استقبال مردم از نام قدیم زرند (زراوند)

این رخداد جدید که علاقه اهالی به تاریخ، فرهنگ و اندیشه های پدران و گذشتگان را نشان می دهد، دربین صاحبان موسسات،شرکت ها، فروشگاه ها و حتی ادارات مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.

از رویدادهای ارزشی و قابل تمجید چند سال اخیر زرند که توسط اقشار مختلف این شهر مورد توجه و استقبال قرار گرفته است، انتخاب نام قدیم زرند، یعنی«زراوند» می باشد.

 

 

استقبال مردم زرند از نام قدیم زراوند - صدای زرند

 
صدای زرند – مهدی سهرابی زرندی :  از رویدادهای ارزشی و قابل تمجید چند سال اخیر زرند که توسط اقشار مختلف این شهر مورد توجه و استقبال قرار گرفته است، انتخاب نام قدیم زرند، یعنی«زراوند» می باشد.

 

 

این رخداد جدید که علاقه اهالی به تاریخ، فرهنگ و اندیشه های پدران و گذشتگان را نشان می دهد، دربین صاحبان موسسات،شرکت ها، فروشگاه ها و حتی ادارات مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.

 

 

در این بین شهروندان زرندی، به منظور ارج نهادن به عقاید اجداد خود، نام « زراوند» را در تابلوهای متنوع و رنگارنگ و نصب آنها در سطح شهر اقدام نموده اند بطوری که همه روزه توسعه و فراگیری روز افزون این نام پرمسما را شاهد هستیم.

 

اولین کسی که نام زراوند را مورد توجه قرار داد و این نام را به عنوان «خدمات کامپیوتری زراوند» انتخاب و تابلوی آنرا در خیابان امام(ره) که از خیابان های پرتردد زرند به شمار می آید نصب نمود، مهندس احمد سعیدی فر است. وی که در سال ۱۳۷۱ اقدام به نصب تابلو با نام زراوند نموده، انگیزه انتخاب این نام قدیمی را این گونه می داند:

 
«سال ۷۱ به دنبال انتخاب نامی در موسسه بودم. در بین اسم هایی که در نظر داشتم زیباترین نامی که بر دلم نشست، واژه «زراوند» بود. این نام کهن که به زرند اطلاق می شده است، آنقدر در من اثر گذاشت که موسسه را به نام زراوند نهادم. علاقه وافر به این نام تا بد انجاپیش رفت که پس از انتقال به کرمان و تهیه تابلو جدید و مدرن تری با همان نام زراوند، نسبت به نصب آن در بلوار پارادیس آن شهر اقدام نمودم. البته هدف دیگر من از این انتخاب نام«زراوند» که واژه ای قشنگ، بومی و جذاب است، پیوند دوران جدید با دوران قدیم و احترام به عقاید گذشتگان در زرند است».

 

 
مهندس سید محمدرضا مهدی زاده، از دیگر افراد است که نام زیبای «زراوند» را بر شرکت خود انتخاب کرده است وی نام قدیم زرند را در تابلویی با عنوان«شرکت زراوند دقت کار» به نمایش مردم گذاشته است. نام برده که مهندس عمران و معماری می باشد، انگیزه انتخاب نام زراوند را که تا مرحله تحقیق پیش برده، این گونه می داند:

 

استقبال مردم زرند از نام قدیم زراوند - صدای زرند

 
«بعد از انتشار تاریخ از «زراوند تا زرند» تالیف زنده یاد مرحوم حسن سهرابی زرندی که در بین اسم های مختلف می توانستند عنوان کتاب را چیز دیگری انتخاب نمایند زیباترین جذاب ترین و قدیمی ترین اسم را که همانا«از زراوند تا زرند» است، انتخاب نمودند، بعد از تهیه ی کتاب، کلمه«زراوند» در من تاثیر گذاشت انگار مرا به گذشته های دور برده باشند، شوق عجیبی در من پدید آمد این حالت باعث شد که همان شب جهت دانستن معنی کلمه «زراوند» به اینترنت مراجعه کردم. زمانی که در اینترنت، چهار معنی ارزشمند که بار معنوی به همراه داشت مشاهده کردم، بسیار خوشحال شدم همان شب نام شرکت را «شرکت زراوند دقت کار» انتخاب نمودم.

