۱۵۰ هکتار تاغ برای جلوگیری از ورود شن های روان در زرند / ۷۵۰ واحد دامی غیر‌مجاز از مراتع زرند خارج شدند

رئیس اداره منابع طبیعی زرند گفت: نیروهای اداره منابع طبیعی شهرستان در راستای جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی نسبت به خروج ۷۵۰ واحد دامی غیر‌مجاز از سطح مراتع اقدام کردند.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان زرند گفت : درمناطق شمال شهرستان به دلیل فرسایشهای بادی و هجوم شن های روان بحرانی است.

 

 

Tagh

 

 

به گزارش صدای زرند، علی میرزایی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ایام تعطیلات نوروزی با بهره‌گیری از تمام امکانات و نیروهای اداره منابع طبیعی زرند و انجام عملیات گسترده گشت و مراقبت با جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی نسبت به خروج ۷۵۰ واحد دامی غیر‌مجاز از سطح مراتع این شهرستان اقدام شد‌.

 
وی بیان کرد: مساحت شهرستان زرند ۵۴۷ هزار و ۷۸۰ هکتار است که بالغ بر ۸۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند و ۲۰ هزار هکتار عرصه‌های جنگلی‌، ۳۸۰ هزار هکتار مراتع و مابقی را عرصه‌های بیابانی شامل می‌شوند.

 
میرزایی افزود: این اداره به تنهایی قادر به حفظ‌، احیا و توسعه عرصه‌های طبیعی این شهرستان نیست، لذا نیازمند مشارکت همه مردم به ویژه ساکنان حوزه‌های آبخیز و همکاری سایر مسئولان هستیم تا در آینده شاهد طبیعتی سرشار از سرسبزی و به دور از هرگونه بی‌مهری به آن باشیم.

 
وی در مورد جنگل‌کاری گفت: دو طرح مدیریت منابع جنگلی در مناطق سبلوئیه‌ و ده علی‌رضا ‌جمعا به مساحت ۱۱ هزار هکتار تهیه شده و در سال‌های گذشته نیز با کشت گونه‌هایی نظیر بادام کوهی‌، بنه و قرق عرصه‌های جنگلی بخشی از محدوده طرح احیا شده که نیاز است در سال جاری نیز برای ادامه عملیات احیای عرصه‌های جنگلی تخریب شده اقدام شود.

 
رئیس اداره منابع طبیعی زرند در مورد اجرای طرح ممیزی اراضی ابراز کرد: این طرح مراحل پایانی خود را می‌گذراند و در سال جاری کل اراضی ملی و مستثنیات شناسایی و پس از تفکیک سند مالکیت اراضی ملی به نام دولت و به نمایندگی سازمان جنگل‌ها‌، مراتع و آبخیز‌داری صادر می‌شود‌.

 
وی خاطرنشان کرد: تاکنون با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک ۳۷۸ هزار هکتار از اراضی ملی و ۷۸ هزار هکتار از اراضی موات سند‌دار شده‌اند و تقریبا حدود ۲۵ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی باید مراحل ثبت مالکیت دولت و اخذ سند انجام شود‌.

 
رئیس منابع طبیعی زرند در مورد ممیزی مرتع گفت: کار حاکمیتی است و امسال به صورت ۱۰۰ درصد اجرا می‌شود و در این طرح دامداران ذی‌حق و محدوده مراتع مشخص و پس از تایید نسبت به صدور پروانه چرای دام اقدام می‌شود و پس از آن تهیه و اجرای طرح‌های مرتع‌داری از اولویت‌های مهم این اداره به شمار می‌رود.

 
میرزایی در بحث بیابان‌زدایی تصریح کرد: مناطق شمال شهرستان زرند به دلیل فرسایش‌های بادی و هجوم شن‌های روان بحرانی است که در سال‌های گذشته میزان ۱۵۰ هکتار در منطقه فتح‌آباد و شریف‌آباد تاق‌کاری شده و در سال جاری نسبت به ادامه عملیات و نگهداری نهال‌های کشت شده برنامه‌ریزی شده است.

 
انتهای پیام/