معرفی برخی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری کوهبنان

شهرستان کوهبنان در فاصله ۱۶۰کیلومتری شمال غرب کرمان قرار گرفته است و به “بام فرهنگی استان کرمان” معروف است که نام با مسمای آن به خاطر فرهنگ و تمدن غنی این مردمان و عارفان و بزرگان زیادی که از این سرزمین برخاسته اند.

شهرستان کوهبنان در فاصله ۱۶۰کیلومتری شمال غرب کرمان قرار گرفته است و به “بام فرهنگی استان کرمان”معروف است که نام با مسمای آن به خاطر فرهنگ و تمدن غنی این مردمان و عارفان و بزرگان زیادی که از این سرزمین برخاسته اند.

 

صدای زرند: وسعت کوهبنان ۳۳۳۰کیلومتر مربع معادل ۱٫۸۲ درصد کل استان کرمان و آب و هوای آن معتدل کوهستانی است. اطراف کوهبنان را کوههای مرتفعی احاطه کرده اند که بلندترین آن کوه داودان با ارتفاع ۳۶۶۰ متر است سایرکوه ها عبارتند از کوه سرخ ۲۸۲۵ متر کوه درآسو، کوه هشونی، کوه برسمو، کوه سردو، و کوه فتح آباد، و کوه پنج طاق و….

 

متوسط حرارت این شهرستان ۱۲٫۸ درجه سانتی گراد است و معروفترین رودخانه های آن عبارتند از: رودخانه شور که از کوه های اطراف سرچشمه می گیرد و در جنوب غرب جریان می یابد. این روخانه فصلی است و در نهایت به شاخه اصلی شور می ریزد. رودخانه هشونی، رشک ها، استاج، همکار بندر و ده علی از دیگر رودهای این منطقه می باشند. زبان و گویش این دیار تفاوتهایی با زبان و گویش کرمانی دارد در برخی روستاها زبان بیشتر مردم به دلیل نزدیکی این شهر به استان یزد به لهجه یزدی نزدیکتر است.

 

در باب وجه تسمیه کوهبنان روایات مختلفی است عده ای بر این عقیده اند که وجود فراوان درختان بنه در این منطقه موجب شده است تا آنرا “کوه بنه” و در گذر زمان کوهبنان بنامند. از صنایع دستی این منطقه می توان به کرباس بافی، جاجیم بافی، قالی بافی، گیوه کشی و… اشاره کرد.

 

در منطقه کوهبنان بیش از ۲۵۰ اثر تاریخی متنوع وجود دارد از سلسله آسیابها، برج ها، قلعه ها، حمامها، آب انبارها، سنگ نوشته ی تاریخی، خانه های صخره ای، اکواریوم طبیعی خانقاه و… گرفته تا امامزاده ها مساجد و زیارتگاه ها که نشان از تاریخ و فرهنگ غنی این منطقه دارد. در زیر به معرفی چندین اثر شاخص شهرستان می پردازیم.

 

۱-مقبره آخوند

 

01-KhakAkhond

 

اثر تاریخی بسیار زیبا با پلان ۸ ضلعی و گنبدی دو پوشه با مصالحی از گچ و آجر که مقبره ۷۲ عارف دلسوخته در جوار این بنای زیبا قرار دارد. بنایی آجری و گنبد داری است به شکل کثیر الاضلاع که نمای خارجی آن دارای طاق نما های مضاعف و ۹ دهنه ایوان است. ورودی آرامگاه از قسمت جنوبی از طریق ۲ شاه نشین و پلکان به محوطه فوقانی و طبقه دوم منتهی می گردد و توسط راه پله ای مارپیچ به گنبد دو پوشه مرتبط می شود. گنبد بر روی ساق آجری استوار شده و زیر آن سنگ قبری از مرمر به طول دو متر و عرض یک متر وجود دارد. با توجه به سبک معماری، مقبره آخوند می تواند به قرن یازدهم هجری و در اعداد بناهای زمان شهریار صفوی تعلق داشته باشد.

 

۲-مدرسه کاشانی

 

این بنا اولین مدرسه با کلاس های متعدد شهرستان کوهبنان می باشد و زمانی محل تعلیم و تربیت انسان های برجسته ای بوده که از این دیار بر خاسته اند. مکان فعلی آن محل موقت دانشگاه آزاد اسلامی کوهبنان است. بنایی بسیار زیبا و تاریخی، ساخته شده از آجر و ملات با ستو ن ها و اتاق های تزئین شده از آجر و گچ که قدمت آن بیش از ۱۰۰ سال است.