 

 

معانی زیبای زراوند این گونه بود:«دروازه بهشت، شعله مقدس، موبد موبدان، معبد زرتشتیان» زیبایی این نام مرا  بر آن داشته است که تلاش کنم، تا نام زراوند را به سایر شهرهای کشورمان معرفی نمایم».

 

 
آقای عباس زمانی از دیگر شهروندان زرند است که شرکت خود را با نام«شرکت تعاونی آب رسانی سماوات کویر زراوند» انتخاب و آنرا به ثبت رسانده و تابلوی خود را به نمایش همگان گذاشته است. نام برده انگیزه انتخاب نام قدیم زراوند را این گونه بیان می کند:

 

«واقعیت این است، کلمه«زراوند» نامی زیبا، قشنگ، پر محتوا، قدیمی و از اصالت واقع گرایانه ی گذشتگان ما مردم زرند به شمار می آید. به نظر من و دوستانم، نام زراوند خیلی بهتر از زرند است. بطور کلی تلفظ آن هم در مقایسه با زرند، از زمین تا آسمان تفاوت دارد.

 

 

از نظر محتوایی هم معانی زیباتری نسبت به زرند دارد. مضافاً به اینکه واژه زراوند، ریشه در تاریخ ملیت شهرمان دارد. ای کاش مسئولین این شهر، به منظور شادی پدران و واجدادمان نام زرند را به زراوند تغییر می دادند که هم باعث خوشحالی اموات می گردید و هم سرافرازی ارزشمندتری در بین اسامی سایر شهرها می نمودیم».

 

 
استقبال اهالی از نام گذاری زراوند تا بد انجا پیش رفته است که این نام کهن را که در جای جای سطح شهر و در تابلوها وبنرهای رنگارنگ که در پیاده روها و تقاطع ها، نصب گردیده می توان مشاهد کرد.

 

استقبال مردم زرند از نام قدیم زراوند - صدای زرند

 
مرتضی سردار شهرکی که فوق لیسانس حقوق قضایی می باشد، در ارتباط با نام گذاری «موسسه حق گستران زراوند» می گوید:«به این نام زیبا و پر معانی که در قدیم به زرند اطلاق می شده است، خیلی علاقه مند شدم. در نتیجه تصمیم گرفتم تا نام زراوند را به موسسه بگذارم. زیبایی و جذاب بودن این نام باعث شد که مقامات مسئول در همان وهله اول آنرا تائید کنند. وکلای جوان زرند هم از نام زراوند که نوعی احترام به عدالت محوری گذشتگان می دانند، با خرسندی استقبال کردند. اعلام خرسندی موکلان مراجعه کننده وابراز شایسته بودن نام زراوند باعث گردید تا این نام را به غیر از تابلو«موسسه حق گستران زراوند» که در خیابان فردوس نرسیده به میدان دادگستری نصب نموده ایم، بر روی بنر جداگانه ای هم در پیاده و نصب نماییم تا نسل امروز این شهر را به یاد اندیشه و تفکر پدران و اجدادشان در گذشته بیندازیم. البته انتخاب این اسم زیبا و قدیمی در حال افزایش است».

 

 
آقای مهدس صادقی مسئول «شرکت آسایش سرای زراوند» در ارتباط با انتخاب نام زراوند نظری جالب و در خور تامل دارد. او در این باره می گوید:

 

«هدف از انتخاب نام زراوند، به نوعی اطلاع رسانی و آگاهی مردم به تمدن و فرهنگ اصیل گذشتگان در این شهر می باشد. تا آنجا که نسل کنونی را که از شعور فرهنگی بالایی برخوردار و علاقمند به تاریخ هستند، توجه آنها را به تاریخ کهن و زرخیز شهرمان نماییم تا آنجا که در این حوزه، خودباوری و احترام به گذشتگان را در وجود همشهریان فرهنگ دوست شکوفا سازیم. مردم باید به هویت اجداد و پدران خود که در دورانی، زیباترین نام یعنی، «زراوند» را بر این شهر نهادند و نسل های آینده را از تمدن سربلند خود با خبر ساختند، احترام بگذراند. اصلاً زراوند یک سر و گردن از زرند بالاتر است. تا آنجا که تلفظ آن القاء کننده  بزرگی و حس و افتخار سربلندی را تداعی می کند».

