریکی همه‌جا را فرا می‌گیرد مراسم شام غریبان توسط عده‌ای از مردم با حمل فانوس‌ها و شمع برگزار می‌شود و در پی آن هیئت‌های سینه‌زنی و عزاداری نوحه می‌‌خوانند.

=============

گزارش از علی نجف‌پور

=============

 

 

انتهای پیام/