 

۳-قلعه دختر (معبد آنا هیتا)

 

02-GhaleDokhtar 03-GhaleDokhtar

 

در بالای کوه خانقاه و در نوک قله کوه، بنایی زیبا از سنگ و ساروج و قلعه ای مثلثی شکل و با ۴ برج بارو بسیاری آن را معبد آناهیتا می نامند و قدمت این اثر را به زمان ساسانیان نسبت می دهند.

 

۴-خانه آل طه

 

04-AleTaha

 

این بنا یکی دیگر از آثار زیبا و تاریخی کوهبنان است. بنایی آجری و گنبدی که بر پشت بام آن بادگیری زیبا خود نمایی می کند. نمای جلوی ساختمان با آجرهای تزئینی و به صورت هندسی مزین گردیده است. فضاهای موجود در این تالار ستوندار، هشتی، شبستان و حیاطی هستند که با درختان زیبا و کهن سال چنار به آن جلوه می دهد همین طور باغی از درختان پسته در مجاور حمام شخصی و قدیمی که نشان از عیا نی بودن این بنا دارد و قدمت آن متعلق به دوره قاجاریه می باشد.

 

۵-خانقاه شیخ ابو سعید

 

05-Khaneghah

 

اولین و قدیمی ترین خانقاه کرمان که در آن عارفان بزرگی چون برهان الدین کوهبنانی و شاه نعمت الله ولی کوهبنانی و شیخ ابو سعید و بسیاری دیگر زمانی در آن به تحصیل و تدریس می پرداخته اند. قدمت این بنا را از دوره سلجوقی می دانند. بنایی بسیار زیبا با مصالحی از سنگ و ساروج و بعضی قسمت های آن با آجر تزئین شده است. در میان این بنا سکویی مربعی شکل به ارتفاع ۴۰ سانتی متر اضلاع ۸ متری قرار دارد در سه ضلع این بنا اتاق هایی است که درون تعدادی از آن ها محراب هایی گچی با تزیینات برجسته ساخته شده است این بنا در دامنه کوه خانقاه و در میان پارک برهان الدین و در کنار زیارتگاه خواجه خضر قرار دارد.

 

 

۶-تخت لطیفی

 

06-TakhtLatifi

 

بنای ساخته شده از سنگ و ساروج در دامنه کوه خانقاه محلی برای عیادت عارفان و چله نشینی آن ها بوده که روایت است شاه نعمت الله ولی و… در آن به تدریس شاگردان می پرداختند.

 

۷-سنگ نوشته

 

07-SangNeveshte

 

در دامنه کوه خانقاه و موازی با تخت لطیفی مقابل مسجدالرضا اشعاری زیبا بر دل صخره ای سخت حک شده است که منسوب به کمال الدین خجندی است و قدمت آن حدود ۷۰۰ سال می دانند.

 

هو الفلاح
چو کوه از تکبر سر افراختن                              بود بیخ رفعت بر انداختن
چو خاک از تواضع غبار ره است                        به کهل جهان بین توان ساختن
به میدان غفلت تو را تا به کی                         روا باشد اسب جفا تاختن
چو در زیر خاک است ماوای  تو                        چه حاصل به کاشانه پرداختن
نه هر سنگ دل را مسلم بود                          مقامات عشاق بشناختن
اگر آتش عشق پیدا شود                               توان سنگ چون موم بگداختن
کمال تو گر در صلاح تو  است                         صلاح کمال است جان باختن

 

۸-آسیاب های آبی

 

08-AsiyabAbi

 

یکی از شاخص ترین آثار تاریخی کوهبنان که نشان از خلاقیت مردمان این شهر دارد. سلسله آسیاب های آبی هشتگانه که در شمال این شهر واقع شده است دارد. ۸ آسیاب که به صورت متوالی و پشت سر هم ساخته شده و هر کدام به نام صاحب آن نامیده می شود. آب این آسیاب ها از قنات ده ملک گرفته می شود و در کنار این آسیاب ها در ختان تنومند چنار وجود دارد که فضایی مشجر و زیبا به وجود آورده است. مکانی حیرت انگیز با طنین زیبای آب که آرامش و آسایش مسافران است. قدمت این آثار را بیش از هزار سال می دانند.