 

استقبال مردم زرند از نام قدیم زراوند - صدای زرند

آقایان، مهندس منصور اثنی عشری و مهندس حسن ملکی که به ترتیب هر کدام، مسئول«شرکت نیک اندیشان زراوند» و نیز«خدمات کشاورزی کویر زراوند» هستند، به اتفاق انگیزه نام گذاری زراوند را یادگاری از دوران کهن و اسمی منحصر به فرد و بی نظیر می دانند. البته آقای ملکی نظرش چیز دیگری هم هست. او می گوید:

 

استقبال مردم زرند از نام قدیم زراوند - صدای زرند

 

 

«همیشه زرندرا با پسوند کرمان اعلام می کنند تا مردم بدانند منظور شهر زرند کرمان است، نه زرند ساوه و یا مامونیه زرند، اما اگر مسئولین نام زرند را به زراوند تغییر دهند، دیگر پسوند کرمان لزومی ندارد. مضافاً به اینکه در کشورمان فقط یک شهر آنهم زراوند معرفی و بیان می شود. از نظر توسعه هم مسئولین در پایتخت، با مشاهده زاروند تصور شهری بزرگ با عظمت و با سابقه ای کهن خواهند داشت. چون مسئولین در سطح کشور، پی به معانی و ماهیت اصیل آن خواهند برد»

 

استقبال مردم زرند از نام قدیم زراوند - صدای زرند

آذر ۱۳۸۷ شهرداری زرند، اسم اولین فرهنگسرای شهر را به نام«فرهنگ سرای زراوند» نام گذاری و با تهیه دو تابلوی زیبا، از آنرا یکی را در ابتدا و دیگری را داخل فلسطین ۵ نصب نمود. در آنزمان حاج علی شفیعی (شهردار وقت) در جلسه افتتاح آن نهاد فرهنگی که با حضور مسئولین برگزار گردید به ماهیت نام گذاری اسم قدیم زرند، یعنی به پیشینه و نیز ویژگی های زراوند پرداخت و به اموات کسانی که در قدیم چنین نام زیبا و با مسمایی انتخاب کرده اند، درود فرستاد. درحال حاضر معرفی«فرهنگسرای زراوند» با نصب دو عدد تابلو در انتهای بلوار تختی (مقابل ورودی پارک شهید) و یکی که تابلویی نئون است بر سر در فرهنگسرای در داخل پارک شهید می باشد.

 

 
یکی دیگر از نام های قدیم زرند (زروند) است مهندس محمد حسن افشار زاده که فوق لیسانس عمران است، عنوان مغازه(خرید و فروش پسته خود را «پسته فروشی زروند» انتخاب و تابلوی زیبای خود را در ضلع جنوب غربی میدان دادگستری زرند نصب نموده است.

استقبال مردم زرند از نام قدیم زراوند - صدای زرند

 

 

وی استدلال استفاده از واژه «زروند» را که یکی دیگر از نام های قدیم زرند بوده و حدود بیست قرن گذشته به شهر زرند اطلاق می شده است، این گونه بیان می کند:

 

 
«اکثریت مردم این شهر، به خصوص روستاهای تابعه، بجای تلفظ درست «زِرَنَد» عادت کرده اند که به صورت شکسته و حقیر شمردن شهر آن را «زِرِنِد» تلفظ کنند که این موضوع باعث دلخوری شهروندان فهیم و نسل جوان می شود. واژه«زروند» در زراوند است که خود کلمه زراوند هم بسیار قدیمی و با اصالت می باشد تا آنجا که شکل ظاهری آن هم زیباتر از اسم فعلی یعنی زرند است. بطور کلی از واژه هایی که «زر» در آن بکار رفته خوشم می آید. از این نظر نام فروشگاه را «زروند» انتخاب کردم.»

 

 
هر چند سلیقه افراد جهت نام گذاری«اسماء قدیم زرند» متفاوت است، اما تایید و اولین انتخاب نام «زراوند» برای قشرهای مختلف روز به روز در حال افزایش می باشد.

