کوهبنان باستانی میزبان میهمانان نوروزی

شهرستان زیبا و تاریخی کوهبنان با وسعتی معادل ۳۳۳۰ کیلومتر مربع معادل ۸۲/۱ درصد مساحت استان کرمان است و در شمال غربی استان و در ۱۶۵ کیلومتری مرکز استان در مرز بین زرند، رفسنجان و بافق یزد قرار گرفته است.

اینک که بهار با همه فرخندگی و سر سبزی اش ،پیامهای امید می افریند و قلم صنع افرینش با پرتو افشانی بی نظیر خود بار دیگر بر لوح زیبای طبیعت می نگارد و جلوه گری می کند تا همه با هم صفحه دل را به تماشای تجلی حضرت حق به تماشا بنشینیم اهالی خونگرم و میهمان نواز شهرستان کوهبنان افتخار می کنندکه در زیباترین جلوه طبیعت الهی ،پذیرای میهمانان عزیز نوروزی باشند.قدوم باصفایتان لعل دیدگانمان،پذیرای دعوتمان باشید .

 

کوهبنان باستانی میزبان میهمانان نوروزی

 

صدای زرند – محمود جعفری : شهرستان زیبا و تاریخی کوهبنان با وسعتی معادل ۳۳۳۰ کیلومتر مربع معادل ۱.۸۲ درصد مساحت استان کرمان است و در شمال غربی استان و در ۱۶۵ کیلومتری مرکز استان در مرز بین زرند، رفسنجان و بافق یزد قرار گرفته است. آب و هوای کوهبنان معتدل کوهستانی است. اطراف کوهبنان را کوه های مرتفعی احاطه کرده اند که بلندتریت آن ها کوه «داودان» با ارتفاع ۳۶۶۰ متر است.
در باب وجه تسمیه ی کوهبنان، روایات مختلفی است. عده ای بر این عقیده اند که وجود درختان فراوان بنه در این منطقه موجب شده تا آن را «کوه بنه» و «کوه بنان» بنامند و برخی دیگر معتقدند که در زمان قدیم نگهبانانی را جهت محافظت از شهر در بالای کوه خانقاه می گذاشتند که به آنان «کوهبانان» می گفتند و به همین دلیل نام این محل را «کوهبنان» نامیده اند.

 
در اوایل قرن هفتم هجری، مؤلف «معجم البلدان» به توتیای فراوان این دیار که به سایر بلاد صادر می شده اشاره نموده و «مارکوپولو» سیاح و جهانگرد معروف ونیزی در سفرنامه ی خود علاوه بر صنعت توتیا از آهن و فولاد بسیار این دیار یاد نموده و به صنایع دستی از جمله آینه های بزرگی که در بازار شهر به فروش می رفته، اشاره نموده است. همچنین «مقدسی» از محققان قرن چهارم هجری در کتاب «احسن التقاسیم فی المعرفه الاقالیم» از کوهبنان به عنوان شهری کوچک که دارای دو دروازه، حمام ها و کاروانسراها بوده یاد کرده است.

 
«شاه نعمت ا… ولی» عارف و شاعر صاحب نام به مدّت ۷ سال در کوهبنان زندگی نموده و تنها فرزند خود، «خلیل ا…» را به دلیل تولد در جوار بارگاه شیخ برهان الدین در سال ۷۷۵ هجری، «برهان الدین» لقب داده است.

 
همچنین «شیخ تقی الدین فوزی»، «شیخ محمد حاجی»، «شرف کوهبنانی»، «ابوحامد» معروف به «افضل کرمانی» (به دلیل اقامت طولانی در این شهر) از مشاهیر و عرفای صاحب نامی هستند که به کوهبنان انتساب دارند. در «تذکره مناقب شاه ولی» اثر «عبدالرزاق کرمانی» (۹۱۱ هجری) آمده است: «کوهبنان مدفن قطب الاولیاء و الواطین شیخ برهان الدین کوهبنانی (صاحب کتاب «سواطع البرهان فی المطالع العرفان و لوایح البرهان الی اللوامح التبیان») و مولود و موطن محدث و متکلم بزرگ، شمس الائمه کوهبنانی شارح صحیح بخاری و مواقف و شرح مختصر قاضی است.»

 
در شهرستان کوهبنان آثار باستانی و جاذبه های گردشگری فراوانی وجود دارد از سلسله اسیابها،برج ها،قلعه ها،حمام ها،خانه های صخره ای ودستکند گرفته تا امامزاده ها ،گذرگاههاو… که نشان از تاریخ وفرهنگ غنی دینی ،مذهبی وتاریخی این خطه از ایران اسلامی دارد و برخی از این جاذبه ها عبارتند از: «امامزاده سلیمان شاه، زیارتگاه بی بی عصمت، مقبره ی محمد شهید کوهبنانی، گذرگاه خواجه خضر، خانقاه شیخ ابوسعید، تخت لطیفی، قلعه دختر، سنگ نوشته ی تاریخی، خانه ی قدیمی آل طه، آسیاب های آبی، درختان سبلا،روستای تاریخی درگز،آب انبارها، برج ها، زیارتگاه بی بی خاتون در جور، زیارتگاه امامزاده زید در ده علی ….»

 

 

اینک که بهارباهمه فرخندگی وسرسبزی اش ،پیامهای امید می افریند وقلم صنع افرینش با پرتو افشانی بی نظیرخود بار دیگر برلوح زیبای طبیعت می نگارد وجلوه گری می کند تاهمه باهم صفحه دل را به تماشای تجلی حضرت حق به تماشا بنشینیم اهالی خونگرم ومیهمان نواز شهرستان کوهبنان افتخار می کنندکه در زیباترین جلوه طبیعت الهی ،پذیرای میهمانان عزیز نوروزی باشند.قدوم باصفایتان لعل دیدگانمان،پذیرای دعوتمان باشید.

 

انتهای پیام/

یادداشت : محمود جعفری