 

۹-جنگل درختان سرو کوهی

 


09-SarveKohi

 

در ۱۴ کیلومتری شمال شهر کوهبنان روستایی وجود دارد با درختان بسیار زیبا و تنومند دور تا دور این درختان ۱۲ تا ۱۵ متر و سنشان بیش از ۵ هزار سال است. این درختان به طور طبیعی در دامنه تپه ای روئیده اند که منطقه بسیار زیبا و بکر به وجود آورده است.

 

 

۱۰-گذر مارکو پلو

 

10-Markopolo

 

مار کو پلو جهانگرد معروف ایتالیایی ضمن عبور از کوهبنان و اقامت چند روزه در کوهبنان در کتاب خود این چنین می نویسد “کوهبنان شهری خیلی بزرگ است که آهن، فولاد، توتیا و آیینه های فولادی تولید و صادر می شود”.

 

۱۱-روستای تاریخی و آکواریوم در گزک

 

11-BabGaz

 

روستایی در ۱۱ کیلومتری غرب کوهبنان با مجموعه ای از آثار تاریخی در کنار خانه های صخره ای بافتی سنتی و با ارزش وجود دارد که در میان آن یک برج با کنگره های زیبا نمایی دیدنی به این روستا بخشیده است در ضلع جنوب شرق روستا چشمه آبی وجود دارد که آب آن گودالی به ارتفاع تقریبی ۴ متر و اضلاع مربعی شکل و به طول ۶ متر به وجود آورده است. روئیدن گیاهان آبزی در این چشمه جلوه ای بسیار زیبا به این محل بخشیده که نظاره آن آرامشی واقعی به هر بیننده می دهد و می توان آن را آکواریوم طبیعی نامید. هم چنین در این روستا چندین اثر تاریخی و طبیعی دیگر وجود دارد که این منطقه را به کلکسیونی از آثار طبیعی و تاریخی بدل نموده است. خانه های صخره ای و دست کند از جلوه های ویژه این روستا به شمار می آید.

 

۱۲-اماکن زیارتی کوهبنان

 

۱۲/۱-امامزاده زید

 

12-EmemzadehZeyd 13-EmemzadehZeyd

 

این امامزاده در دهستان ده علی (خرمدشت) که در ۲۸ کیلومتری شمال کوهبنان قرار دارد. امام زاده زید ابن ده علی با شش واسطه به امام علی می رسد که عاقبت به دست جاسوسان خوارج در روستای ده علی به شهادت رسید و بدنش در این روستا دفن شده است و سرمبارک او را در بم به نزد حاکم آن جا جهت اخذ جایزه برده و سر انجام در باغی دفن شد که امروزه زیارتگاه دوستداران اهل بیت است.

 

۱۲/۲-امامزاده سید سلیمان

 

14-EmemzadehSeyedSoleiman 15-EmemzadehSeyedSoleiman

 

نسب شریف این امامزاده به ۱۲ واسطه به امام ششم می رسد. وی سید جلیل القدر از سادات کرمان بوده و در منطقه کوهبنان اقامت داشته است ساختمان اولیه مرقد ایشان خشت و گلی بوده است که از قدمت ان اطلاعی در دست نیست اما حدود ۵۰۰ سال پیش گنجعلی خان حاکم کرمان این محل را باز سازی کرده است.

 

۱۲/۳-امامزاده بی بی خاتون

 

16-EmemzadehBibiKhaton

 

مزار شریف این امامزاده در ۵کیلومتری جنوب کوهبنان در دهستان جور واقع شده است و نسب شریف سیده خاتون با ۱۰ واسطه به امام صادق می رسد. این بانو در قرن ششم هجری وفات یافته اند.

 

۱۲/۴-امامزاده بی بی عصمت

 

17-EmamzadehBibiEsmat 18-EmamzadehBibiEsmat

 

نسب شریف این امامزاده با ۱۴ واسطه به امام ششم می رسد. ایشان خاتونی فاضله و عظیم الشان بودند. سیده بی بی عصمت دختر سید جلال الدین عریضی از سادات بزرگوار یزد است که به زهد و تقوا مشهورند و خاندانش بالغ بر پانصد سال زعامت و رهبری سادات یزد و کرمان و شیراز و اصفهان را بر عهده داشته اند. ایشان در قرن هفتم هجری وفات یافته اند و مرقد ایشان در شهر کوهبنان واقع است.

انتهای پیام/