 

 
محمد منتظری که نام زراوند را با عنوان «لوله و ابزار زراوند» بر بالای مغازه خود، واقع در خیابان چمران به نمایش عموم گذاشته، به نکته ای جالب اشاره دارد. وی در این ارتباط که چرا نام زاروند را  انتخاب نموده است می گوید:

استقبال مردم زرند از نام قدیم زراوند - صدای زرند

 
«بر اساس تحقیق و بررسی که انجام داده ام، اجداد من اهل زراوند بوده اند. لذا در جهت احیاء نام قدیم زرند و نیز به یاد پردران و اجدادم که در این شهر که زراوند بوده، زندگی می کردند نام زیبا و قدیمی زراوند را انتخاب نمودم. البته قصد دارم تابلوی زیباتری که واژه«زراوند» را به زیبایی نامش، بر جسته تر عرضه نمایم. این نکته را باید عرض کنم که زراوند شهری قدیمی، با تمدن بالا و از مراکز تجاری معروف دوران خود بوده است».

 

 
از دیگر شهروندان زرندی که نام زراوند را به نمایش عموم گذاشته است، مهندس محمد بذیون می باشد. وی که رشته مکانیک را سپری نموده و هم اکنون بازنشسته شرکت برق(توانیر) زرند است، انگیزه نام گذاری محل کسب خود را که به نام« روغن زراوند» به نمایش عموم گذاشته است، این گونه می داند:

استقبال مردم زرند از نام قدیم زراوند - صدای زرند

 
زراوند محل زاده گاه پدران و اجدامان بوده است که بنا به مقتضیات دوران خود شهری با شکوه و با عظمت بوده است آنها نام زیبا و پر جاذبه زراوند را بر این شهر نهادند. لذا از یک طرف به در جهت معانی جالب و  معنوی و از طرف دیگر به منظور احترام گذاشتن به عقاید و اندیشه های گذشتگان این سرزمین، نام «زراوند» را انتخاب نمودم.

 

 
حاج حسین مهدی زاده که از تجار پسته زرند است، نام دارلتجاره خود را در خیابان فردوس و نیز در فاصله ای بالاتر، مهندس واحد محل کلینیک امورات ساختمانی خود را در بلوار جمهوری اسلامی،  به ترتیب «خرید و فروش زراوند» و «کلینیک زیبا سازی زراوند» صرفاً به جهت علاقه به اسم زراوند نام گذاری کرده اند.

استقبال مردم زرند از نام قدیم زراوند - صدای زرند

 
استقبال و توجه اهالی زرند از نام زراوند تا بد انجا پیش رفته است که پزشکان این شهر را هم تحت الشعاع این نام زیبا و با مسماء قرار داده است. در این بین آقای دکتر مهدی اسدی زرندی که عشق به این نام او را به شوق در آورده و ضمن جمع آوری اطلاعات جامع علمی و تاریخی موثق، اشعار مفصلی اشاره مفتصلی را در ارتباط با زراوند سروده اند، که دو بیت آن بدین مضمون است:

 

 

تو بعد از مکه ای، بعد از خداوند        تو شهر عشقی، ای شهر زراوند
تو شهر الفتی، شهر شهادت            تو بالاتر، زالبرز و دماوند

 

 
۲۳/آبان/۱۳۸۷ که دومین روز همایش فرهیختگان بود آقای دکتر اسدی، با اعلام دوبیت شعر فوق و نیز اشعار زیبای دیگری که در وصف زراوند سروده بودند، به انضمام اطلاعات جامع که ماهیت زراوند را بر همگان مُحرز می نمود، در مراسم اختتامیه همایش مذکور که در سالن کک سازی و پالایش قطران برگزار گردید، مقالات و اشعار خود را به مسئولین همایش تقدیم نمود تا پیشنهاد ایشان مبنی بر مطرح نمودن تغییر نام زرند به زراوند ضمن اعلام از تربیون مراسم، مورد بحث و برررسی فرهیختگان زرندی قرار گیرد.

 

 
کم لطفی و بی توجهی و شاید هم ضیق وقت و به تصور عده ای، شاید هم نگاه سیاسی بدون در نظر گرفتن ماهیت موضوع مقاله ی پیشنهادی آقای دکتر اسدی که می توانست از برگزیدگان مقاله در بحث تغییر نگاه به هویت اصیل تاریخی این شهر باشد، بدون اعلام از تریبون مراسم، صرفاً زحمات و تلاش آقای دکتر را که حدود ۲۰ صفحه مکتوب شده بود، با به اختصار در آوردن آن مطالب علمی و قانونی، فقط در نصف صفحه کاغذ A4  به صورت اطلاعیه در بین شرکت کنندگان مراسم توزیع نمودند.

 

 
هر چند پس از پخش اطلاعیه، عده ای از فرهیختگان دلسوز محلی، اهمیت پیشنهاد آقای دکتر اسدی را به سمع یکدیگر رساندند اما بررسی و تحلیل آن به لحاظ کمبود وقت به فراموشی سپرده شد. تا آنجا که دبیرخانه همایش هم که ظاهراً وظیفه ی پیگیری مقالات و ارسال آنها را جهت بررسی به مسئولین استان و کشور بر عهده داشت با اتمام همایش پیگیر موضوعات نگردید.

 

 
البته آقای دکتر اسدی باز هم نا امید و مایوس نگردید. ایشان چند روز بعد از اتمام همایش مقالات خود را به انضمام تقاضای جداگانه ای در قالب پیشنهاد، تغییر نام زرند به زراوند را به آقای دکتر حسین امیری نماینده محترم(وقت) زرند و کوه بنان و نیز حاج حسن رحمانی(فرماندر وقت) و به شورای اسلامی شهر زرند، نیز ارسال نمودند تا مسئولین شهرستان موضوع را از طریق قانونی پیگیری نمایند هر چند می توان حدس زد که مسئولین محترم(وقت) به لحاظ مطالب زیاد آقای دکتر اسدی که کلاً به دلایل و استنادات علمی قانونی و تاریخی موضوع پرداخته بودند، وقت خواندن مقاله را نداشتند و صرفاً دستور بایگانی آن پیشنهاد را بدون جواب مکتوب سه سطری به فایل بایگانی ادارات خود سپردند، اما مرحوم حاج علی نخعی با وجود نگاه متفاوت به لحاظ ماهیت موضوع پیشنهادی را با تمایل پیگیری بررسی و مکاتبه در راستای تغییر نام زرند به زراوند موضوع را در دستور کار شورا قرار داد. اما متاسفانه اجل مهلت اقدامات آن مسئول دلسوز شهر را از وی گرفت.

 

 
به رغم بی توجهی مسئولین سال ۸۷ باز هم آقای دکتر اسدی موضوع پیشنهاد خود را در هفته نام وزین عصر ظهور به چاپ رساند تا شاید مسئولین را متوجه ماهیت این رویداد بکند اما دریغ از هر گونه عکس العمل مثبت و یا منفی موضوع مربوطه!

 

 
ورزشکاران زرند هم در این ماجرا خودرا به قافله زراوند رساندند و از این نام زیبا جهت نام گذاری در کلاس های ورزشی خود استقبال نمودند.

 

 
آقای مجید حسین خانی استاد فوتبال زرند که مربی گری خود را از درجه(ب) کنفدراسیون آسیا اخذ نموده است، نام مدرسه فوتبال خود را با عنوان«مدرسه فوتبال ستارگان زراوند» انتخاب و تابلو تبلیغات خود را در بنری زیبا در خیابان فلسطین(مقابل بانک ملی) نصب نموده است. شاید تفکر و عقیده این استاد فوتبال، همانا شناساندن کودکان علاقه مند، به فوتبال به نام اصیل زراوند و ستارگان آینده و افتخار آفرین زراوند کهن و زرخیز شهرمان باشد که انشاالله با افتخار نام زراوند را پر آوازه نمایند.

 

 
در خاتمه، پرداختن به این تحول جدید اجتماعی زرند که همه روزه شاهد استقبال و افزایش روز افزون نام«زراوند» هستیم را در این حکایت به پایان می رسانیم.

 

 

به امید آنکه مسئولین محترم وقت شهرستان و صاحب نظران مسئول درشهرستان و نیز مسئولین محترم استان، این رویداد تاریخی را به فال نیک بگیرند و با توجه به خواسته ی تمام آحاد مردم و با توجه به نگاه مثبت جناح ها و گروه های سیاسی به اصالت این موضوع، تغییر نام زرند به زراوند را از تمام جهات مورد بررسی و تعمق فکری قرار بدهند و مطمئن باشند با تغییر این حق قانونی شهروندان زرندی باعث تحولات بزرگ و چشمگیر در عرصه های گوناگون به خصوص توسعه ی فراگیر این شهر در آینده خواهیم بود.            

انتهای پیام/

یادداشت: مهدی سهرابی زرندی